חינוך ממלכתי-דתי, היזהרו מחיקויים
בית ספר ממלכתי-דתי אינו מסנן, נובר ובודק בציציותיו של כל תלמיד וברקע המשפחתי עשרה דורות לאחור. הוא מקבל בזרועות פתוחות כל תלמיד שהוריו חפצים כי יתחנך בו ועבורו המושג "כל ישראל ערבים לזה לזה" אינו רק סיסמא נבובה. המאבק המתחדש להרמת קרנו הוא הזדמנות פז להחזיר עטרה ליושנה
"בתחילת דרכי החינוכית, לימדתי כמחנך בבית ספר ממלכתי- דתי בעיירת פיתוח", נוהג לספר אחד מהדמויות החינוכיות המובילות כיום בציבור הדתי-לאומי, "אחד מתלמידי, נער צעיר ודעתן, התעקש לא להגיע לתפילה בבוקר. ניסיתי לשכנעו בנחת, לדבר על ליבו, אך ללא הואיל. אחר כך עברתי לגישה תקיפה יותר, אך הנער בשלו - מסרב להגיע לתפילה. לא נותרה לי ברירה. הזמנתי את אביו לשיחה משותפת עם הנער הצעיר. האב האזין בקשב רב לטענותי, ולאחר שסיימתי את דברי פנה במבט מזרה אימה לבנו הצעיר ובאצבע מאיימת הטיח לעברו: דע לך, שאם עוד פעם אחת אני שומע שלא הגעת לתפילה בבוקר, אתה לא נוסע איתנו בשבת לים!"
יש בודאי כמה מכם שחיוך מתפשט על פניהם למקרא הסיפור המזכיר להם ימים עברו. יש בינינו כאלה שהסיפור הוא חלק בלתי נפרד מהתמודדות החינוכית הקשה והמפרכת היומיומית השוטפת שלהם. יש שהסיפור מיד מעלה בדמיונם הרחוק או הקרוב דמות או חבר התואמים בדיוק לנער נשוא הסיפור. אבל יש גם רבים בציבור הדתי-לאומי שהסיפור הזה מרים אצלם גבה ומעלה על פניהם מבט של פלא ותמיהה. כי הרי מבחינתם הסיפור הזוי לחלוטין. אופציה בלתי אפשרית, בלתי מתקבלת על הדעת, אגדת עם בדיונית ומופרכת. כי הרי אצלם בבית הספר, בו מתחנכים ילדיהם, לא רק שאין ילדים שמתפללים מדי בוקר בבית הספר ונוסעים לים בשבת חלילה, אין גם ילדים, הורים או מחנכים, שמכירים סיטואציה מורכבת שכזו על גווניה השונים.
המסננת
וכל זאת משום מה? על שום שבית הספר שלהם הוקם ופועל במתכונת ושיטה שכל מטרתה להמנע מהיתקלות בילדים ונערים שכאלה. בתי הספר שלהם סלקטיביים ובוחנים בזכוכית מגדלת את משפחות הילדים בתהליך סינון קפדני. בתי הספר שלהם מחפשים זהות טוטלית וברורה של אורח חיים בין כל התלמידים, וכל המרבה בהתאמה ובדקות האפיון וההגדרה – הרי זה משובח.
לא רק שכולם חייבים לעבור תהליך קבלה הדומה יותר למבחן שב"כ של סיווג בטחוני ולעמוד בסטנדרטים דתיים בלתי מתפשרים: הם, נשותיהם, בניהם ובנותיהם וכל אשר להם, אלא שהאידיאל הוא שגם המתכון המשפחתי לחמין של שבת יהיה אחיד בין כל באי בית הספר ויבדיל בין קודש לחול - בינם לבתי ספר אחרים. בתי הספר שלהם מדברים גבוהה גבוהה על הערך של "כלל ישראל", אבל עדיף ורצוי ש"כלל ישראל" יהיה בדיוק כמו הבן שלך והבת של השכנים שלך, וכדאי מאוד ש"כלל ישראל" יוכלו לעמוד בנטל הכלכלי המהווה תוצר נלווה של זרם חינוכי שכזה.
