בעקבות המחאה: מסלול הרכבת לי-ם ייבחן מחדש
המועצה הארצית תמנה בודק עצמאי שיבחן את החלופות לתוואי הרכבת המהירה בין תל-אביב לירושלים - שיגרום לפגיעה חמורה בנוף הבראשית של הרי יהודה. "הפרויקט חשוב אך ניתן להקטין את הנזק", אומרים בארגוני הסביבה הנאבקים לשינוי התוכנית
דרך ארץ או דרך שעשויה לפגוע בנכס טבע ישראלי? בעקבות דרישתם של ארגוני סביבה, המועצה הארצית החליטה היום (ג') למנות בודק בלתי תלוי שיבחן את תוכנית חפירת המנהרות בהן תעבור הרכבת המהירה בין תל-אביב לירושלים - לעומת החלופות הסביבתיות המוצעות.
בפרקים הקודמים:
את ההתנגדות לתוואי המוצע מובילות רשות הטבע והגנים - שאף הזמינה מטעמה מומחה בינלאומי למינהור שקבע כי החלופה הסביבתית ישימה - והחברה להגנת הטבע. התוכנית המקורית של רכבת ישראל כוללת כריית שלוש מנהרות שביניהן יחברו שני גשרים. ואילו לפי החלופה הסביבתית שתיים מהמנהרות יאוחדו ויוארכו, במטרה להימנע מפגיעה בלתי הפיכה בשמורת הרי יהודה ובסביבות נחל יתלה.
"דרך הגישה המתוכננת לנחל יתלה, הגשר החוצה אותו, פתחי המנהרות ועבודות הפיתוח עתידים להמיט הרס נופי ואקולוגי". מתקוממים בחברה. "נחל יתלה הוא אחד האזורים הרגישים והערכיים ביותר בהרי יהודה ובישראל כולה.
הוא נמצא באזור המכונה 'ארץ הכפירה', בין שער הגיא למעלה החמישה, בסביבה שהשתמרה במצבה הטבעי ומיועדת להיות שמורת טבע".
"אני שמח על החלטת הוועדה לבחון את החלופה שהצענו, המאפשרת את התקדמות הפרויקט תוך מזעור משמעותי של הנזקים לטבע ולנוף", אומר אלי אמיתי, מנכ"ל רשות הטבע והגנים. לדברי אברהם שקד, רכז שמירת הטבע בהרי יהודה בחברה להגנת הטבע, "ישנה חשיבות גדולה לקידום הפעלת קו הרכבת המהירה, שמהווה חלופה סביבתית לרכב פרטי ולסלילת כבישים נוספים. אולם ניתן וצריך לבצע את הפרויקט תוך מניעת נזקים מיותרים לסביבה".