הרפורמה בתחבורה הציבורית יוצאת לדרך
כך יעודדו אתכם לוותר על המכונית הפרטית, ולנסוע באוטובוס או רכבת: הקמת מודיעין ארצי ורשות שתפקח ותתאם את כל סוגי התחבורה, הגברת האכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית, העברת תקציבים מפיתוח כבישים לתחבורה המונית וכן, גם אגרת גודש
כל הדרכים מובילות לתחבורה ציבורית? במסיבת עיתונאים שנערכה היום (ב'), הציג שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, את תוכנית משרדו לעידוד תחבורה ציבורית. יישום התוכנית, שבחלקה מבוססת על מסקנות ועדת סדן - שבחנה את הרפורמה בתחבורה הציבורית, יחל במהלך המחצית השנייה של השנה.
השלב הראשון של התוכנית יהיה הקמת רשות ארצית לתחבורה ציבורית, שתהיה אחראית על יצירת שילוב בין כל אמצעי התחבורה הציבורית, הקיימים והמתוכננים. הרשות גם תקבע מדדי שירות לנוסעים, ותקים מרכז מידע ארצי משותף לכל מפעילי התחבורה הציבורית. במקביל, יוקמו רשויות מטרופוליניות לתחבורה ציבורית, שיתכננו את מערך התחבורה הציבורית במרחבי הערים הגדולות - במסגרת תפקיד זה, הרשויות יתכננו את רשת קווי האוטובוס והמערכת המסילתית של רכבות קלות. בנוסף, הרשויות גם ינהלו ויבקרו את מערך התחבורה הציבורית, שיופעל על-ידי חברות שייזכו במכרזים.
ומה עם אגרות גודש, הגברת האכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית, והקמת מסלולים ייעודיים לתחבורה ציבורית? במשרד התחבורה מבטיחים כי כל אלה נמצאים בתכנון, אך בשלב זה אין עדיין תוכניות או לוחות-זמנים לביצוע.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז (צילום: אייל פישר)
הרפורמה מתחילה כאן
התוכנית שהוצגה היום כוללת מספר צעדים, אולם בשלב זה מצהיר משרד התחבורה כי רק שניים ייושמו כבר בעתיד הקרוב: הקמת רשות תחבורה ארצית והקמת רשויות מטרופוליניות. הצעדים הנוספים יבוצעו בשלב מאוחר יותר. ואלה עיקרי התוכנית:
- הקמת רשות ארצית לתחבורה ציבורית: הרשות, שתהווה חלק ממשרד התחבורה, תפעל ליצירת שילוב בין כל אמצעי התחבורה הציבורית הקיימים והעתידיים: רכבת, רכבת קלה, אוטובוסים, מוניות, ועוד. הרשות תמשיך את הפרטת התחבורה הציבורית באזורים שמחוץ למרכזים המטרופוליניים, על-ידי המשך הוצאת "אשכולות" של קווי אוטובוסים מחברות אגד ודן. הרשות גם תקבע סטנדרטים לפעילות רשויות מטרופוליניות לתחבורה ציבורית (ראו בהמשך), ותבקר את פעילותן.
- הקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה ציבורית: רשויות שיוקמו במרחבי הערים הגדולות, ויהיו אחראיות על תכנון התחבורה הציבורית. הרשויות - שבתחילה יוקמו בתל-אביב וחיפה, ובשלב מאוחר יותר גם בירושלים ובבאר-שבע - יתקשרו עם מפעילי תחבורה ציבורית בשיטה שונה מזו שנהוגה מחוץ למרכזים המטרופוליניים: ועדת סדן ממליצה על הליך של "מיקור חוץ" - כלומר, באמצעות הליכי מכרז תחרותיים, שבסופם יזכו מפעילי תחבורה ציבורית בחוזי התקשרות, שבהם נקבע סכום קבוע מראש עבור ההפעלה ("עלות ברוטו").
- הפסקת ההפרטה בשיטת זכיינות במטרופולין תל-אביב: כחלק מהקמת הרשויות המטרופוליניות, תופסק לאלתר ההפרטה במרחב גוש דן, וזאת עד יישום מכרזים בשיטת "מיקור חוץ".
- הקמת מרכז מידע ארצי: אחד מתפקידיה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, יהיה להקים שירות מודיעין לנוסעים, שיכלול את כל מפעילי התחבורה הציבורית.
