הפתעה: נשיא רנו מגיע לישראל
ל-ynet נודע כי נשיא רנו ואחד האנשים החזקים והמוערכים בתעשיית הרכב העולמית, קרלוס גוהן, יגיע לישראל בתחילת דצמבר. הסיבה: הכרזה משותפת עם ראש הממשלה על הקמת מפעל הרכבת רכב חשמלי בישראל
זה כמעט רשמי: תעשיית הרכב הישראלית קמה לתחייה. ל-ynet נודע כי בתחילת דצמבר ינחת בישראל נשיא חברת רנו, קרלוס גוהן, לפגישה מיוחדת עם ראש הממשלה, אהוד אולמרט. במהלך הפגישה, צפויים השניים לחתום על הסכם לשיתוף פעולה לייצור מכוניות חשמליות בישראל.
במסגרת ההסכם, תתחייב מדינת ישראל להעניק הטבות מס משמעותיות למכוניות חשמליות, עד כדי פטור מלא ממס קנייה. במקביל צפויה החברה להקים מפעל הרכבה בישראל, שייצר מכוניות חשמליות לשוק המקומי - כך אמרו היום בכירים ברנו-צרפת. על-פי הערכות, המפעל יוקם באיזור סחר-חופשי בין ישראל לירדן, בסמוך לבית-שאן. יש לציין כי ההסכם המסתמן יהווה חלק ממיזם המכונית החשמלית המוכר של שי אגסי, עליו דיווחנו בעבר. במידה ולא ייצא לפועל ביקורו של גוהן בישראל בדצמבר, מפאת אילוצים מדיניים בצד הישראלי, תידחה הפגישה עם ראש הממשלה לחודש ינואר.
- לפני שנה: רנו מצהירה שהיא מעדיפה מכונית חשמלית
הממשלה עושה צעד ראשון
צעד משמעותי ראשון לקראת שיתוף הפעולה עם רנו נרשם היום (א') בישיבת הממשלה השבועית, כאשר הוחלט על הקמת ועדה בין-משרדית שתבחן דרכים לעידוד השימוש בכלי רכב שאינם פולטים זיהום. הוועדה תגיש מסקנותיה עד ה-15 במארס 2008. בנוסף לוועדת ההיגוי, החליטה הממשלה על הקמת צוותי משנה, שיעסקו בתמריצי מס לעידוד טכנולוגיות הנעה אלטרנטיבית, ועידוד שיתופי פעולה עם תעשיית הרכב הבינלאומית. צוות נוסף יעסוק בבחינת הקמתה של רשת לטעינת מכוניות חשמליות בפריסה ארצית.
למעשה ניתן לראות בהחלטות הממשלה מהיום, איתות חד-משמעי לרנו כי הצד הישראלי יעשה הכל כדי להבטיח את עתידו של המיזם המשותף. ראש הממשלה אהוד אולמרט, כמו-גם נשיא המדינה, שמעון פרס, הצהירו בעבר כי הם מעוניינים בשיתוף פעולה מקיף עם אחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם. כעת נמצא הכדור בידי רנו, שאמורה לשלוח נציגים בכירים כבר בימים הקרובים, לצורך הכנת השטח לקראת ביקורו של גוהן. כדאי לזכור כי יו"ר רנו-ניסאן, קרלוס גוהן, נחשב כיום לאחד ממתווי המדיניות הבכירים בעולם הרכב, ולזכותו הצלחה אדירה בשיקום יצרנית הרכב היפנית ניסאן.
דווקא ישראל?
ומדוע רנו בוחרת דווקא בישראל? יש לכך מספר סיבות. ראשית, המיסוי הגבוה הקיים בשוק הרכב - 84% מס קנייה - יהפוך כל מכונית שתקבל הטבת-מס משמעותית, לתחרותית במיוחד. בנוסף, העובדה כי ישראל היא מדינה קטנה, הופכת אותה לאידיאלית עבור כלי רכב חשמליים: מרחקי הנסיעה קצרים יחסית, והקמת תשתית ארצית לטעינת מצברי המכוניות אינה אמורה להיות יקרה או מסובכת מדי. ולבסוף, האקלים הפוליטי הנוכחי - כמו גם האג'נדה הפרטית של ראש הממשלה ונשיא המדינה - נראים כמצע מצוין לקידום יוזמות עסקיות.
בנוסף, גוהן הביע בעבר את דעתו בנוגע לאלטרנטיבה המועדפת בעיניו לרכב ידידותי לסביבה. ולא, היא לא היברידית, כפי שמקובל להניח כיום בתעשיית הרכב. גוהן הצהיר כבר לפני שנה כי רכב חשמלי, הוא-הוא הפתרון המועדף לזיהום הסביבה ושמירה על רמת רווחיות גבוהה מספיק של היצרן.
אולם, כדאי לזכור כי יש גם כמה מכשולים בדרך, במיוחד בנוגע להקמת מפעל בישראל. הקמת מפעל שכזה דורשת השקעות עתק, שלא יהיו מוצדקות עד שיוכיח מיזם המכונית החשמלית את כדאיותו הכלכלית. סיבה נוספת נוגעת לריחוקה של ישראל ממרכזי ייצור הרכב בעולם, עובדה ההופכת הקמת מפעל - הניזון משרשרת אספקה המונה עשרות קבלני-משנה - לבעייתית מאוד. בנוסף, לשוק המקומי יש פוטנציאל מכירות נמוך-עד-זעום, בהשוואה לכמעט כל שוק רכב אחר בעולם, ולכן הקמת מפעל לסיפוק הדרישה המקומית נשמעת מעט הרפתקנית.