ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בנמלים
עובדי הנמלים מתנגדים לסעיף שאושר בממשלה כחלק מטיוטת חוק ההסדרים, ולפיו חברת נמלי ישראל (חנ"י) תוכל להחכיר שטחי רציפים לחברות פרטיות שגם ינהלו ויתפעלו אותם. סכסוך העבודה יאפשר להתסדרות לפתוח בעיצומים בנמלים בתוך שבועיים
ההסתדרות הכריזה היום (ג') על סכסוך עבודה בנמלים, בעקבות סעיף בחוק ההסדרים
הפוגע, לטענת אנשי ההסתדרות, בעובדים. המשמעות היא כי בתוך שבועיים תוכל ההסתדרות לפתוח בעיצומים בנמלים. עם זאת, כבר אתמול הורגשו שיבושים בעבודה הסדירה, עקב אסיפות הסברה שונות שעורכים הוועדים במקום.
יו"ר ועד העובדים בחיפה, מאיר תורג'מן, אמר כי החכרת הרציפים היא למעשה מיקור-חוץ של חלק מפעילות הנמל: "זהו צעד חד-צדדי שתהיה לו השפעה מיידית על העובדים, שלמעשה חלק מעבודתם תילקח מהם". אתמול אמר תורג'מן ל"כלכליסט": "העובדים חסרי מוטיבציה ואפשר לראות את זה על העבודה שלהם".
עובדי הנמלים מתנגדים לסעיף שאושר בממשלה כחלק מטיוטת חוק ההסדרים, ולפיו חברת נמלי ישראל (חנ"י) תוכל להחכיר שטחי רציפים לחברות פרטיות שגם ינהלו ויתפעלו אותם. מדובר באחד הסעיפים אותם לא הצליח יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, להוציא מהחוק, למרות שיחותיו עם ראש אגף התקציבים באוצר, רם בלניקוב.
אתמול
עובדי הנמלים משבשים את העבודה
כתבי ynet ו"כלכליסט"
העובדים כועסים על סעיף בחוק ההסדרים שאושר הלילה בממשלה, המאפשר לחברות פרטיות לנהל ולתפעל חלק מהרציפים. יו"ר הוועד בחיפה: "העובדים חסרי מוטיבציה"
על פי ההצעה - המסתמכת על מודל ה-Landlord, זכויות המקרקעין בנמלים יהיו שייכות לח"ני, אך השירותים יינתנו על ידי חברות פרטיות שייתחרו ביניהן. בנוסף, על פי אותו סעיף, שרי התחבורה והאוצר יסמיכו את חנ"י להיות יותר מעורבת בניהול השוטף של הנמלים, כגון סידורי הביטחון והתשתיות. זאת, למעשה, על חשבון חברת נמל חיפה וחברת נמל אשדוד.
לדברי אנשי האוצר, הצעה שכזו מתיישבת גם עם רוח ועדת טוניק, שקמה לאחר מלחמת לבנון השנייה במטרה לבדוק את המצב בנמלים, וכן עם שיטות הנהוגות המקומות אחרים בעולם.
לדברי יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, "האוצר פוגע בעבודה המאורגנת על-ידי הכנסת חברה שאין לה יחסי עבודה עם עובדי הנמלים ולפיכך אף עשויה להעסיק עובדי קבלן". אדרי אמר שהאוצר רוצה, באופן תמוה מאוד, לחזור למודל של רשות הנמלים. "במשך שנים הטיפו באוצר להסתדרות ולעובדים שיש לבצע שינוי במודל הישן של רשות הנמלים כדי להנהיג תחרות. והנה, בסעיף אחד בחוק ההסדרים, בין מאות העמודים, בהיחבא ובתחכום, מנסים באוצר להחזיר את הנמלים למודל שהם לא רצו. בעיני זה דורש הסבר".
אדרי אף הוסיף כי "בשנת 2005 הלכו ההסתדרות והעובדים כברת דרך ארוכה לקראת הממשלה בכל הקשור לשינוי המבני בנמלים. עכשיו, לאחר שלוש שנים, שוב מנסים לשנות את יחסי העבודה בחקיקה ולזה אנחנו לא יכולים לתת יד".
"העובדים חסי מוטיבציה". מאיר תורג'מן
מומלצים