החידושים בתחום הפרעות הקשב והריכוז
הפרעות קשב וריכוז, או בשמם המדעי ADHD או ADD, הפכו לא מכבר לבעיות נפוצות מאוד. כל הזמן נוספות שיטות לאבחון לטיפול בבעיה ולתמיכה בילד ובהורים. על דרך איבחון חדשה, שיטות טיפול ייחודיות וסדנאות להורים - כל החידושים בתחום. עוברים להקשב
"לא קל להיות אמא, ובעיקר לא אמא לילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז", משתפת, ענת (שם בדוי) מאזור המרכז, אם לארבעה בנים, מתוכם שניים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז בצורותיהן השונות. "מדובר על מאבק יומיומי צמוד ועקשני, עבודה במשרה מלאה.
"כשהבכור שלי (14), אחד מתוך תאומים, התגלה כסובל מהפרעות קשב וריכוז, היה לנו קשה מאוד לקבל את זה. כל השנים חשדנו שמשהו אצלו קצת בעייתי, הוא לא ידע להתארגן, היה מבולגן ברמות היסטריות ולא היתה לו תפיסת זמן. המשבר הגדול התרחש כשנסענו לחו"ל לתקופה ארוכה כשהוא היה בכיתה ג'. הוא היה מדוכא ופשוט לא מצא את עצמו. אחת המורות הסבה את תשומת ליבנו להתנהגותו בכיתה. הלכנו לייעוץ, ערכנו אבחונים, ואכן התגלה שהילד סובל מהפרעות קשב וריכוז וזקוק לטיפול תרופתי ולעזרה יומיומית בכל הקשור להתארגנות.
"אצל הילד האמצעי שלי בן 10, המצב היה הרבה יותר מסובך. הוא התפתח מאוחר בכל דבר: זחילה, הליכה, דיבור. בגן הוא התנהג בצורה אלימה ותוקפנית וסבל מהתקפות כעס רציניות, התפרצויות הכוללות קללות וחוסר שליטה על האימפולסים שלו. אבחונים ומעקבים גילו שזהו מקרה קיצוני של הפרעות קשב וריכוז. מאותו יום, המאבק היומיומי המתיש שלנו לא נגמר. כיום שניהם מקבלים ריטלין במינונים שונים. הריטלין הוא ממש סם מציל חיים ושווה ערך ברמת חשיבותו לגילוי הפניצילין.
זו כבר לא קללה
הפרעות קשב וריכוז או בשמם המדעי ADHD או ADD נחשבות כיום להפרעות שכיחות ביותר, וכל מה שקשור אליהן מעסיק הורים רבים. מנתונים של אגודת ניצ"ן ומשרד החינוך עולה, כי כשליש מהילדים המשולבים כיום במערכת החינוך, סובלים מבעיות קלות או קשות בתחום לקויות הלמידה או הפרעות קשב וריכוז. בניגוד לעבר, לא נחשבת כיום הפרעת קשב וריכוז לאות קין על הילד, ובטח לא לקללה שיש להסתיר מפאת הבושה. להיפך! הורים רבים אינם מתביישים להכריז קהל עם ועדה כי הילד שלהם סובל מהפרעת ריכוז כלשהי. שיחות בנושאי אבחונים, ריטלין וטיפולים אלטרנטיביים חדשניים לטיפול בבעיה הפכו לחלק בלתי נפרד משיחות רבות בין הורים. לאחרונה פותחו שיטות אבחון מתקדמות, שיטות לטיפול בבעיה ואף סדנאות בנושא במטרה להקל על חייו של הילד ושל ההורה כאחד.
שיטה מדעית חדשה לאבחון וטיפול
"רוב אבחוני הקשב הקיימים מתבססים על כלים שבודקים רק מערכת קשב אחת - מערכת הקשב המתמשך", מסבירה ד"ר לילך שלו-מבורך, נוירו פסיכולוגית קוגניטיבית, חוקרת בכירה בתחום הקשב והריכוז בחוג לחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים ושותפה בפיתוח השיטה המדעית החדשה. "השיטה החדשה מאפשרת אבחון ממוקד שאינו מסתפק בהערכת הסימפטומים ההתנהגותיים הכלליים, אלא מגלה במדויק את המקור להפרעות הקשב והריכוז.
"השיטה נקראת 'שיטת ארבע פונקציות הקשב', והיא מתבססת על גישה מדעית, המזהה ארבע מערכות קשב שונות במוח המובחנות בבירור ואחראיות על תפקודים שונים של הקשב:
קשב מתמשך – היכולת להיות קשוב לאורך זמן מבלי להידרש לתגובה. לדוגמה, הקשבה להוראות הניתנות על ידי המורה, השתתפות בדיון בכיתה או הקניית ידע חדש בהרצאה.
