שתף קטע נבחר

 

עסקת יאהו-מיקרוסופט: הבלוגרים מגיבים

שתי חברות האינטרנט המובילות בעולם מאיימות להתמזג לאחת, והבלוגוספירה מהרהרת: אם רכישת מיקרוסופט את יאהו בסכום עתק של 44.6 מיליארד דולר תתממש, כיצד תיראה הרשת?

בשעה שמיקרוסופט הגישה את הצעת 44.6 מיליארד הדולר, הגדולה ביותר בהיסטוריה של חברת אינטרנט אי פעם, בלוגי הטכנולוגיה - ז'אנר נפוץ בקרב בלוגרים - התמלאו שורות על גבי שורות של טקסטים. פרשנויות, ספקולציות, חששות, קריאה ליאהו לקפוץ על העסקה בשתי ידיים, הספדים על גוגל ומה לא - כל זאת עוד לפני שנחתם מסמך כלשהו. הנה כמה מהאבחנות של מיטב כותבי הבלוגים ברשת על עסקת מיקרוסופט-יאהו הפוטנציאלית.

 

ריי אוזי שאג

"מה שמעניין לדעתי הוא שמאז שביל בייטס בחוץ, ריי אוזי הפך לאריה השואג. מיקרוסופט הייתה כל-כך משעממת מאז שעזבתי ביוני 2006. אבל זו, זו יריה בראשה

של המילה "שיעמום".

 

למה 'מיקרוהו' לא משעממת? ...זה מה שמחזיר את מיקרוסופט למגרש המשחקים של הרשת, ובגדול, וזה מה שיגן על המשך קיומה של חבילת האופיס של מיקרוסופט, המכונה להדפסת כסף שלה. אני בטוח שכמה מהמהנדסים החכמים ביותר של יאהו יעברו לצוות האופיס כדי לפתח גירסה מקוונת, כזו שתמנע מ-Google Docs לצבור נתח שוק משמעותי. לדעתי החשש מ-Google Docs הוא מה שמניע את העיסקה הזו".

 

אבל הכי עצוב הוא שיש לי עדיין מניות של מיקרוסופט, שירדו אחרי הדיווחים על העסקה הזו. אבל בטווח הארוך אני חושב שזה לטובת בעלי המניות של מיקרוסופט".

 

רוברט סקובל, Scobleizer , עובד מיקרוסופט לשעבר

 

גדול זה לא מה שינצח

"תמיד אמרתי שיאהו הייתה ענקית המדיה האחרונה שפועלת במודל הישן: היא שולטת או מחזיקה בבעלות על תוכן, משווקת כדי להזמין את הקהל ואז מפגיזה אותנו במודעות פרסומת עד שאנחנו עוזבים. ...מתאים, אם כך, שיאהו נרכשת על-ידי מה שאפשר לתאר כחברת הטכנולוגיה הישנה האחרונה, מיקרוסופט. כי מיקרוסופט עדיין פועלת במודל של שליטה: הכל סגור בעידן הפתוח. הם יסתדרו טוב מאוד ביחד.

 

זוהי עיסקה שתכליתה קהל ופירסום. אחרי שהתותחים הגדולים איחדו את כל רשתות הפרסום שמצאו ברשת - aQuantive עברה למיקרוסופט, DoubleClick לגוגל, Tacoda ל-AOL - הדבר הבא הוא לקנות קהל ובכמויות. הסיבה שזה קורה היא שהמפרסמים עדיין מאמינים בטיפשותם שאפשר לקנות אותנו בכמויות, כמו במדיום היחיד בהם מכירים - הטלוויזיה.

 

האם כל זה יצליח להביס את גוגל? לא, כי 'גדול' זה לא מה שינצח בסופו של דבר - 'פתוח' כן".

 

ג'ף ג'ארביס, BuzzMachine

 

התנגשות בין שתי חלליות

"הייתי כותב בעבר על מיזוגי בנקים, וזה תמיד נראה לי כמו לקחת שתי נושאות מטוסים מפורקות ולבנות מהחלקים שלהן אחת חדשה. עבור מיקרוסופט, הנסיון לבנות חברה שהיא פורטל-מנוע-חיפוש-רשת פרסום יהיה משול לנסיון ליצור חללית משיירי החלליות Suyuz ו-Skylab בשעה שהן עדיין מתעופפות בחלל. הרכיבים הפכפכים, המערכות עדינות - והסיכון של כישלון קטסטרופלי מרחף מעל תמיד.

