הממשלה אישרה את "השמיים הפתוחים"
לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן אישרה הממשלה את תוכנית "השמיים הפתוחים" של שר התחבורה, שאול מופז. התוכנית אמורה לפתוח את שוק הטיסות הסדירות בישראל לתחרות
הממשלה אישרה היום (א') ברוב גדול את הצעת שר התחבורה, שאול מופז, ליישום תוכנית "השמיים הפתוחים". במסגרת התוכנית תוגדל השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות בעלות נוספת של כ-30 מיליון דולר, לסך של 80 מיליון דולר, שמהווים 80 אחוזים מההוצאות.
מימון חלק הארי של הוצאות הביטחון יאפשר בהדרגה את פתיחתם של קווים סדירים המוחזקים כיום בבלעדיות על ידי אל על, ובחלקם ניתן יהיה למנות חברות ישראליות נוספות כמוביל נקוב (חברת תעופה המקיימת טיסות סדירות בין שתי מדינות).
לאחר האישור אמר השר מופז כי "מדובר במהפכה של ממש, זהו יום חג לצרכן הישראלי ולתעופה הישראלית. כתוצאה מהמהלך היום מחירי כרטיסי הטיסה ירדו, ומספרי הטיסות והיעדים יגדלו. כל אזרח בישראל ייהנה מפירות הרפורמה".
לדברי השר, מדובר ברפורמה בסדר גודל חסר תקדים הצפויה לשנות את ענף התעופה בישראל מקצה לקצה. המדיניות החדשה תביא לכניסת מפעילים חדשים, לירידת מחירים של כרטיסי הטיסה לאזרחי ישראל ולתיירים הבאים בשעריה, ולהגדלת החשיפה של מדינת ישראל כיעד תיירותי.
הסכמה של כל הגורמים
בישיבת הממשלה הציג מופז את התנאים הייחודיים של התעופה בישראל, ואמר כי הם מחייבים את הממשלה לאפשר לחברות התעופה הישראליות תנאי תחרות הוגנים, ולכן, השלב הראשון
בפתיחת השמיים חייב להיות השתתפות בהוצאות הביטחון.
הוועדה הציבורית שמינה השר מופז בראשות מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, רו"ח גדעון סיטרמן, הציעה כי המדינה תממן 100% מהוצאות הביטחון של החברות הישראליות, לעומת 50% כיום - אולם כאמור, הוחלט להציע מימון של 80% שמשמעותם כ-80 מיליון דולר בשנה.
מופז ציין כי לאחר תיאום בין כל הגורמים הושגה הסכמה עם חברת אל על המבטלת את הבלעדיות שלה כמוביל נקוב למרבית יעדי הטיסות הפופולריים. כך יוכלו חברות התעופה האחרות, ישראייר וארקיע, להתחרות עם אל על בטיסות ליעדים אלו.
עוד נמסר מלשכת שר התחבורה ל-ynet כי הרפורמה נכנסת לתוקפה באופן מיידי, וכי אחת ההשלכות הראשוניות היא ירידה במחירי כרטיסי הטיסה: "כיום כל כרטיס טיסה מכיל תשלום של כ-50 דולר עבור הוצאות בטחון. כעת, עם השתתפות הממשלה במימון זה, צפויה ירידה של 5%-10% במחירם".
גדעון סיטרמן הוסיף כי האיחוד האירופי הביע את תמיכתו במהלך, וציין כי בימים אלו נערך משא ומתן מול האיחוד האירופי במטרה לקבוע מדיניות והסכמי תעופה חדשים, כשלב נוסף ברפורמה.
תגובות
מחברת אל על נמסר: "אל על מברכת על החלטת הממשלה לפיה תורחב מדיניות פתיחת השמיים לתחרות תוך הגדלת מימון הוצאות הבטחון לחברות התעופה הישראליות ל-80%. אל על דגלה מאז ומעולם בתחרות שווה והוגנת, כל עוד נלקחים בחשבון התנאים המיוחדים של התעופה הישראלית.
באל על סבורים כי החלטת הממשלה תאפשר לחברות התעופה הישראליות להתמודד עם הרחיבת היצע המושבים והגברת התחרות עם החברות הזרות. באל על מדגישים כי הלכה למעשה, פועלת אל על בשוק תחרותי מיום הפרטתה ובמיוחד במהלך השנתיים האחרונות, במהלכן פועלת ממשלת ישראל ומיישמת את מדיניות השמיים הפתוחים. כך שמאז אפריל 2006 היצע המושבים של החברות הזרות גדל בכ-45%."
מחברת ישראייר נמסר: "ישראייר מברכת על החלטת הממשלה, המאפשרת לחברות התעופה הישראליות להתמודד בתנאים שווים מול החברות הזרות בתחרות ההולכת וגוברת בעולם התעופה. ישראייר מאמינה שהחלטה זו פותחת עידן חדש בתעופה הישראלית. מייד עם קבלת ההחלטה מתחילה ישראייר בהיערכות לפתיחת קווים סדירים נוספים, לרווחתם של הנוסעים מישראל ואליה".
מחברת ארקיע נמסר: "אנו מברכים על החלטת הממשלה שהתקבלה היום בעקבות מאמציו של שר התחבורה, החלטה שתביא להגדלת התחרות בענף התעופה בישראל. אין ספק, שפתיחת קווי תעופה נוספים לתחרות, יחד עם הפחתת עלויות הביטחון, יביאו לירידה במחירי כרטיסי הטיסה וחבילות התיירות ולעלייה ברמת השירות לנוסע. בימים אלה אנו נוקטים במספר פעולות על מנת לתת את המענה הטוב ביותר לקווים שייפתחו לתחרות כבר בקיץ הקרוב. בין השאר, אנו מקיימים משאים ומתנים לתגבור צי המטוסים שלנו, ויחד עם ארבעת מטוסי הבואינג 787, שיסופקו החל משנת 2011, נבנה צי שישרת את לקוחותינו בצורה הטובה ביותר בעידן התחרות החופשית".