קשב סלקטיבי – היכולת למקד קשב במידע חזותי או שמיעתי תוך התעלמות מגירויים מסיחים. לדוגמה, הילד מנסה לבצע עבודת כיתה וברקע ילדים מדברים וצוחקים, הילד פותר מבחן ומבחוץ נשמעים קולות ממשחק כדורסל.
הכוונת קשב – היכולת להפנות את הקשב למיקום מסוים בשדה החזותי, להתנתק ממנו ולהעביר אותו למיקום חדש. לדוגמה, העתקה מהלוח או מהספר למחברת.
ניהול קשב – מערכת האחראית על היכולת לארגן, לתכנן ולבצע פעולות מורכבות, תוך תחרות בין תגובות. ליקוי במערכת זו יגרור קשיים בקבלת החלטה על מעבר בין מצבי מיקוד, חלוקה ופיזור קשב.
כדאי לבחון את הסוג המסוים של בעיית הקשב (צילום: ויז'ואל/פוטוס)
"השיטה מאפשרת לבחון במדויק, באמצעות מערכת מטלות ממוחשבת, את מקור ההפרעה במערכות הקשב השונות, ובהתאם לכך להעניק טיפול אישי ממוקד ויעיל לכל ילד. שיטת האבחון החדשה מאתרת את מקור ההפרעה להבדיל מהסימפטומים עצמם, כך ששני מטופלים בעלי סימפטומים זהים, יזכו לקבל כל אחד את הטיפול המתאים והיעיל ביותר עבורו. לפירוט ולדיוק של הערכת תפקודי הקשב יש חשיבות רבה, כיוון שילדים שמתנהגים לכאורה באופן דומה מאוד. למשל, שני ילדים שמרבים לנוע במקום מושבם, מתקשים להתרכז, קופצים מפעילות לפעילות וכדומה, יכולים להתגלות כבעלי פרופיל קשבי שונה לחלוטין: ילד אחד יכול לסבול מבעיה בקשב מתמשך ומבעיה בקשב סלקטיבי, ואילו השני עשוי לסבול מבעיה בשליטה ובקרה בקשב ומבעיה בהפניית קשב. לאחר האבחון, מתאים הצוות המקצועי של המכון לכל מטופל טיפול אישי הפותר באופן ממוקד את המקור של הפרעת הקשב והריכוז". השיטה פותחה על ידי צוות מדענים ישראלים מתחום הנוירו-פסיכולוגיה והפרעות הקשב, והיא מיושמת במכון "אילון" בהרצליה.
משחקים במחשב
לאחרונה פותחה תוכנה חדשה בשם SharperBrain שמטרתה לאמן את הזיכרון הניהולי של ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ולהעניק להם כלים לשיפור תפקודם. התוכנה מציעה פעילות לשיפור חד ומהיר במערכת הקשב וביכולת הריכוז ולהפחתה ברמת האימפולסיביות. התוכנה מתאימה לסובלים מבעיות קשב וריכוז ולכל מי שרוצה לשפר את רמת הריכוז שלו, ילדים ומבוגרים כאחד.
"האתגרים שהמשתמשים מתמודדים איתם בעבודה מול התוכנה הם אלה שעוזרים להם להתמודד עם קשיי למידה". אומר ד"ר יגאל גליקסמן, פסיכותרפיסט קוגניטיבי התנהגותי, מומחה לביופידבק ונוירופידבק.
"השימוש בתוכנה מתרגל את הפונקציות הקוגניטיביות הלקויות, שמקשות על היכולת להקשיב, על הנטייה לתגובות אימפולסיביות ועל הפונקציות הניהוליות שלנו - האחראיות לתכנון, לארגון ולביצוע".
הוראה מתקנת תוך כדי שחייה
עיריית חדרה והסניף המקומי של אגודת ניצ"ן מפעילים תוכנית ייחודית בשם "הידרותרפיה" בשילוב עם הוראה מתקנת כהכנה לכיתה א'. מורה להידרותרפיה מעניקה שיעורים בתוך המים לילדים בעלי קשיי קשב וריכוז ובעיות נוספות שבעקבותיהן מתלבטים האם להשאיר אותם בגן שנה נוספת. היא עובדת עם הילדים על מיומנויות כגון: תפיסה חזותית, חיזוק חגורת הכתפיים, משמעת עצמית, דחיית סיפוקים ועוד. על כל התהליך מפקחת פסיכולוגית צמודה המלווה את הטיפול.
