לפצות לקוח שהמתין? למה, בקופ"ח לא מחכים?
מי לא מכיר את הסיטואציה הזו: הטכנאי לא מגיע בשעה שנקבעה, אבל מתעקש ש"עוד חמש דקות הוא שם". כמעט שעה אחר כך הוא דופק בדלת. על פי הצעת חוק חדשה הם יידרשו לשלם פיצוי - ולא כולם חושבים שמדובר ברעיון טוב
"תוך שעה אני אצלך, תרתיח מים לקפה", "אני אוטוטו מגיע, רק אמצא חניה", "יש פה פקק, אני אגיע עוד רבע שעה. 20 דקות מקסימום" - מי לא מכיר את התירוצים של טכנאים ונותני שירות, שלא ממש מתחשבים בלקוח, מאחרים ומותירים אותו בהמתנה מתוכלת בבית?
ייתכן שהמצב ישתנה בקרוב. היום (ד') עברה בכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק המחייבת את חברות השירות לפצות לקוחות במאות שקלים, אם הטכנאי איחר ביותר מחצי שעה. על פי ההצעה, שהוגשה על ידי ח"כ גלעד ארדן (ליכוד), לקוח יזכה בפיצוי של 300 שקל על איחור של יותר מ-30 דקות, וב-600 שקל על איחור של יותר משעה. הלקוח יוכל לתבוע את הפיצוי ללא צורך בהוכחת נזק. אז מה חושבים על כך אזרחים, טכנאי גז ואינסטלטור?
יצחק מסדה, תושב ראשון לציון, כבר נכווה לא פעם ולא פעמיים מטכנאי שהבטיח ולא הגיע בזמן. אלא שבניגוד לצרכנים רבים שסובלים בשקט, או לכל היותר מתקשרים לנזוף בחברה ודורשים פיצוי, הוא לא היסס לתבוע את חברת הכבלים "הוט", ואף זכה לפני כחודש בפיצוי בסך 400 שקל.
"קניתי מסך טלוויזיה חדש ורציתי שיבוא טכנאי ויחבר לי ממיר מתאים", מספר מסדה. "נציגת החברה הסבירה שתוכל לתאם לי טכנאי רק בעוד שבוע, ולמרות שזה היה נשמע הרבה זמן, הסכמתי מחוסר ברירה. קבענו בין 13:00 ל-15:00". חלף שבוע, ושעה לפני בואו של הטכנאי, התקשר מסדה וביקש להקדים את הביקור, בגלל שמיהר לעבודתו. הוא נענה בשלילה, והמתין בסבלנות. אלא שגם בשעות שנקבעו - טכנאי לא בא, וגם לא התקשר.
"בסביבות 16:00, באיחור של יותר משעה, התקשרתי שוב למוקד ושאלתי מדוע הטכנאי עדיין לא פה", הוא מספר. "נציגת השירות בדקה ואמרה לי - 'סליחה, אתה לא ברשימה. כנראה נפלה טעות והטכנאי דילג עליך'. אמרתי לה - 'אני לא מתפרנס מסליחות, כמו שאתם גובים על שירות, אתם צריכים לספק שירות. בזבזתי יום עבודה בשביל הטכנאי". הוא הגיש את התביעה, והסביר: "עד שהציבור לא יעשה מעשה, ימשיכו לזלזל בנו".
כמובן שלא מדובר במקרה יחיד. אתם יודעים זאת בעצמכם. אל משרדי המועצה הישראלית לצרכנות זורמים מדי שבוע מכתבים רבים של לקוחות זועמים, שאיבדו את סבלנותם, ולא פחות מכך - זמן יקר וכסף, בעבור המתנה לנותן שירות מאחר. דוברת המועצה, אורנה ביבר, אומרת כי כ-30% מהתלונות שנוגעות למוצרי חשמל הם על טכנאי שמאחר.
דבר הטכנאים
אבנר נטי, טכנאי של אחת מחברות הגז בישראל, מודה כי האיחורים בהחלט פוגעים בלקוחות, אולם סבור כי גם ללקוחות יש יד בעניין: "על פי הנהלים, אנחנו אמורים להתקשר אל הלקוח חצי שעה לפני - כדי להודיע שאנחנו בדרך. אבל הרבה פעמים הלקוח לא עונה, או שהוא בממתינה, וכשאתה מגיע אין אף אחד בבית. באמצע עבודה או כשאתה נמצא בבית אחר אין לך אפשרות להתקשר כל חמש דקות ללקוח הבא.
"הרבה פעמים הלקוחות באים אליך בטענות על איחורים, כשלא עשית דבר. אם אני מתעכב בגלל תקלה איני יכול לעזוב כדי להגיע בזמן. אני מתקשר ומודיע שאני מאחר". ומה הוא חושב על הקולגות שלא מגיעים בזמן ואפילו לא מודיעים? "זה לא בסדר וזה פוגע בנו. אני תמיד אומר - 'קבעת בשמונה, תגיע בשבע'".
האינסטלטור גילי שוורץ סבור כי הצעת החוק מופרכת. "מי יכול לעמוד בזה?", הוא שואל. "לפעמים אני מגיע לבית בשביל תקלה פשוטה של חצי שעה ופתאום מוצא צינור רקוב, ומתעכב שלוש שעות. למה שנשלם על זה פיצוי?".
שוורץ סבור כי מדובר באפלייה: "כשאתה מגיע לקופת חולים אתה לא מחכה 40 דקות? למה לא באים בטענות לרופאים שמתעכבים עם החולים? כשאני מאחר אני מודיע, אלא אם כן מדובר באיחור פעוט שלא עולה על 20 דקות. אבל לא מעט אני שומע גם על אלה שכדי לא לאבד את העבודה, מושכים את הלקוח בתירוצים שונים ומשונים. אני שומע סיפורים מלקוחות מתוסכלים שלפעמים ממתינים לטכנאי יום שלם".