שתף קטע נבחר

 

הגאדג'טים החדשים יתחברו לסלולרי

בתים שנשלטים מרחוק, מכוניות שמדווחות למוסך על תקלות, מוני חשמל שיודעים לבד מתי לנתק את הזרם. מהפכת הטלפון מגיעה גם למכשירים, והם מתחילים לפטפט ביניהם בסלולרי - ונחשו מי הופך מיותר

בעולם יש יותר משלושה מיליארד צרכנים סלולריים כיום, קרוב למחצית מאוכלוסיית כדור הארץ. יש מדינות מתפתחות שבהן משמעות המילה "טלפון" עבור הילדים היא מכשיר סלולרי בלבד. הם לא ראו מעולם טלפון קווי.

 

השוק הסלולרי צפוי לגדול בשנים הקרובות, אבל ברור שעם קצב מכירות של מיליארד מכשירים בשנה הגידול בשוק הזה

מוגבל: כל אדם מסתובב ויסתובב עם טלפון סלולרי, וחוץ מהישראלי שתמיד דואג להסתובב עם שניים - טלפון אחד מספיק לו בהחלט.

 

תעשיית הסלולר מסמנת בשנתיים האחרונות את המטרה החדשה: המכונות. בעוד שמספר האנשים הוא מוגבל, מספר המכונות שניתן להוסיף להן חיבור סלולרי נאמד בעשרות מיליארדים, והוא צומח במהירות. מכוניות, מונים חשמליים, מכונות במפעלים, מצלמות בבתים, מערכות אזעקה - כולם יכולים לשלב רכיב (מודול) סלולרי, שיאפשר להם תקשורת דו-כיוונית עם הצרכן או עם מכונות אחרות.

 

למרות שיעורי גידול מרשימים, התעשייה הזו נעה באיטיות. שילוב של רכיבים סלולריים במכוניות, למשל, דורש זמן בדיקה ממושך, התאמות בטיחותיות ועוד, אך בסופו של דבר, היצרנים מעוניינים להוסיף את היכולות הללו. ספק אם בתוך מספר שנים נוכל לפטפט עם המקרר, אבל אל תתפלאו אם המכונית שלכם תתחיל לשוחח בחופשיות עם המוסך.

 

קופסה שחורה במכונית

המודולים הסלולריים במכוניות הפכו כבר עניין שגרתי בדגמים מסוימים, בעיקר בדגמי יוקרה. באמצעות הרכיב הסלולרי יכול הנהג לקבל הוראות נהיגה ממוקד אנושי. אפשרות אחרת היא מעקב אחר מסלול הנסיעה שלו, למשל בחברת משלוחים, או רישום של המהירות בה נסע כדי לבדוק אם נהג באופן בטיחותי. רכב המצוייד במודול כזה יכול לשדר מבעוד-מועד נתונים שמתריעים על תקלה. תעשיית הרכב, מתברר, היא הראשונה לאמץ את המודולים הסלולריים האלה, לא רק מסיבות של נוחות הנהג ובשל העובדה שמכונית היא דבר נייד מטבעו, אלא גם כתוצאה מחקיקה במדינות השונות.

 

בבריטניה, למשל, צפויה להתקבל השנה חקיקה שתטיל אחריות פלילית על ארגונים אם עובד שלהם ייהרג במהלך העבודה. הדבר מוביל חברות רבות להערך לשילוב מערכות של "קופסה שחורה" במכוניות, בנוסף לקישור סלולרי, כדי שיהיה ניתן לעקוב אחר אופן הנהיגה של העובדים ולבדוק שהם אכן מקפידים על חוקי התנועה כדי למנוע תאונות.

 

אך המודולים הסלולריים, שמחירם הולך ויורד בהתמדה, מתחילים למצוא את דרכים גם למוצרים זולים יותר. חברת אלקטל־לוסנט, למשל, מציעה לארגונים שליטה מוחלטת מרחוק על המחשבים הניידים שלהם באמצעות רכיב סלולרי. בשנתיים האחרונות הפכו המחשבים הניידים לסיוט אבטחת מידע ממדרגה ראשונה. עם העלייה בפופולריות ובשימוש בהם, יותר מחשבים ניידים נגנבים והמידע השמור בהם עלול להגיע לגורמים לא רצויים.

 

למחוק מרחוק

אלקטל־לוסנט מציעה רכיב סלולרי המשולב במחשב הנייד, שמאפשר לצוות מערכות המידע של הארגון לפקח עליו בכל מצב, גם אם הוא כבוי. אנשי מערכות המידע יכולים לבחון את המחשב מרחוק, להעביר קבצים חיוניים להפעלתו, או לבדוק אם המשתמש ביצע שינויים לא מורשים. כאשר המחשב נגנב ניתן לאתר אותו באמצעות ‭,GPS‬ והאחראים יכולים למחוק מרחוק את כל המידע השמור עליו באמצעות פקודה אחת. 

 

העלייה בקצבי התקשורת שניתן להעביר ברשתות הסלולר, בד בבד עם הירידה בתעריפי השימוש, יובילו לרכיבים שניתן להפעיל עליהן ישומים תובעניים יותר. לדוגמה, האפשרות להעביר וידאו באופן ישיר בסלולרי הייתה לפני שנים אחדות אתגר בעייתי במיוחד. כיום, עם רשתות דור שלישי, ניתן לעשות זאת בקלות. מצלמה שמחובר אליה מודול סלולרי יכולה להיות ממוקמת בכל מקום בבית, ולשדר מה קורה שם בזמן אמת. באמצעות הרכיב ניתן להעביר לה הוראות אפילו דרך מכשיר סלולרי אחר, מבלי להסתמך על חיבור לאינטרנט או שיטת תקשורת אחרת.