 

הסיכון הגדול ביותר הוא שצוותי מהנדסים ממיקרוסופט ויאהו יבלו את השנים הבאות בריבים על כיצד לשפר את המערכות שלהם, ושהבוסים שלהם יקשיבו במקום לקטוע את הדיון, יבחרו נתיב מסויים וינסו להביס את גוגל.

 

...אחרי Windows Live, צריכים לשלול למיקרוסופט את הרשיון לבחירת שמות מותג. סטיב באלמר אמר בשיחת ועידה הבוקר שיאהו הוא מותג חזק. אני חושד שהחברה המשולבת תצטרך לשים את הדגש על השם של יאהו כדי להמשיך הלאה".

 

סול הנסל, Bits , בלוג באתר ה-New York Times

 

שמחה לאיד

"בשיחה בה הסביר את העיסקה, היועץ המשפטי של מיקרוסופט, בראד סמית, ציין בשמחה לאיד כי בשעה שחברות אחרות יכולות להגיש הצעות מתחרות על יאהו, חברה אחת בפירוש לא יכולה לעשות זאת - גוגל.

 

נתח השוק של גוגל עומד על 75 אחוז בתחום הפרסומות לחיפוש בעולם, מעריך סטיב באלמר, כך ש"לגוגל אסור, בגלל חוקי תחרות הוגנת, לרכוש את יאהו". הוא יודע על מה הוא מדבר - למיקרוסופט יש נסיון עם החוק הזה. בסוף השיחה ציין באלמר גם כי מטרת העסקה היא להפוך את החברה למבוססת על מודל תוכנה בתור שירות (software as service): "משתמשי חלונות רוצים להרגיש חיים. תהיה Windows Live, יהיה Office Live", רמז. ליאהו יש כבר רקע בתחום, עם ההחייאה של Yahoo Mail, הרכישה של Zimbra ועוד".

 

אריק שונפלד, TechCrunch

 

פיהוק אחד גדול

"המטרה בעסקה היא לשלב בין הנכסים של שתי החברות כדי להציב תחרות מול שירות הפירסום של גוגל. זה כל מה שחשבתי על המיזוג, בשעה ששאר העולם הלך לאיבוד בניתוחים ופרשנות על רכישת הענק. כן, הרבה עובדים יפוטרו בשל ה"סינרגיה" וה"קיצוצים". כן, הרבה בנקאי השקעות יצאו מזה עם מספיק מזומן כדי לרכוש את בית הנופש השני או השלישי שלהם. פרט לזה, המיזוג בין מיקרוסופט ליאהו פשוט משעמם.

 

אף אחת מהחברות האלו לא עשתה משהו חדשני באמת או מעניין כבר שנים. מה בדיוק יעשה מיזוג לחברות הענק הישנוניות, הביורוקרטיות האלו, שיכול בכלל לעניין אותנו? יאהו חיפשה מזה זמן מה אסטרטגיה ברורה כלשהי, שתכוון את עירבוביית השירותים שלה. עד עתה, החברה הציעה בעיקר דיבורי ריקים של מנהלים טכנולוגיים שאני פשוט לא מסוגלת לשמוע, הכוללים רעיונות לארגון מחדש באמצעות "התייעלות", "כיוונון אסטרטגי" ו"צוותי ניהול מתואמים כלל-פונקציונליים", בהתמקדות על "אופטימיזציה של אפליקציות" ועל "רלוונטיות תוכן" וכולי וכולי. מיקרוסופט בקושי טובה יותר.

 

מה שתי החברות הבינוניות אך עשירות להחריד האלו כבר יכולות להשיג שלא יכלו לבצע בנפרד? הלוואי ויכולתי להשתתף בהתרגשות הזו, אבל זה פיהוק אחד גדול עבורי.

 

סינת'יה ברומפילד, IPDemocracy

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שמחה לאידה של גוגל. סטיב באלמר
מומלצים