הרכבת לירושלים נעצרה בשמורת הטבע
רכבת ישראל, המתכננת את התוואי המהיר בין תל-אביב לירושלים, רצתה לפרוץ דרך גישה לציוד הנדסי בתוך שמורת טבע בהרי ירושלים, כדי להמשיך בעבודות. מועצת הגנים הלאומיים ושמורות הטבע סרבה. ארגוני הסביבה מברכים, ומקווים שהעיכוב בתוכנית יאפשר כעת לבחון חלופות הרסניות פחות
הישג לארגוני הסביבה: מועצת הגנים הלאומיים ושמורות הטבע החליטה היום (ה') שלא לאפשר לרכבת ישראל לבצע עבודות תשתית בגן הלאומי הרי יהודה, לצורך להקמת גשר בתוואי קו הרכבת המהיר לירושלים. משמעות ההחלטה: הרכבת תאלץ לחזור לשולחן השרטוטים כדי להערך מחדש להמשך העבודות, או לקבל חלופה שהציעה רשות הטבע והגנים שתייתר את הגשר לגמרי. מוקדם יותר היום אישרה המועצה קידוחי נפט בשמורת מדבר יהודה.
מזה זמן נאבקים ארגוני הסביבה ברכבת ובתוואי המהיר המתוכנן בין תל-אביב לירושלים. הארגונים תומכים בקידום הרכבת לירושלים, אך טוענים כי התוואי שנבחר, הכולל שלושה גשרים ושתי מנהרות, יסב פגיעה בלתי הפיכה בערכי טבע ייחודיים בנחל יתלה הסמוך לשמורת הטבע במקום.
הדמייה של הגשר השנוי במחלוקת מעל נחל יתלה
הרכבת, שמתעקשת כי התוואי הוא החלופה הטובה ביותר, ביקשה ממועצת הגנים הלאומיים אישור לפרוץ דרך גישה לכלים הנדסיים כדי לאפשר את המשך העבודות על הגשר מעל נחל יתלה. הציר הרחב אמור לעבור בתוך שמורת טבע מוכרזת ורגישה, שכן דרכי היער הקיימות בשמורה אינן מתאימות להעברת ציוד הנדסי כבד.
ארגוני הסביבה טענו בדיון כי פריצת הדרך בשמורה תגרום נזק בלתי הפיך למרחב המשמש בית גידול ל-280 מיני צומח ועשרות מיני יונקים, ומקיים רצף של שטחים פתוחים, הנקי לחלוטין מקווי מים, חשמל ותשתיות.
המועצה קיבלה את עמדת הארגונים והחליטה שלא לאפשר את פריצת הדרך. ההחלטה לא מכריעה אמנם את גורל הפרויקט כולו, אך בולמת את התקדמותו.
המשמעות: עיכוב לצורך הערכות מחודשת
כעת עומדות בפני רכבת ישראל שתי אפשרויות: להסתפק בשטח ההיערכות הכללי של הפרויקט, במרחק שני קילומטרים במורד הגבעה, ולהתגבר על הקשיים בהמשך בניית הגשר, או לקבל הצעה לשינוי התוואי שהגישה רשות הטבע והגנים, ולוותר על הגשר.
הצעה זו, אותה גיבש מומחה מינהור גרמני, צפויה לצמצם עד למינימום את הפגיעה בנחל. היא גורסת כי ניתן לוותר על הגשר מעל נחל יתלה ולהעביר את תוואי המסילה במנהרה אחת ארוכה מתחת לנחל. ברכבת בחנו את החלופה הזו - המכונה "חלופת ההנמכה" - אך דחו אותה בטענה כי היא תעכב ותייקר את הפרויקט. ארגוני הסביבה מקווים כי ההחלטה היום, שממילא עוצרת את העבודות, תאפשר בחינה מחודשת של חלופה זו.
אלי אמיתי, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, מסר בתגובה: "קו הרכבת לירושלים הוא פרוייקט לאומי חשוב שיש לקדמו ואנו תומכים בו בכל פה. אלא שפתרון תחבורה בעל ערך סביבתי אסור לו שיבוא על חשבון הסביבה. רשות הטבע והגנים השקיעה מאמצים ומשאבים רבים שהניבו תוצאה, ובידינו חלופה תכנונית המונעת את הצורך בפגיעה חמורה בטבע, חלופה אשר כל הגורמים המקצועיים מהשורה הראשונה בארץ ובעולם, סומכים עליה את ידיהם".
אברהם שקד, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע בירושלים והרי יהודה, אמר: "אנו מברכים על ההחלטה שמנעה את הפגיעה בגן הלאומי. המועצה קיבלה את טענת החברה להגנת הטבע וארגוני הסביבה כי אין צורך בדרך ובפגיעה בנחל יתלה, במידה ותקודם החלופה הסביבתית. אנו קוראים למועצה הארצית לתכנון ובנייה, שאמורה להכריע בנושא, לקדם את החלופה הסביבתית הניתנת ליישום ללא עיכוב ממשי וללא נזק כלכלי, ומבלי לפגוע בטבע. אנו קוראים לרכבת ישראל לקחת ברצינות רבה חלופה זו בכדי שנוכל לקדם את הרכבת לירושלים מבלי לפגוע בטבע".
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "הקו המהיר לירושלים הוא אחד הפרויקטים הגדולים והחשובים מבחינה לאומית שנמצאים בתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל. חיבור בין ירושלים למישור החוף הינו בעל חשיבות לאומית עליונה מעל ומעבר לשיקולי עלות ותועלת שגרתית. כל כניסה מחודשת להליך תכנוני, תדחה בשנים רבות את מועד סיום הפרויקט ותשאיר את בירת ישראל מנותקת מהמרכז".