ועדת הכספים: יש להחזיר הפיקוח על הסולר
ביום שבו עלו מחירי הדלק, הגיעו הנוגעים בעניין לדיון בוועדת הכספים, שבסופו קראו חברי הוועדה לממשלה לפתוח את ההסכמים והחוזים שנעשו עם המובילים בהקשר לשיעור הבלו ולתעריפי ההיסעים וההובלות, כדי לתת פיצוי על ההתייקרות
ועדת הכספים קראה היום (ג') לאוצר להחזיר את הפיקוח על מחירי הסולר, ולממשלה - לפתוח את ההסכמים והחוזים שנעשו עם המובילים בהקשר לשיעור הבלו ולתעריפי ההיסעים וההובלות, כדי לתת פיצוי על התייקרות הדלק.
הסגן הבכיר למנהל רשות המסים, בועז סופר, דחה את דרישות נציגי המובילים והמוניות לבטל את הבלו על הסולר. סופר טען כי שיעור המס (כ-10%) לא עלה אפילו באחוז אחד על פי ההסדר שנעשה לפני ארבע שנים בתיווך ועדת הכספים, בעקבות צמצום הפער בין מחירי הבנזין לסולר. הבלו עמד על 11 אגורות, כשליטר סולר עלה 1.15 שקל; כיום מדובר ב-68 אגורות, כשהמחיר הוא 7 שקלים.
מהיום:
יקר יותר לנסוע במכונית ובאוטובוס
תני גולדשטיין
מחיר ליטר בנזין אוקטן 95 בתחנת דלק בשירות עצמי עלה הלילה ל-7 שקלים. התחבורה הציבורית מתייקרת ב-2.5%; מה הפלא שהנהגים הגיעו אמש בהמוניהם לתחנות למלא דלק לפני חצות?
"יש בעיות לענף ההובלה, אבל הבלו היא האחרונה שבהן", אמר סופר. עם זאת הוסיף כי "יש פערי התיווך שאפשר להתעלף מהם בין המחיר הגולמי של הסולר למחיר לצרכן. אבל ההחלטה אם להחזיר את הפיקוח היא לא פשוטה ואף בעייתית".
רוב חברי הוועדה הסכימו עם סופר לגבי הבלו, אבל הדגישו את הצורך בהחזרת הפיקוח לאור הפערים והעלויות שמעל ומעבר לנדרש (4-3 שקלים לליטר ויותר) - וכמובן, הרווחים האדירים שגורפים בתי הזיקוק וחברות הדלק.
"מתפתחת כאן תעשייה של עבריינות שמגלגלת מיליארדים, ושיהיו לה השלכות בטיחותיות", אמר יו"ר מועצת המובילים, גבי בן-הרוש, שהוביל את הקריאה לבטל את הבלו על רכב המשמש לעבודה. "לנו אין חלופות, ואם אנחנו בפשיטת רגל - המדינה תשלם על כך ביוקר". הוא קרא לבטל את סעיף הקפאת המחירים ב"חוזים הדרקוניים" ארוכי הטווח של המובילים עם משרדי הממשלה, אשר מונע מהם לדרוש פיצוי על התייקרות הדלק.
מי אמר "שוק שחור"?
הנציגים של בעלי המוניות, יהודה בר-אור ואברהם פריד, הדגישו את העוול שבפיקוח הממשלתי על תעריפי המוניות לעומת הפיקוח שאיננו על מחירי הסולר. "אנחנו מגיעים עד פת לחם ומשביתים מוניות, ובקלי-קלות נוכל לחדש את ההפגנות על הכבישים", איימו.
"המחירים לא ריאליים", אמר יו"ר ארגון בעלי תחנות הדלק, בועז ארד. "אנחנו שוקלים אם כדאי לנו להמשיך למכור את הסולר כשמתחילים להפסיד עליו". נציגי חברות היסעים טענו על התפתחות של "שוק שחור וגניבות בתשלומי המסים" שנוצר בתחנות דלק פיראטיות "והאוצר לא אוכף עליהם את הבלו ומפסיד עשרות מיליוני שקלים".
"הרפורמה במחירי הדלקים ביקשה ליצור שוק תחרותי, אבל נוצר משהו שונה ובלתי אפשרי לצרכן. עשו פה קרטל, ולא שוק חופשי", אמר ח"כ ישראל חסון (ישראל ביתנו). "מי שרצה שוק חופשי צריך לדעת שככה זה מתנהל כל זמן שמישהו מוכן לשלם עליו", התפרץ לדבריו ח"כ חיים אורון (מרצ), "למה הבעיה היא במס של 38 אגורות לליטר ולא בפער תיווך של שלושה שקלים, וכשהמחיר לליטר עולה ל-10 שקלים, ומציעים עליו 'הנחות' השוק נעשה מטורף".
ואילו ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) הזכירה כי שר התשתיות, בנימין בן אליעזר הבטיח לוועדה כבר לפני 7 חודשים לבדוק את החזרת הפיקוח לאחר הפרטת בז"ן, כשהצהיר ש"דואופול הדלק העלה את המחירים והצרכן הפסיד".
יו"ר הוועדה, ח"כ סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו), אימץ בסיכום את עמדות חברי הוועדה וקרא לאוצר להחזיר את הפיקוח על הסולר ולהסדיר פיצוי למובילים על ההתייקרויות בתעריפי התובלה שבחוזים הממשלתיים.
"הבלו - הבעיה האחרונה". סופר
צילום: מאיר פרטוש
"תעשייה של עבריינות". בן הרוש
צילום: דודו פריד
"עשו פה קרטל". חסון
צילום: אלעד גרשגורן
מומלצים