זה כמובן לגיטימי, זו כמובן זכותם המלאה של ההורים והמחנכים הדוגלים בדרך זו. אבל שיהיה ברור מה זה לא - זה לא חינוך ממלכתי-דתי. תקראו לזרם החינוכי הזה איך שתבחרו לקרוא לו: תורני, תורני-לאומי-ציוני, בדלני, אליטיסטי, סלקטיבי – בתי הספר הללו אינם ממלכתיים-דתיים, גם אם הם מתחזים לשכאלה. חינוך ממלכתי-דתי אינו נבחן רק באמות מידה של אוירה חינוכית ותוכן וחומר הלימודים, פורמלי ובלתי פורמלי כאחד. טוב ויפה שבחצר בית הספר מתנופף בגאון על תורן גבוה דגל ישראל, נכון ומעודד שמדי בוקר נושאים הילדים בתיקיהם ספרי לימוד בחשבון, אנגלית ומדעים יחד עם חומש ומשנה, חשוב ומשמעותי שהילדים והמחנכים בבית הספר אומרים הלל ביום העצמאות. אבל כל אלה, גם יחד, אינם סימן הכר מספק לבית ספר ממלכתי-דתי.
בית ספר ממלכתי-דתי הוא בית ספר שבאידיאל ומלכתחילה רואה את כל ילדי ישראל כאופציה שיוויניות חינוכית, בית ספר ממלכתי-דתי פותח את שעריו בפני כולם ונותן הזדמנות שווה לכל משפחה המעוניינת שילדם יתחנך לדרך של תורה ומצוות, גם אם אורח החיים המשפחתי לא קולע בדיוק להגדרה זו ( שגם עליה ניתן כמובן להתווכח), בית ספר ממלכתי-דתי אינו מסנן, אינו נובר ובודק בציציותיו של כל תלמיד וברקע המשפחתי עשרה דורות לאחור, בית ספר ממלכתי-דתי מקבל בזרועות פתוחות ובנפש חפצה כל תלמיד שהוריו חפצים כי יתחנך בחינוך ציוני-דתי. בית ספר ממלכתי-דתי הוא בית ספר שהמושג אחריות לכלל ישראל ו"כל ישראל ערבים לזה לזה", אינם רק סיסמא נבובה אלא גם ערך הבא לידי ביטוי בדרך פעולה בסיסית ומחייבת. זה קשה, זה מורכב, זה מסובך, זה לא מפתה ויש לזה מחיר ולא מעט סיכונים. אבל יש לזה גם סיכוי ענק, קריטי, הסטורי. זה גורלנו. בדרך זו בחרנו. להיות שותפים, מחברים, מאחדים, אחראיים.
המאבק המתחדש להרמת קרנו המוחדשת של החינוך הממלכתי-דתי האמיתי, הוא הזדמנות פז להחזיר עטרה ליושנה. לדעת כי אמנם לא קל לקבל את העובדה שעם סיום התפילה תלמיד בבית הספר ממלכתי-דתי נוסע לעיתים עם הוריו לים בשבת, אבל כמה טוב להווכח שעם השנים התלמיד הזה יכיר היטב את הסידור, את מורשת ישראל, וביום מן הימים, עם ילדיו שלו, ייתכן ויבחר בשבת עיסוק שונה לחלוטין מנסיעה לים. הנתונים מוכיחים שיש לא מעט שעברו מסלול שכזה, ואם נדע לשמר את החינוך הממלכתי-דתי, יהיו עוד רבים כאלה בעתיד.
כנס "'ועמך כולם צדיקים' - על הבדלנות החינוכית ומחיריה" יתקיים ביוזמת 'נאמני תורה ועבודה' ותנועת 'במעגלי צדק'. יום רביעי (17.9) בשעה 20:00 בבית הכנסת רמב"ן בירושלים