- טיפול באוכלוסיות מיוחדות: הרשות הארצית תפעיל את סמכותה כדי לטפל באוכלוסיות מיוחדות ובעלות צרכים ייחודיים, כמו נכים, תושבים באזורי עימות, המגזר הערבי והמגזר החרדי.
- פיתוח מסלולי תחבורה ציבורית (מת"צים) ואכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים): על-מנת לשפר את התחרותיות של אמצעי התחבורה הציבורית השונים, יוקמו מסלולים ייעודיים ומופרדים לשימושם הבלעדי. בנוסף, משרד התחבורה, בשיתוף משטרת התנועה, יחמירו את האכיפה נגד נהגים המשתמשים בנתיבי תחבורה ציבורית. יש לציין כי בשלב זה, משרד התחבורה אינו מפרסם פרטים באשר להיקף התשתיות שיוקמו, או באשר לאמצעי האכיפה שיופעלו נגד הנהגים.
- אגרות גודש: משרד התחבורה ממשיך לנופף באגרות הגודש ככלי לניהול תחבורה, אולם כרגע אין תוכנית מפורטת באשר ליישום האגרות. פרופסור עזרא סדן, יו"ר הועדה לבחינת הרפורמה בתחבורה הציבורית, מזהיר כי יש להטיל אגרות גודש רק לאחר שמוצעת לאזרחים אלטרנטיבת תחבורה ציבורית יעילה. מופז ציין כי הטלת אגרות גודש תהיה אחד הכלים של הרשויות המטרופוליניות, ולכן הדיון בנושא יתקיים רק בשלב מאוחר יותר של הרפורמה.
- הסטת תקציבים: השר מופז מציין כי כבר ב-2007 הוסטו תקציבים מפיתוח תשתיות לטובת קידום תחבורה ציבורית - מגמה שתימשך ותתחזק בשנים הקרובות. עם זאת, מופז נמנע מלציין מה יהיה גובה התקציבים שיוסטו - היקף ההשקעה ייקבע במו"מ מול משרד האוצר.
- אכיפת מדדי שירות: כל מפעילי התחבורה הציבורית - קיימים וכאלה שיחלו לפעול בעתיד - יהיו כפופים למדדים שתקבע הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. המדדים ייקבעו רמת שירות מינימלית, ובכלל זה עמידה בזמנים, תדירות, נוחות ועוד. המדינה תעניק תמריצים כלכליים למפעילים שיעמדו במדדים, ואילו מפעילים שלא יעמדו במדדים - ייקנסו.
- תחבורה ציבורית בשבתות וחגים: לשאלת ynet, אמר מופז כי לא יהיה שינוי בסטטוס-קוו הקיים, ולכן לא תופעל תחבורה ציבורית בשבתות ובחגים. "נכון להיום, אין לנו כל כוונה לשנות את המציאות", דברי מופז.
- בקרה על מוניות שירות: אחד מתפקידי הרשות הארצית יהיה לפעול כרגולטור בתחום מוניות השירות, וזאת כדי לאכוף כללי בטיחות ולהבטיח רמת שירות נאותה.
מר כהן, גברת שושנה
"אני רוצה שמר כהן מראשון-לציון, וגברת שושנה מפתח-תקווה - כשהם יתלבטו אם לנסוע במכונית פרטית או בתחבורה ציבורית, אני רוצה שייבחרו בתחבורה ציבורית". כך מתאר השר מופז את יעדי הרפורמה בתחבורה הציבורית. "אנחנו רוצים להביא למציאות שבה האזרח יעדיף את התחבורה הציבורית, בגלל שהיא תהיה נגישה, יעילה ונוחה. זה שינוי שישפיע על כל אזרח במדינת ישראל".
מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, הצהיר כי מדובר בלא פחות ממהפכה: "הרפורמה הזו דרמטית, והיא תשנה באופן מהותי את ההתנהגות של האזרחים, ותגדיל את היקף השימוש בתחבורה ציבורית".