"המים תורמים להפחתת תוקפנות ולהסתגלות חברתית", אומרת עדה לוי, מנהלת סניף ניצ"ן חדרה, יוזמת התכנית וה"רוח החיה" מאחוריה. "מים הם כלי טיפול מרגיע ומשחרר, שכן הציפה והמרחב מאפשרים לילדים לבצע תנועות שאינם מסוגלים לעשות מחוץ למים. שילוב ההוראה המתקנת עם ההידרותרפיה מאפשר לילדים להתנסות במגוון רחב של התנסויות תחושתיות וחברתיות, שמהוות חלק בלתי נפרד ממיומנויות הלמידה". לדבריה של לוי התוצאות מרשימות ביותר.
יש לציין כי הטיפול קצר הטווח לא יכול לפתור את כל הבעיות החמורות שנובעות מהפרעות קשב וריכוז, אולם הוא בהחלט יכול להועיל ולשפר את ביטחונם העצמי של הילדים ולעזור להם להתמודד עם מצבים חדשים בצורה טובה יותר.
אוניברסיטה להורים
בתוך כל המעגל הזה שנקרא הפרעות קשב וריכוז שוכחים לפעמים כי מאחורי כל ילד ניצבת גם משפחה, שנאלצת כל יום להתמודד עם הקשיים.
"ההתמודדות של הורים, שיש להם ילדים הסובלים מקשיי קשב וריכוז, אכן אינה פשוטה", מסכימה ד"ר דורית ריטר – פסיכותרפיסטית שמתמחה בייעוץ זוגי ומשפחתי, המעבירה בימים אלה קורס ייחודי להורים לילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות במרכז "אלבאום" בנס ציונה, יחד עם בתה מאיה ריטר, מטפלת מוסמכת בשיטת אלבאום. "אחת מאבני הדרך הראשונות בקורס היא תהליך קבלת הילד כמו שהוא, עם המגבלות והקשיים. הקורס משלב מידע תיאורטי רב, ניתוח מצבים, שיתוף קבוצתי לצד סימולציות וחוויות אישיות וקבוצתיות. באמצעות הסימולציות מחיי היומיום, יוכלו ההורים להבין את הסיבות להתנהגותו של הילד. למעשה, ההורים לומדים לחוות באופן מוחשי את מצוקות הילד, וכך הם מצליחים להבין את המקור לקשיים שלו ולהתנהגותו. הקורס משמש מעין קבוצת תמיכה שבה מתוודעים ההורים לבעיותיהם של הורים אחרים, ומגלים כי הקשיים של ילדיהם והבעיות שנוצרות כתוצאה מכך לא ייחודיים רק להם. שותפות הגורל וההבנה כי הם לא היחידים המתמודדים עם ילדים בעלי קשיים שונים הן השלב הראשון והבסיסי בהחזרת החיים למסלולם".
גם באגודת ניצ"ן, המתמחה בטיפול בילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז, גורסים כי ההורים הם המפתח להצלחת הילד לקוי הלמידה להתמודד בהצלחה עם המשימות החינוכיות בתקופת הילדות. זו הסיבה לכך שאגודת ניצ"ן החלה לקיים קבוצות תמיכה להורים במחירים מסובסדים. כמו כן, חנכה האגודה פרויקט בשם "אוניברסיטה להורים", שמטרתו לתת הורים, שצמאים למידע ולהכוונה, ידע וכלים להבנת קשיי הילדים, לשיפור הדיאלוג עימם ועם המערכות הסובבות בחייהם. מיטב המומחים המובילים בארץ בתחום לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז ירצו בפני ההורים על ביטויי הלקויות ועל אפשרויות ההתמודדות איתן בשלבי החיים השונים: בגן, בבית הספר, בצבא, בלימודים האקדמיים, בעולם העבודה ובמסגרות חברתיות ומשפחתיות שונות.
סיכום אופטימי
"אולי הילדים שלכם תמיד ילמדו יותר לאט", אומרת ענת ומעבירה מסר אופטימי להורים במצבה. "אולי תמיד תהיה להם בעיה בהתארגנות ובעיות נוספות בלימודים ובחיים, אולם חשוב שכל ההורים יידעו שאסור להתייאש. צריכה להיות כאן עבודה ממוקדת וברורה, עבודה שלעיתים נראית מייאשת, אך בסופו של יום מתגמלת מאוד. כשאני מסתכלת על הבנים שלי ועל הדרך שהם עשו, אני יכולה בהחלט להיות אופטימית. למדתי להיעזר בהומור רב ולצחוק על דברים, ולפעמים בשעת הצורך גם להחליק ולוותר. הכי חשוב בעיניי - לחזק את הצדדים בחזקים של הילדים, כי לכל אחד יש כאלה. לא צריך להתבייש בהפרעות קשב וריכוז, כי אין במה להתבייש".