וולוו תפטר 2,000 עובדים; פורד שוקלת למכור
יצרנית הרכב השוודית הודיעה על פיטורי 2,000 עובדים, בזמן שבתקשורת האירופית נפוצו שמועות על כוונת פורד למכור אותה ליצרנית סינית
האם וולוו תימכר ליצרנית רכב סינית? כך נטען בפרסומים בתקשורת האירופית, שמדווחת כי פורד נמצאת במגעים עם גורמים סיניים - ככל הנראה ענקית הרכב המקומית שנחאי אוטומוטיב - במטרה להעביר בעלות על יצרנית הרכב השוודית. גם משקיע רוסי ששמו אינו ידוע, דווח כמתעניין ברכישת היצרנית - כך לפי פרסום של האוטומוטיב ניוז.
פורד רכשה את וולוו בסוף שנות ה-90, וזכתה ממנה למעט מאוד נחת. כיום, גוברים הקולות בקרב משקיעים בפורד - ואיתם בכירים בהנהלה - להיפרד מהשוודים ולהעביר את הטיפול בהם לבעלים חדש. אחד התומכים העיקריים במהלך כזה הוא איל ההון וההימורים קירק קרקוריאן, שרוכש בתקופה האחרונה כמות נכבדת ממניות פורד.
מי רוצה לקנות את וולוו?
לפי מקורות ביצרנית הרכב האמריקנית, קרקוריאן לוחץ על מנכ"ל פורד, אלן מולאלי, למכור את וולוו כדי לשפר את מצבה הכלכלי העגום של פורד. אותם מקורות מעריכים כי מולאלי מחזיק בדעה דומה לזו של קרקוריאן, ובוחן ברצינות את האפשרות כחלק מתוכנית התייעלות בקונצרן הרכב השני בגודלו באמריקה. בעבר דווח מספר פעמים על כוונה דומה, אם כי בפורד הקפידו להכחיש - כפי שעושה דוברם גם הפעם: "היינו עקביים מאז סוף שנה שעברה, ואמרנו שוולוו איננה מוצעת למכירה. אנחנו ממוקדים בשיפור תוצאותיה העסקיות של וולוו".
לפי דיווחים שהתקבלו בעבר, בין המתעניינות בוולוו היו רנו, יונדאי וב.מ.וו, וגם מאזדה, חברת בת של פורד שאינה נמצאת בשליטה מלאה של הקונצרן. רכישת וולוו תעניק למאזדה גישה לפלטפורמות ומנועים בהם היא עושה שימוש גם כיום, באמצעות הקשר עם פורד. רנו ויונדאי היו נהנות ממותג בעל הילה יוקרתית יחסית להשלמת המבחר "מלמעלה", בעוד שב.מ.וו הייתה מקבלת מוולוו היצע דגמים עממי יותר מדגמיה שלה.
יש מכוניות, אין רווחים - 2,000 עובדים יפוטרו
וולוו נהנית בשנים האחרונות מתנופת דגמים ורנסנס עיצובי, אבל בכל הנוגע לרווחים ומכירות השוודים עדיין נמצאים במצוקה קשה. במיוחד בארצות הברית, מתקשים בוולוו לעמוד ביעדים שהוצבו לפני מספר שנים. למעשה, במקום להתקרב ליעד המכירות המוצהר של 200,000 יחידות עד שנת 2010, המאמץ כרגע הוא לא ליפול מתחת ל-90,000 יחידות. הסיבה לכך נעוצה בעיקר בשער הדולר הבעייתי, שפוגע גם ביצרניות אירופיות אחרות המתחרות בשוק האמריקני, דוגמת פולקסווגן וב.מ.וו. באירופה, מצבה של וולוו טוב בהרבה.
בתוך כך, הודיעו היום השוודים על קיצוץ משמעותי בכוח האדם. בכוונתם למסור הודעת פיטורים ל-2,000 עובדים, 1,400 עובדי צווארון לבן ו-600 פועלי צווארון כחול. מרבית העובדים, 1,200 במספר, יפוטרו מבסיס הייצור של וולוו בגוטנבורג, שוודיה.