זה רשמי: פיאט 500 היא מכונית השנה 2008
לאחר שהתוצאות דלפו לתקשורת במהלך סוף השבוע, פורסמו היום כמתוכנן התוצאות הרשמיות של תחרות מכונית השנה באירופה: פיאט 500 במקום הראשון, מאזדה 2 ופורד מונדיאו במקום שני ושלישי
עכשיו זה סופי ורשמי: פיאט 500 היא מכונית השנה באירופה לשנת 2008. העירונית הקטנה, בעלת עיצוב הרטרו, זכתה בפרס היוקרתי בתום תחרות שנמשכה קרוב לשלושה חודשים. התוצאות הודלפו לתקשורת האיטלקית לפני יומיים, וכעת מפורסמות רשמית על-ידי הגוף שביצע את התחרות מאז 1964 ועד היום.
פיאט, אגב, היא הזוכה התכופה ביותר בתחרות - בשנת 1964 עם ה-124, 1970 עם ה-128, 1972 עם ה-127, 1984 עם האונו, 1989 עם הטיפו, 1995 עם הפונטו, 1996 עם הבראבה/בראבו ובשנת 2004 עם הפנדה. ובסך הכל, כולל ה-500, מדובר בזכייה תשיעית בתחרות, יותר מכל יצרנית אחרת.
מזל טוב, פיאט 500
בתחרות מכונית השנה, משתתפים 58 עיתונאים ממיטב עיתוני הרכב ברחבי אירופה. כל מדינה מבין 22 המשתתפות מקבלת מספר מקומות שיפוט ביחס לגודל
1. פיאט 500 | 385 נקודות |
2. מאזדה 2 | 325 נקודות |
3. פורד מונדיאו | 202 נקודות |
4. קאיה סיד | 166 נקודות |
5. ניסאן קאשקאי | 147 נקודות |
6. מרצדס C קלאס | 128 נקודות |
7. פיז'ו 307 | 97 נקודות |
שוק הרכב שלה. לכל שופט אפשרות לחלק נקודות לכל אחת מהמכוניות, ובלבד שלא יתן לאף מכונית יותר מ-10 נקודות, וינקד לפחות חמש מתוך שבע המועמדות הסופיות. בתחרות השנה השתתפו בשלבים הראשונים יותר מ-30 מכוניות.
ה-500 החדשה היא מכונית רטרו קטנטנה, המבוססת על מכללי הפנדה ומיוצרת יחד איתה בפולין. המפעל, שלטענת פיאט הוא האיכותי ביותר בקונצרן ועומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר לייצור, מסוגל לייצר 120,000 מכוניות מדגם ה-500 מדי שנה - מספר שברמת הביקוש הנוכחית איננו מספיק עבור האיטלקים.
ה-500 משווקת באיטליה במחיר נמוך בהשוואה למכוניות רטרו אחרות, דוגמת המיני של ב.מ.וו, ובישראל חזו בעבר אנשי סמל"ת כי יוכלו לשווקה במחיר נמוך מ-100,000 שקל. בהתחשב בכך שהמס על רכב חדש יורד מדי שנה בחודש ינואר, יהיה מאכזב מאוד לגלות כי חזרו בהם מכוונתם המקורית.
עוד נספר כי ה-500 הוצגה באיטליה ב-4 ביולי, 50 שנה בדיוק לאחר שה-500 המקורית הוצגה. הקטנה ההיא, שכללה מנוע אחורי עם שני צילינדרים והנעה אחורית, חוללה מהפכת תחבורה באיטליה, תודות לתג מחיר נמוך ואמינות טובה. ה-500 הפכה לסמל עבור האיטלקים ואירוע השקת הדגם החדש לווה בחגיגות ממושכות ברחבי המדינה. מיותר לציין שגם את זכיית ה-500 בתואר מכונית השנה, צפויים האיטלקים לקבל בחגיגות.
התוצאות
בתחרות שהתקיימה השנה, הקדימה ה-500 ב-60 נקודות את המכונית הבאה אחריה. הקטנה האיטלקית זכתה ב-385 נקודות, לעומת 325 למאזדה 2 שבמקום השני. אל המקום השלישי הגיעה המונדיאו החדשה של פורד, עם 202 נקודות. במקום הרביעי סיימה קאיה סיד (166 נקודות), לפני ניסאן קאשקאי (147), מרצדס C קלאס (128 נקודות) ופיז'ו 308, שאכזבה עם 97 נקודות בלבד.
עוד ניתן לספר כי ה-500 קיבלה 34 פעמים את מירב הנקודות שיכול להעניק עיתונאי בודד (10), והגיעה 17 פעמים למקום השני (שמונה נקודות). בסיבות לזכייה, מציינים בארגון כי העיצוב המיוחד - יחד עם שימושיות ומרווח טובים, ומנועים בעלי ביצועים מספקים - הם שהכריעו את הכף לטובתה של האיטלקיה.
שנה | הזוכה | שנה | הזוכה | שנה | הזוכה |
2007 | פורד S-מקס | 1992 | פולקסווגן גולף | 1977 | רובר 3500 |
2006 | רנו קליאו 3 | 1991 | רנו קליאו | 1976 | סימקה 1307 |
2005 | טויוטה פריוס | 1990 | סיטרואן XM | 1975 | סיטרואן CX |
2004 | פיאט פנדה | 1989 | פיאט טיפו | 1974 | מרצדס 450S |
2003 | רנו מגאן | 1988 | פיז'ו 405 | 1973 | אודי 80 |
2002 | פיז'ו 307 | 1987 | אופל אומגה | 1972 | פיאט 127 |
2001 | אלפא רומיאו 147 | 1986 | פורד סקורפיו | 1971 | סיטרואן GS |
2000 | טויוטה יאריס | 1985 | אופל קדט | 1970 | פיאט 128 |
1999 | פורד פוקוס | 1984 | פיאט אונו | 1969 | פיז'ו 504 |
1998 | אלפא רומיאו 156 | 1983 | אודי 100 | 1968 | NSU RO80 |
1997 | רנו סניק | 1982 | רנו 9 | 1967 | פיאט 124 |
1996 | פיאט בראבו | 1981 | פורד אסקורט | 1966 | רנו 16 |
1995 | פיאט פונטו | 1980 | לנצ'יה דלתא | 1965 | אוסטין 1800 |
1994 | פורד מונדיאו | 1979 | סימקה הורייזן | 1964 | רובר 2000 |
1993 | ניסאן מיקרה | 1978 | פורשה 928 |