שתף קטע נבחר

זירת הקניות

בקרוב: מגבלות על מעבר משאיות אשפה לשטחים

בהעדר כלים חוקיים למאבק בהשלכה בלתי חוקית של אשפה בתחומי יהודה ושומרון, החליט המנהל האזרחי להגביר את המאבק בתופעה. כל משאית אשפה תידרש לאישור מוקדם כדי לחצות את הקו הירוק, ובמקביל יפעל המנהל להקים אתרי סילוק פסולת חוקיים, במקום הפיראטיים הקיימים בשטח

המנהל האזרחי ביהודה ושומרון הגביר לאחרונה את מאבקו בתופעת סילוק פסולת מישראל לאתרים פיראטים בשטחים. עשרות משאיות שנתפסו בידי יחידת הפיקוח של המנהל הוחרמו, ובעליהן נדרשו לאסוף את הפסולת ולשקם את האתרים הלא-חוקיים כתנאי לשחרור המשאיות.

 

סגן שר הביטחון מתן וילנאי הודיע על כך השבוע לכנסת, וגילה כי המנהל, בשיתוף בנקים בינלאומיים, פועלים במקביל להקים מספר אתרי פסולת מוסדרים לגזרות השונות, בנוסף לארבעת האתרים הקיימים כיום. השאיפה היא להביא לחיסול עשרות האתרים הפיראטים שפועלים בכל גזרה. וילנאי הודה כי מדובר ב"תופעה מוכרת וכואבת", וציין כי למנהל אין מספר מדויק של משאיות הפסולת שמוברחת מישראל.

 

השיקול להעברה לשטחים: כלכלי

מזה זמן ידוע על תופעה בה קבלני בניין או קבלני סילוק אשפה מעדיפים להעביר את הפסולת לאתרים פיראטיים מעבר לקו הירוק ולא לאתרי סילוק הפסולת החוקיים. השיקול המוביל את אותם קבלנים הוא כלכלי: היטל הטמנה באתר פסולת חוקי בתחומי הקו הירוק עומד על 40 שקלים לטונה פסולת, ומחיר זה צפוי לעלות בהדרגה על פני חמש השנים הבאות. לעומת זאת, באתרים הפיראטיים יכולים אותם קבלנים להיפטר מהפסולת שלהם במחיר זול יותר.

 

על פי נתונים של איגוד ערים לאיכות סביבה שומרון, כ-4,800 טונות של אשפה מוטמנות מדי יום בשטחי הגדה - ומחציתה מקורה בישראל. אלא שפחות מ-2,000 טונות מסך כל האשפה המוזרמת לשטחים נטמנת באופן חוקי במטמנות מורשות. את השאר טומנים הקבלנים, בעלי משאיות וגורמים אחרים במטמנות בלתי חוקיות. בכל שטחי הגדה ניתן לראות, לעתים מטרים ספורים מכביש חוצה שומרון, שטחים עצומים שהוסבו למטמנות מאולתרות.


אתר פיראטי להטמנת אשפה בשומרון (צילום: תמר דרסלר)

  

לעיתים שורפים המטמינים את האשפה. השריפה משחררת לאוויר רעלים כגון אמוניה ודיאוקסין המסוכנים לבריאות. לעיתים נשארת האשפה מונחת בשטח, מחלחלת לקרקע ומזהמת את מי התהום של אקוויפר ההר, שמהווה כ-40 אחוז מסך מקורות המים השפירים של ישראל. על פי דו"ח שפורסם על ידי עמותת "ידידי כדור הארץ במזרח התיכון", מדובר בחומרים כמו כלוריד וארסניק ומתכות כבדות כגון כספית.

 

חציית מחסומים - רק עם היתר מראש

וילנאי ציין כי המנהל התארגן בחודשים האחרונים לטיפול מערכתי בבעיה, כשנוכח שאין לו כלים חוקיים נגדה. אי לכך, ראש המנהל חתם על צו המחייב את מסלקי הפסולת להצטייד מראש בהיתר מקצין המטה להגנת הסביבה, ומאפשר לשומרי המחסומים לעצור את משאיות הפסולת הלא-מורשות המבקשות להיכנס לאזור. חלוקת ההיתרים תתחיל בקרוב.

 

וילנאי מסר כי בשטחי C ביהודה ושומרון קיימים שני אתרי סילוק פסולת חוקיים - בבקעת הירדן ובאבו-דיס שבגזרת עוטף ירושלים. שני אתרים נוספים, האחד בגזרת חברון והאחר באל-בירה שבגזרת רמאללה, נמצאים בהליך הסדרה. הוא ציין כי אין אפשרו להסדיר את הפעילות באתרים הבלתי חוקיים.

 

האתרים החדשים שמוקמים בשיתוף בינלאומי הם בגזרות ג'נין ודרום הר חברון, בסיוע הבנק העולמי, ואתר נוסף בגזרת רמאללה, בסיוע הבנק הגרמני לפיתוח.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משאית בדרכה להטמנה בשטחים. ארכיון
צילום: תמר דרסלר
מומלצים