ההחלטה על האגרות נדחתה
ועדת הכלכלה דחתה את ההצבעה על ייקור אגרות רשות שדות התעופה. יו"ר הוועדה ביקש הצעה חלופית שתפחית את התייקרות האגרות אותן משלמות החברות - על חשבון הגדלת האגרות המוטלות על הנוסעים
ועדת הכלכלה דחתה היום (ג') למועד שלא נקבע את ההצבעה על הצעת שר התחבורה, שאול מופז, לייקר את תעריפי רשות שדות התעופה. לפי הצעת שר התחבורה, אגרות הנוסעים יתייקרו ב67% אחוז - מ-13 ל-21.7 דולרים. אגרות הנחיתה המוטלות על החברות יתייקרו ב-119% מ-3,250 ל-7,130 דולרים.
יו"ר רשות שדות התעופה, עובדיה עלי, הזהיר את הוועדה כי אם לא תאשר את האגרות המוגדלות לא תהיה ברירה לרשות אלא לפגוע בשירות לנוסע מאחר שהרשות איננה יכולה לחרוג מתקציבה והעדיפות היא על ההוצאות לביטחון ולבטיחות. עלי דחה טענות מצד חברי כנסת על כך שאגרות הנחיתה בישראל הן מהיקרות בעולם. הוא ציין כי ההכנסה מהאגרות מהווה 40% בלבד מתקציב הרשות. הוא התריע על אפשרות שהמשבר העולמי יפגע בתנועת הנוסעים לישראל וממנה, כך שהרשות עלולה לעמוד בפני ירידה ניכרת בהכנסות.
יתרה מכך, גרס עלי, ההשקעה בתשתיות תהווה אף היא תרומה למשק עקב המשבר העולמי בכך שהיא תגדיל במידה ניכרת את ההזמנות לביצוע העבודות עבור הרשות אשר יספקו תעסוקה למשק.
מנכ"ל רשות שדות התעופה, קובי מור, אמר כי נתב"ג בטוח לא פחות בהשוואה לנמלי תעופה אחרים בעולם, אבל התשתיות שלו זקוקות לשיפור. מדובר בשיפורים שיחייבו השקעה כוללת בסך 3.5 מיליארד שקלים שאין לרשות מקור אחר למימונם אלא מהגדלת האגרות. הוא ציין לדוגמה את הצורך בהארכת המסלול הראשי – הוצאה של 760 מיליון שקלים שתאפשר להגדיל את תנועת המטוסים מ-24 ל-50 תנועות בשעה. כמו כן ציין את הצורך בהקמת מגדל פיקוח חדש בהשקעה של 100 מיליון שקלים והתקנת מערכת מכ"מ קרקעית שחסרונה מסכן היום את הבטיחות בשדה בהיעדר אמצעי התראה על כניסת רכב קרקעי למסלולי ההמראה והנחיתה.
השקעות נוספות נדרשות למערכת בידוק ביטחוני מעבר לקיר לאחר שהנוסעים הפקידו את מזוודותיהם בהשקעה של 300 מיליון שקלים נוספים. הוא הדגיש כי הפעלת שדות התעופה הפנים ארצית גורמת לרשות הפסדים של 180 מיליון שקלים בשנה ותחזוקת השדות מחייבת השקעה מיידית של 50 מיליון שקלים. כמו כן הדגיש את הצורך בהכשרת שדה תעופה חדש באילת בהשקעה של כמיליארד שקלים.
מנכ"ל אל-על, חיים רומנו, אמר לוועדה כי התייקרות האגרות המוצעת תגדיל את הוצאות החברה ב-30 מיליון דולרים בשנה - זאת לאחר שהפסדי החברה במחצית הראשונה של השנה הסתכמו ב-80 מיליון דולרים. סיטרמן הוסיף שכל השקעה של התוספת המוצעת באגרות תשפיע בסופו של דבר לטובה על תנועת התיירות לישראל וממנה ותביא תועלת למשק.
ההחלטה: הצעה חלופית
בסיכום הישיבה, ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ ישראל חסון מ"ישראל ביתנו", ממנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, לגבש הצעה חלופית שתפחית את התייקרות אגרות הנחיתה המוטלות על חברת התעופה לצד הגדלה של האגרה המוטלת על הנוסעים. חסון אמר כי אי אפשר להטיל על החברות קנס כבד. הוא גם מחה על החלטת הממשלה לבטל את השתתפותה בהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות שעומדת היום על כמחצית מההוצאות. הצעת הביטול נכללת בחוק ההסדרים שהוגש לכנסת עם תקציב 2009.
סיטרמן אמר לוועדה כי הורה לרשות שדות התעופה להפעיל את טרמינל 1 בנתב"ג עבור חברות המבצעות טיסות מוזלות לישראל וממנה ולהוריד את אגרת הנוסעים דרך הטרמינל לעשרה דולרים – פחות מהאגרה הנוכחית. כמו כן התחייב סיטרמן שהכספים הנוספים שייגבו כתוצאה מהתייקרות האגרות יישמרו בקרן שתממן אך ורק את הפרויקטים שמתכננת רשות שדות התעופה להגברת הבטיחות בנתב"ג ולשיפור השירות לנוסעים.