 

מערד ל־BMW

אביעד גפן, מנהל חטיבת המודולים הסלולריים במוטורולה העולמית, צופה גם שימושים נוספים במודולים הללו. "יהיה ניתן, למשל, לשים צמיד לילד, שישדר כל הזמן את מיקומו‭,"‬ הוא מספר. אם הילד נתקל במצוקה הוא יוכל ללחוץ על כפתור שיאפשר ביצוע שיחה עם מספר מוגדר מראש. גם מבוגרים החולים במחלות כמו אלצהיימר יוכלו לשאת צמיד זהה, שיאפשר לאתר אותם אם יאבדו את דרכם.

 

מוטורולה נחשבת לשלישית בתחום, אחרי חברות כמו סימנס וקונטיננטל, אבל הפיתוח והניהול העולמיים של החטיבה נמצאים בארץ, וחלק מהייצור מתבצע במפעל של מוטורולה בערד. "רכיבים סלולריים המיועדים, למשל, למכוניות היוקרה של ‭,BMW‬ יוצאים מפס היצור כאן במפעל‭,"‬ אומר גפן.

 

אחד התחומים הבולטים עליהם מצביע גפן הוא תחום המונים החכמים. מוני חשמל, גז ומים דורשים כיום קריאה ידנית באמצעות עובדים בשר ודם. התהליך אורך זמן ממושך, חשוף לטעויות אנוש ולא מאפשר תכנון אמיתי של הצריכה. באמצעות מוני חשמל חכמים תוכל חברת החשמל לעקוב בזמן אמת אחרי צריכה באזורים שונים.

 

לידיעת חברת החשמל

לדוגמה, אם תאובחן עלייה בצריכה באזורים מסוימים יהיה אפשר לנתב אליהם את הזרם בדרך ייחודית. בנוסף, כך אפשר יהיה ללמוד על הרגלי הצריכה בזמן אמת עד לרמת המונה הבודד. אפשרות אחרת, היא, למשל ניתוק חייבים מהחשמל באופן מיידי, והחזרתם לרשת באותה מהירות.

 

באיטליה, שם משתמשים במונים חכמים המתקשרים ביניהם באמצעות קווי החשמל, יכולה חברת החשמל להעביר את הצרכנים לתוכניות תעריפים שונות באופן מיידי על פי בקשתם. חברת מים, למשל, יכולה לאתר נזילה באופן מיידי, באמצעות חיווי על צריכת מים חריגה. השימוש במידע הזה יכול לחסוך משאבים וכסף רב.

 

המודולים הסלולריים לא חייבים להיות מותקנים בכל מונה. בתוך הבניין, למשל, יוכלו המונים לתקשר באמצעות תקשורת פשוטה יותר, וכלל הנתונים ישודרו למרכז פעם בתקופה מוגדרת. "מדינות שונות בסקנדינביה סיימו תהליך חקיקה, שמחייב התקנת מונים חכמים בחמש השנים הקרובות כדי לחסוך באנרגיה‭,"‬ מסביר גפן.

 

למעשה, כל מכשיר נייד או מרוחק יכול להשתמש ברכיב סלולרי כדי לדווח על מצבו ולחסוך בכך פיקוח אנושי. מכונות משקאות למשל, גם בישראל, מצוידות כבר היום ברכיבים סלולריים, שמאפשרים להם להעביר נתונים על מספר המוצרים שעדיין נותר בהן ולשרת לקוחות באמצעות הטלפון הסלולרי. כך גם יכול הספק להגיע למקום עם המוצרים החסרים ולמלא את המכונה במקום לגלות זאת לאחר שהגיע.

 

טלפון נטול טלפון

חשוב לדעת, שהמודולים הסלולריים הם למעשה טלפון סלולרי ללא הטלפון, וכמו המכשירים שלנו - גם הם לא חפים מבעיות טכנולוגיות. למרות ההתקדמות הרבה בתחום, הרכיבים של היום עמידים בתנאים קשים של לחות, חום ואבק וגם משתכללים עם ההתפתחות הטכנולוגית.

 

בארצות הברית, למשל, ייפסק במהלך השנה השימוש ברשתות סלולריות אנלוגיות, מה שגורם לבעלי מכוניות רבים המצוידים ברכיבים הסלולריים בעיה אמיתית. אחת החברות הפופולריות בארה"ב לשירותי דרך, ‭,OnStar‬ הפסיקה את שירותי הרכב שלה באמצעות הרשת האנלוגית, מה שגרם לכך ששני מיליון מנויים, מחצית מכלל המנויים שלה, לא יכולים עוד לקבל שירותים ישירות באמצעות המערכת ברכב. חלק מהמערכות ניתן לשידרוג למערכות דיגיטליות, אך בחלק אחר החלפת המערכת האנלוגית כרוכה בעלות גבוהה מאוד. גפן מסביר, שכיום, כאשר עולם הסלולר נמצא בפוקוס על עולם ה‭,GSM–‬ הבעיה פחות קריטית. מוטורולה למשל, מייצרת מודולים לכל סוגי הרשתות הסלולריות.

 

בעתיד, מאמין גפן, נוכל לראות מוצרים שמגיעים מראש עם המודולים, כאשר אנו נוכל לבחור אלו ישומים להפעיל ולשלם עליהם בהתאם לשימוש. עד אז אין לנו ברירה אלא להסביר למוסכניק פנים אל פנים, שרעש מוזר בוקע מאזור המנוע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים