הכניסה לתל אביב תעלה 25 שקל
בעיריית תל אביב רוצים שתשלמו בכל כניסה לעיר, אם אינכם תושביה והמכונית שברשותכם אינה נקיה. תחבורה ציבורית יעילה במקום? תגיע מאוחר יותר, בעזרת כספי האגרה. ומה דעתכם על התכנית
כדאי לכם להתרגל לרעיון - הכניסה לתל אביב עם רכב עשויה לעלות כסף, הרבה כסף. סגן ראש עיריית תל אביב-יפו, פאר ויסנר, מקדם תוכנית חדשה להפחתת זיהום אוויר ועומסי תנועה בעיר. ואם תכניתו תתקבל, תוטל כבר ב-2010 אגרת כניסה לעיר בגובה 25 שקל, בין השעות 06:00 ל-19:00. גבולות הגזרה של התכנית: שדרות רוקח בצפון, רחוב קיבוץ גלויות בדרום, נתיבי איילון במזרח.
על-פי התוכנית, תושבי תל אביב יהיו פטורים מתשלום אגרת כניסה, וכך גם בעלי כלי רכב "נקיים", שאינם פולטים מזהמים. את הכסף שייגבה מאגרת הכניסה, מייעדים יוזמי התוכנית להפנות לקידום התחבורה הציבורית באמצעות שדרוג אוטובוסים, פריסה מחדש של הקווים, שיפור השירות, ועוד.
- צביקה בורג שואל: למה סוגרים את מרכז תל-אביב?
- מרכז תל-אביב: הכניסה תעלה כסף למזהמים
- כך תחושב אגרת הכניסה לעיר
כך עושים כולם
"בכל העולם מבינים היום שאי אפשר להתנהל אחרת", אומר היום (א') ויסנר ל-ynet. "הראשן שעשה את זה היה ראש עיריית לונדון, שהלך נגד דעתם של הרבה מאוד מומחים לתחבורה, והצליח. כמובן שההבדל הוא בכך שבערים הגדולות בחו"ל יש תחבורה ציבורית ראויה, ואצלנו אין. אי אפשר לבוא אל האזרחים ולהטיל עליהם אגרות גודש, מבלי שתהיה להם חלופה ראויה בדמות תחבורה ציבורית. לכן, את רוב הכספים שיתקבלו מגביית אגרת הגודש, נסיט לטובת התחבורה הציבורית".
לדברי ויסנר, את שיפור התחבורה הציבורית יש להתחיל כבר בטווח הזמן המיידי. "אפשר מחר, בהחלטה אחת, להפוך את התחבורה הציבורית לנכונה יותר, טובה יותר ולידידותית לסביבה, על-חשבון הכסף שיתקבל בעתיד מאגרת הכניסה לעיר". ויסנר סבור כי יש להשתמש בהכנסות הצפויות לצורך מימון שדרוג צי האוטובוסים העירוניים, והחלפתו בצי של אוטובוסים מתקדמים, בעלי רמת פליטת מזהמים נמוכה.
בחינת האפשרות להטיל אגרת גודש בתל אביב נערכה על-ידי מתכנני הערים גדעון לרמן ויעל סבתי, הגיאוגרף שרון משיח, והכלכלנית רות לבונטל. בדו"ח שפירסמו, מצוין כי אגרת כניסה בגובה 25 שקל צפויה להביא לירידה של כ-30% בכמות התנועה הנכנסת לאזור הגבייה, ולירידה של כ-10% בכמות כלי הרכב הנוסעים בתוך האזור. סך התקבולים מאגרת הכניסה נאמד בכ-1.1 מיליארד שקל עד כ-2.2 מיליארד שקל.
"הבדיקה מראה באופן ברור כי להטלת אגרת גודש במרכז תל אביב, יש תועלת כלכלית למשק הישראלי כולו", קובע הדו"ח. עורכי הדו"ח צופים כי הטלת אגרת כניסה תביא לירידה משמעותית בשימוש בכלי רכב פרטיים, ולעלייה בשימוש בתחבורה ציבורית. התועלת למשק תתבטא בצמצום עומסי התנועה, הפחתת זיהום האוויר, והקטנת היקף התחלואה הנובעת מזיהום האוויר.
אסור לחכות
ויסנר ומחברי הדו"ח תומכים בתוכנית משרד התחבורה להקים רשויות מטרופוליניות, שיהיו אחראיות על ניהול התחבורה הציבורית בשטחן. הקמת הרשויות היא אחת מהמלצותיה של ועדת סדן, שבחנה את הרפורמה בתחבורה הציבורית, ופרסמה את מסקנותיה בתחילת 2008.עם זאת, ראוי לציין כי פרופסור עזרא סדן, יו"ר הוועדה, הביע בעבר התנגדות נחרצת להטלת אגרות נסיעה שונות (כניסה או גודש), וזאת עד שישודרג מערך התחבורה הציבורית. סדן הצהיר מספר פעמים כי "אין לרתום את העגלה לפני הסוסים" - כלומר, קודם יש לדאוג כי התחבורה הציבורית תהווה אלטרנטיבה ראויה לכלי רכב פרטיים, ורק לאחר מכן אפשר להטיל אגרות נסיעה.
בתגובה לעמדה זו, אומר ויסנר כי יש לפעול לשיפור מצב התחבורה וזיהום האוויר באופן מיידי. "אם נחכה עד שהתחבורה הציבורית תשתפר, לא יקרה כלום. אנחנו חייבים לדחוף קדימה". ויסנר תוקף בחריפות את אופן ניהול התחבורה הציבורית בידי משרד התחבורה: "התחבורה הציבורית כיום היא קופת שרצים - היא לא משרתת את האזרחים, והיא לא ידידותית לסביבה. לצערי, משרד התחבורה מנהל את התחבורה הציבורית, ולמעשה נותן לה מענקי זיהום אוויר. ברחוב אלנבי בתל אביב נוסעים 4,000 אוטובוסים ביום, בקווים שאף אחד לא מעוניין בהם".
לדברי ויסנר, יישום התוכנית כבר ב-2010 אינו צפוי להיתקל בקשיים משמעותיים. בכוונתו להעביר את הדו"ח ומסקנותיו לידי הגורמים המקצועיים השונים, ובכלל זה לידי משרד התחבורה. ראוי לציין כי יתכן שכבר בעתיד הקרוב, תוכל עיריית תל אביב ליישם תוכנית להטיל אגרות כניסה - ללא שיתוף פעולה או הסכמה מצד משרד התחבורה.
יוזמה שמוביל ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת וחבר בוועדת הפנים והגנת הסביבה, תעניק לרשויות מקומיות את הסמכות ליזום וליישם תוכניות לצמצום זיהום האוויר מכלי רכב בתחומן. עם זאת, חנין הביע בעבר התנגדות להטלת אגרות כניסה וגודש, וזאת עד שישופר מערך התחבורה הציבורית בישראל.
הצביעו "בעד" אם אתם תומכים בתשלום אגרה בכל כניסה, ומימון שיפור התחבורה הציבורית בעזרת ההכנסות, ו"נגד" אם אתם מתנגדים לה