הגורם הכי משמעותי לתאונות - אי ציות לרמזור
נתונים המתפרסמים היום (ב') מגלים את הסיבות לתאונות דרכים, לפי משטרת ישראל. במקום הראשון, אי ציות לרמזור. מהירות מופרזת? במקום השמיני בלבד
ומה הגורם העיקרי לתאונות דרכים בישראל? לא מהירות מופרזת, אלא אי-ציות לרמזור. כך עולה מהדו"ח השנתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), המסכם את נתוני תאונות הדרכים ל-2007. על-פי הנתונים, 16% מתאונות הדרכים עם נפגעים בהן בוצעה עבירה לפני התאונה, אירעו מכיוון שאחד הנהגים לא ציית לרמזור אדום. הגורם השני לתאונות דרכים עם נפגעים - סטייה מנתיב. 13% מהתאונות נגרמו לאחר שאחד או יותר מהנהגים המעורבים סטו מנתיב הנסיעה שלהם, במקרים רבים ללא סיבה ברורה. 11% מכלל התאונות עם נפגעים נגרמו עקב עבירת אי-שמירת מרחק.
תאונה קטלנית נוספת, אחת מרבות שידעו כבישי ישראל השנה (תצלום: חגי אהרון)
חמש הסיבות הבאות לתאונות דרכים עם נפגעים מעידות על בעיה מוכרת - התעלמות מחוקי הדרך: אי-מתן זכות קדימה לרכב (8%), אי-מתן זכות קדימה להולך רגל (8%), אי-ציות לתמרור עצור (8%), ואי-ציות לתמרור "זכות קדימה" (7%).
ומה עם מהירות מופרזת? מהדו"ח עולה כי 6% מתאונות הדרכים עם נפגעים נגרמו כתוצאה ממהירות מופרזת. יש לציין כי עקב היעדר מחקר ומעקב שיטתיים, לא ניתן לדעת האם מדובר במהירות מופרזת ביחס לחוק (מהירות מרבית המצוינת על-ידי תמרור) או מהירות מופרזת ביחס לתנאי הדרך (מהירות בהתאם למצב הכביש ברגע נתון). אכיפת עבירות מהירות על-ידי המשטרה יכולה לטפל בעיקר בנהיגה במהירות מופרזת ביחס לחוק.
16% מהתאונות עם נפגעים נגרמות בגלל אי-ציות לרמזור (צילום: דנה קופל)
יש ירידה, אין הסבר
הנתון המעודד ביותר בדו"ח של הלמ"ס מתייחס לירידה במספר תאונות הדרכים הקטלניות: ב-2007 נרשמו 351 תאונות קטלניות - ירידה של 6% בהשוואה ל-2006. זהו הנתון הנמוך ביותר ב-22 השנים האחרונות. נתון מעודד נוסף מתייחס למספר ההרוגים: בשנת 2007 נהרגו בתאונות 398 בני-אדם (לא כולל שטחי יהודה ושומרון) - ירידה של 4% לעומת 2006, והנתון הנמוך ביותר מזה 23 ב-23 השנים האחרונות.למרות האופטימיות, אין לשכוח כי אף אחד מהגורמים הרלוונטיים - משרד התחבורה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ומשטרת התנועה - אינו יודע להסביר באופן מדעי ומשכנע את הרקע לירידה במספר התאונות וההרוגים. הסיבה לכך היא כי בישראל לא נערך מחקר שיטתי של הגורמים לתאונות דרכים, ולכן כל הערכה באשר לסיבת הירידה במספר התאונות או ההרוגים היא בגדר השערה בלבד.
עם זאת, מחקר שהוזמן על-ידי עמותת "אור ירוק" ופורסם בשבוע שעבר, מצביע על-כך כי הסיבות העיקריות לירידה כלל אינן קשורות לפעילות הממסד בתחום הבטיחות: מנתוני המחקר עולה כי לירידה במספר התאונות וההרוגים תרמו באופן משמעותי שיפור בבטיחות כלי הרכב ובמערך הטראומה בבתי החולים.
צעירים ומסוכנים
בחינת הנתונים הנוגעים לגיל ומין הנהגים המעורבים בתאונות, מובילה למסקנות כואבות אך מוכרות: גברים מעורבים ביותר תאונות מנשים, וחלקם של צעירים בתאונות גבוה מחלקם היחסי באוכלוסיות בעלי הרישיון.
74% מהנהגים המעורבים בתאונות ב-2007 היו גברים, לעומת 26% בלבד בהן היו מעורבות נשים. חלקן של נשים בתאונות קטלניות נמוך משמעותית: מבין הנהגים המעורבים בתאונות אלה, רק 10% היו נשים. ראוי לציין כי אחוז הנשים המורשות לנהוג עומד על 41% מכלל בעלי הרישיון. אמנם נהוג להסביר את מעורבות היתר של גברים בכך שהם נוהגים יותר - נסועה שנתית (קילומטראז') גבוהה יותר בממוצע - אולם אין לכך אישוש מחקרי.
החלוקה לפי גילאים, מצביעה - פעם נוספת - על הצורך לטפל באופן מערכתי וממוקד בצעירים: חלקם של נהגים צעירים עד גיל 24 בתאונות דרכים עם נפגעים היה גבוה בכ-38% מחלקם היחסי מכלל בעלי הרישיון. לעומתם, חלקם של נהגים בני 65 ויותר היה נמוך בכ-20% מחלקם היחסי באוכלוסיית הנהגים.