המדריך לבחירת בן זוג
אליעזר מחפש בפרשתנו אחר המועמדת המתאימה ליצחק. מהם הקריטריונים לבחירה ומהם הגורמים המעכבים? הרב והפסיכולוג רפי פוירשטין כתב את המדריך לבחירה נכונה של בן/בת זוג
באחרונה, פנה אלי רווק דתי מבוגר בן 36, שנפגש, מפסיק ונפגש חלילה במהלך ארבע השנים האחרונות, עם אישה אף היא באמצע שנות השלושים לחייה. הוא איננו מסוגל להחליט. מכירים את המצב הזה? כששאלתי - למה? קיבלתי תשובה הקשורה במראה שלה. אך לשואל ולי היה ברור שהסיבה הזו איננה פרופורציונאלית להתלהבות הרבה שהוא רוחש כלפי אישה זו .
מה אפוא מעכב אותו שנים כה רבות? נראה לי כי תמהיל של קושי לקבל החלטות משמעותיות (בכלל), והיעדר קריטריונים לבחירת אשת חלומותיו גרם לשיתוק המתמשך שלו בכל הנוגע לקבלת החלטה חיובית. בסוף השיחה הממושכת אף אמרתי לו: "אתה כבר החלטת בעצם, אתה רק זקוק לאישור חיצוני ואולי אף לדחיפה הגונה בכיוון עליו כבר החלטת". פרשת השבוע שלנו "חיי שרה" מטפלת בהרחבה בציוויו של אברהם למשרתו הנאמן, אליעזר למצוא אישה לבנו יצחק, ואכן רוב הפרשה עוסקת במאמציו של אליעזר למצוא את המועמדת המתאימה.
1. "ולקחת אישה לבני ליצחק" – תן מקום משמעותי לשיקולים השכליים ואפילו על חשבון מסויים של השיקולים הרגשיים. מדוע על אברהם לשלוח את עבדו למצוא אשה ליצחק בקרב משפחתו הנמצאת בארם נהריים שבצפון, מדוע אין הוא נותן לדברים להתרחש מעצמם.
קשה לומר שהתורה מתנגדת לאהבה הפורחת באופן ספונטני שהרי יעקב, ומשה מוצאים את נשותיהם ליד הבאר, ועל יעקב נאמר:" וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל וַיִּשָּׂא אֶת קֹלוֹ וַיֵּבְךְּ" (בראשית כט יא). אך התורה איננה שוללת את מה שאנו מכנים "שידוך". נכון בסופו של השידוך על יצחק לבחור ברבקה ועליה לבחור בו ,"ויְבִאֶהָ יִצְחָק הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ וַיִּקַּח אֶת רִבְקָה וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה וַיֶּאֱהָבֶה"ָ (בראשית כד סז). מה למדים מכך: שמעשה הבחירה הוא שכלי לא פחות משהוא רגשי. ושאולי יש אפילו עדיפות לעין זרה, אובייקטיבית (כעינו של אליעזר העבד) על פני 'עינו' של המועמד עצמו המוטה משיקולים רגשיים, חרדות ושאיפות. הסיבה לכך שלשיקולים השכליים יש יציבות גדולה יותר מהפכפכותם של השיקולים הרגשיים הפועלים פעמים רבות לטווח קצר יותר. אם כי כמובן אין להכחיש את חשיבותה של האהבה.
2. 'חסד חסד, חסד' – התכונה המודגשת היא יכולת הנתינה. החיים הזוגיים הם מערכת. ב'מערכת' התנהלותו של צד אחד משפיעה על השני כמו בגלגלי שיניים, לטוב ולרע. השאלה היא מה מניע את המעשים אותם אני עושה במערכת הזוגית . הדגשת ה'חסד' בהתנהלות היום יומית מבטיחה את מרכזיותו של בן הזוג בתודעה של בן הזוג
השני. הוא פועל במסגרת הבית לא רק כדי לממש את מערכת צרכיו, אלא הוא רואה לנגד עיניו את מערכת הצרכים של הבעל או האישה. איש החסד גם פותח את הבית לנצרכים מהחוץ , ובכך הוא מעניק לבית תפקיד ולא רק מרכז לסיפוק צרכיו של הזוג האגוצנטרי, המתבשל בתוך עצמו. כשאליעזר מחפש אישה ליצחק, הוא מחפש את מי שתיענה לבקשתו לדלות לו ולאנשיו מים מהבאר, אך יותר מזה היא גם תשקה את הגמלים הצמאים מדרך ארוכה, היא האישה המתאימה.
3. רקע מתאים – אברהם מתעקש לשלוח את אליעזר הרחק צפונה אל משפחתו. והוא מסרב בכל אופן להתיר ליצחק לשאת אישה מבנות כנען בתוכם הם מתגוררים ופועלים. רקע דומה מסמן את קיומה של תשתית נפשית, רגשית והתנהגותית משותפת, שתבטיח הבנה וזרימה הדדית.
4. "והנערה טובת מראה מאד" – מציאת חן ולא רק התאמה נפשית. התורה איננה מקילה ראש גם במשיכה ההדדית הנעוצה בשפת הגוף.
5. דמות האם? דמות האב? - קשה להשתחרר מסוף הפרשה המדבר בעד עצמו: "וַיְבִאֶהָ יִצְחָק הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ וַיִּקַּח אֶת רִבְקָה וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה וַיֶּאֱהָבֶהָ וַיִּנָּחֵם יִצְחָק אַחֲרֵי אִמּו" (בראשית כד סז)
6. תפילה – בסופו של דבר מתפלל העבד שה' יצליח את דרכו. כי כל החישובים האנושיים, הקריטריונים וההתאמות, אינם עומדים במקום התהליך הסודי והלא מושג הזה המוליד את האהבה והחיבור שבין בני הזוג.