בהתייחסו לדברים שאמר מוקדם יותר השנה, באשר לכישלונה של הפרטת התחבורה הציבורית, הסביר מופז את כוונתו: "תהליך ההפרטה התנהל באופן סביר, תוך שיתוף פעולה עם כל הגורמים. אבל כשבודקים את ההתפתחות של התחבורה הציבורית - מבינים שאנחנו בבעיה". סיטרמן הצטרף לדברים, והבהיר כי מטרת ההפרטה הייתה להגביר את השימוש בתחבורה ציבורית, ובכך היא נכשלה.
ראוי לציין כי בדברי השר ומנכ"ל המשרד ניכרה זהירות בכל הנוגע לחברות האוטובוסים הגדולות, אגד ודן. מספר פעמים חזרו מופז וסיטרמן ואמרו כי כל התקדמות תיעשה תוך תיאום ושיתוף פעולה עם החברות הקיימות. הרקע לזהירות הוא כנראה כוחם הפוליטי הרב של ועדי העובדים של שתי החברות, שגויס רק לאחרונה כדי להביא לפיצול מחוק ההסדרים של הסעיף בתקציב 2008 העוסק בהמשך הפרטת התחבורה הציבורית.
"נדרשת מהפכה אמיתית"
ח"כ דב חנין, יו"ר העמותה הסביבתית-חברתית ואחד הפעילים הבולטים בנושא קידום התחבורה הציבורית, מברך על התוכנית שהוצגה היום, אך מציין כי נדרשת עוד עבודה רבה: "ההתקדמות בנושא קידום תחבורה ציבורית היא מבורכת, אבל נדרשת פה מהפכה אמיתית, אשר תתבטא בתקציבים גדולים לשדרוג של צי האוטובוסים לאוטובוסים נקיים, נוחים וסביבתיים, במקביל לחיזוק התחבורה המסילתית בארץ".
חנין סבור יש צורך להעניק לתחבורה ציבורית עדיפות עליונה באופן מידי, וזאת על-ידי הקצאת מסלולים ייעודיים לתחבורה ציבורית, וכן שילוב בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים ובין תחבורת אופניים. "משרד התחבורה עדיין משקיע תקציבים רבים מדי בקידום תשתיות הרכב הפרטי, ופחות מדי במהפכת התחבורה הציבורית הנדרשת בישראל", מסכם חנין, "כיום אין עדיפות אמיתית לתחבורה ציבורית בכבישי הארץ, הן בדרכים העירוניות והן בדרכים הבינעירוניות".
"מהפך בגישה - המבחן יהיה ביישום"
גם בארגון תחבורה היום ומחר, הפועל לקידום תחבורה בת-קיימא בישראל, מברכים על הרפורמה שהציג משרד התחבורה. מנכ"לית הארגון, תמר קינן, אמרה היום ל-ynet כי "מופז עשה מהפך בגישה שלו, כשהחליט לשים את התחבורה הציבורית בראש סדר העדיפויות הלאומי בתחום התחבורה". עם זאת, קינן מציינת כי מבחנו האמיתי של מופז ומשרד התחבורה יהיה ביישום הרפורמה, וכל הצעדים המתוכננים במסגרתה.
"השאלה היא האם מופז באמת יירתם לזה, וכמה משאבים יושקעו לאורך זמן בקידום הפרויקטים", אומרת קינן. "למשל, כבר ב-2005 הצהירו במשרד שהם עובדים על מערכת מידע משותפת, אבל עד היום זה לא יושם. השאלה היא איפה הדברים ישתנו במציאות של משרד התחבורה. אחרי הכל, הפתרונות ידועים והגישה חיובית - אבל השאלה היא כמה משקל ייתן השר ליישום כל התוכניות".
בהתייחסה לרשויות המטרופוליניות לתחבורה ציבורית, אומרת קינן כי הקמתן תציב אתגר משמעותי למשרד התחבורה ולרשויות המקומיות: "צריך לראות עד כמה הרשויות המקומיות ייראו את עצמן כמובילות וכשותפות בנושא קידום תחבורה ציבורית. במיוחד תהיה בעיה בשנת בחירות ברשויות המקומיות - האם ראשי ערים באמת יקדמו תחבורה ציבורית על-פני מכוניות פרטיות? פה יצטרכו השר והמשרד לעשות עבודת שכנוע פוליטית, ולהסביר להם ולתושבים זה באמת הפתרון. אין ספק שהרשויות המטרופוליניות לא יוכלו לקום ולפעול ללא תמיכה מצד הרשויות המקומיות".