חמישה כוכבי בטיחות? רק עם בקרת יציבות
ה-Euro NCAP מחמיר את מבחני הבטיחות, והודיע כי החל בפברואר 2009 מכונית שלא תצויד באופן תקני בבקרת יציבות אלקטרונית (ESC) - לא תזכה לחמישה כוכבי בטיחות
ה-Euro NCAP, גוף מחקר אירופי בלתי תלוי הבודק את רמת בטיחותן של מכוניות חדשות, הודיע על החמרת המבחנים. החל בפברואר הקרוב, כדי לקבל את הציון המרבי של חמישה כוכבי בטיחות, לא יהיה מספיק להצטיין במבחני הריסוק. מכונית שלא תהיה לה בקרת יציבות תקנית (ESC, או בשמותיה המסחריים הנפוצים - ESP ,VSA ,DSC וכדומה), לא תוכל לזכות בציון הבטיחות המרבי, ותסתפק בעד ארבעה כוכבים.
ב-Euro NCAP מסבירים כי לבקרת יציבות אלקטרונית חשיבות רבה בהפחתת הסיכוי לתאונה. מערכת זו מזהה מצבי החלקה במהירות, ובאמצעות בלימת גלגל אחד או יותר מייצבת את המכונית ומחזירה את השליטה לידי הנהג. זאת, במהירות תגובה ובאמצעים שאינם עומדים לרשות נהג, גם הטוב ביותר.
מבחן בטיחות פסיבית כבר לא מספיק - מ-2009 חובה בקרת יציבות
במסגרת השינויים בשיטת הדירוג, לראשונה מאז 1997, מצטרף בימים אלה מבחן נוסף אותו צריכה כל מכונית חדשה לעבור: הגנה על צוואר הנוסעים. בדיקה זו, שמבוצעת בארצות הברית מזה זמן מה, נועדה לבחון את ההגנה שמעניקים מושבי המכונית ומשענות הראש מפני פגיעות צוואר וגב, המכונות "Whiplash", צליפת שוט. ב-Euro NCAP מתכננים לפרסם תוצאות ראשונות של מבחן זה בסוף חודש נובמבר, ובפברואר 2009 יושלמו השינויים בשיטת הדירוג, והיא תכלול גם את בקרת היציבות.
כפי שפירסמנו בעבר, בחודש ספטמבר 2007 החליט שר התחבורה שאול מופז, על חיוב כל המכוניות החדשות בבקרת יציבות החל ב-2010. במסגרת ההחלטה, שתיכנס לתוקף שנתיים לפני אירופה, יחויב כל רכב חדש שנמכר אצלנו לעשות שימוש במערכת, שלפי מחקרים עשויה להפחית את הסיכוי לתאונה בעשרות אחוזים.