שתף קטע נבחר

"מבצעים"? "הנחות"? אל תעשו לנו טובות

רשתות המזון הגדולות מצהירות כי איכפת להם מאיתנו, הן אוהבות אותנו וממש לא רוצות שנדאג. אז למה הן מממשות זאת דרך הכיסים שלנו?

לפני כמה ימים יכלו לקוחות אחד מסניפי שופרסל בעיר במרכז הארץ לחזות בסיפור הבא: אדם שהקופאית סיימה לחשב כמה תעלה הקנייה שלו ראה שסכומה עולה על 100 שקל. לכן ביקש שתמתין רגע, ומיהר לקחת ממדף סמוך עוד פריט.

 

כשהועבר הפריט בקורא האופטי והשתקף מחירו על צג הקופה, הופתע האיש. הוא חשב שהוא יהיה נמוך יותר, מפני שזה היה ה"פרס" שחשב כי מצפה לכל מי שקונה בסכום העולה על 100 שקל. הקופאית הסבירה לו כי פריט זה פשוט אינו כלול במבצע, ואז - בזעם - הורה לה האיש לבטל את כל החשבון, החזיר לה את כל הפריטים, ויצא מן המקום בידיים ריקות.

 

כל אדם הגיוני היה מבין מזה דבר פשוט: האיש לא נזקק באמת לפריטים הללו, והוא קיבץ אותם יחדיו כדי שמחירם הכולל יעלה על 100 שקל, וכך יוכל לזכות בפריט המיוחל במחיר המיוחל.

 

אם תרצו, זו עשויה להיות המחשה לתופעה הרוֹוחת במקומותינו ומפילה לא מעט חללים, גם בקרב מי שתופסים את עצמם כצרכנים נבונים. ובדיוק על זה בונות עכשיו רשתות השיווק המציעות לנו - ועוד בלוויית מזמורי חמלה - מה שהן מכנות הנחות, או הקלה בדאגותינו.

 

רחוב הצדקה הראשי פינת סמטת המילכוד

השבוע הודיעה שופרסל כי בכל סניפי הרשת יוזלו מוצרי יסוד רבים - קמח; סוכר; אורז פרסי; ביצים; לחם אחיד; חלב בשקית; ספגטי ודג מרלוזה. אבל בקצה רחוב הצדקה הראשי מסתתרת סמטת המילכוד - מהמחירים הנמוכים ייהנו רק אותם צרכנים שסך כל קנייתם ממוצרי החנות יעלה על 100 שקל "לא כולל המוצרים שבמבצע" (ההדגשה לא במקור - י.א).

 

כלומר, במסווה של מעשה חברתי ראוי יוצרת רשת שופרסל מצב, שהיא את שלה כבר תגרוף מהעניין בכך שתגרום לאנשים לקנות עוד ועוד פריטים - העיקר להגיע לאותם 100 שקל שיקנו להם את ההנחה. וזה רק צד אחד של המתנה המשונה הזאת.

 

הרי מי שיכול להרשות לעצמו לקנות ביותר מ-100 שקל בקנייה רגילה לא נמנה עם האנשים שסופרים אגורה לאגורה מקצבאות הביטוח הלאומי למיניהן או מפנסיה זעומה. אלה בדיוק האנשים שתזרים המזומנים שלהם מאפשר זאת. כלומר, מהסיפור הזה יהנו בעיקר החזקים.

 

החלשים - אלה שבאמת זקוקים ליותר מאשר מעט חמלה והתחשבות, ברגיל ובמיוחד בימים טרופים אלה - הם יוכלו רק להרגיש כמו משה על הר נבו. הם יעמדו מנגד לדלת המרכול, ואליו לא יגיעו. ואם יגיעו, ישלמו מחיר מלא על כל מצרכי היסוד, כי הרי ספק אם יהיו להם אותם 100 שקל שהם הכרטיס לתענוגות ההנחות במחיר.

 

קנאת רשתות תרבה...

התקנאה לה רשת הריבוע הכחול בשופרסל, ומצאה גם היא דרך להפגין את ה"חברתיוּת" שלה. אצלה מודיעים לכם שהם דואגים שתהיה לכם "דאגה אחת פחות". ואיך יעשו זאת? שם הרכיבו סל מ-8 פריטים - אורז תאילנדי; רסק עגבנית מתוצרת פריניר; קוטג' תנובה; חלב בשקית; ביצים ארוזות רגילות; לחם אחיד פרוס; שמן קנולה סילברדו וספגטי אסם - ולדבריהם "עטפנו אותו במחיר מוזל במיוחד ובהרבה אהבה".

 

רק מה, לאהבה הזאת מוצמד תג מחיר ברור: באותיות קטנות, שגודלן כשליש בלבד מאותיות האהבה, מודיעה מודעה מטעם הרשת כי "ההטבה מותנית ברכישת כל שמונת פריטי הסל ביחד באותה רכישה". כלומר, גם הריבוע הכחול מתכוונת לרשום בעקבות זאת תנועות יפות בספרי החשבונות שלה. ואם על הדרך היא גם תצטייר יפה, מה רע?

 

ציניקנים מכירים היטב את האמירה: "אלוהים, שמור אותי מידידַי; מאויבַי כבר אֶשָמֵר בעצמי". עשו לעצמכם טובה, אם כבר מדברים על טובות, הטבות ומוּטבים; קנו, כתמיד, רק מה שאתם באמת צריכים. אל תיסחפו לקנות בכמויות רק כדי לזכות בהנחה מפוקפקת. בכך תעזרו גם ליתר שקיפות בחיי הצרכנות שלנו, ואולי תגרמו לכל מיטיבינו מן הסוג הזה לחשוב פעמיים לפני חגיגת האהבה הבאה.

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים