חוק הספאם: זה לא הזמן / דעה
החוק החדש – שכולם מאוד אוהבים לאהוב – לא יעזור להשיג את מטרתו העיקרית. מה שהוא כן יעשה זה לפגוע מכת מוות בחברות ועסקים קטנים ובינוניים
רק אל תגידו שאני בעד דואר זבל. זה ממש לא נכון. גם אני פותח כל יום את תיבת הדואר האלקטרוני שלי ומתעצבן כל פעם מחדש. גם אני מוחק בזעם את מאות ההודעות מעשרות הגופים, שמנסות למכור לי סבונים, קורסים, מסאג'ים, שעונים ועוד ועוד דברים שאינם נחוצים לי כלל.
הנתונים היבשים מרגיזים גם הם: כ-90% מהודעות הדואר האלקטרוני שמקבלים תושבי ישראל – הם הודעות ספאם, כלומר "דואר זבל". מה שאומר, בעצם, שהדואר האלקטרוני שלנו נשלט ברובו הגדול על-ידי אנשים, שאנחנו לא מכירים ומעולם לא רצינו להיות איתם בקשר או לקבל מהם הודעות.
ועם זאת – ואחרי כל ההקדמה הזאת – אני חושב ש"חוק הספאם", שנכנס השבוע לתוקף, הוא מכה קטלנית לעסקים הקטנים בישראל. זאת ועוד, העיתוי של החלת החוק הזה – בדיוק בתחילתו של משבר כלכלי עמוק, שאף אחד לא יודע מתי נצא ממנו – הוא עיתוי גרוע, מקומם ושערורייתי מאין כמוהו.
הספאם עדיין יזרום
למי שלא יודע, חוק הספאם הישראלי קובע, כי אין לשלוח הודעת פרסום, מכירה או שיווק באמצעות הדואר האלקטרוני למי שלא הביע מראש את הסכמתו לקבלת הודעות כאלה.
הסנקציה המוטלת על מי שישלח הודעה כזו ללא קבלת אישור מראש היא 1,000 שקלים להודעה – ללא הוכחת נזק (כלומר, התובע לא צריך להוכיח שנגרם לו נזק).
פרט חשוב שכדאי לדעת: רק 5%-8% מהספאם שמגיע לתיבות הדואר שלנו - מקורו בישראל. כלומר, יותר מ-90% מדואר הזבל שלנו - מגיע מחו"ל. המשמעות היא שחוק הספאם הישראלי לא ימנע כנראה את התופעה המרגיזה הזו. אולי יקטין מעט את מימדיה.
תופעת הספאם העולמית לא עשויה כנראה להצטמצם בקרוב. הסיבה: הרווחיות של החברות העוסקות בכך. חברה לדיוור ישיר בגודל בינוני הפועלת בחו"ל יכולה להגיע לרווח של כ-7,000 דולר ביום, יותר משני מליון דולר בשנה. עוד נתון אחד: בשנתיים האחרונות ישראל היא אחת מבין חמש המדינות, שמקבלות הכי הרבה "ספאם" בעולם.
החוק לא יעזור
מה שכל הנתונים האלה אומרים זה, שהחוק החדש – שכולם מאוד אוהבים לאהוב – לא ממש יעזור להשיג את מטרתו העיקרית (צמצום מספרן של הודעות הדואר זבל שלנו).
מה שהחוק הזה כן יעשה הוא לפגוע באחד מערוצי השיווק הישיר הזולים והיעילים, שבהם משתמשים חברות ועסקים קטנים ובינוניים. עלות ההפצה של דואר שיווקי לרשימות דיוור ישיר היא קטנה מאוד ביחס לערוצי שיווק ופרסום אחרים. חברות ועסקים קטנים, שהשתמשו בערוץ הזה כדי להגיע
ללקוחות פוטנציאליים, והצליחו בעזרתו להרוויח את לחמם ביושר – ייאלצו כעת להפנות תקציבים גדולים הרבה יותר כדי להשתמש באמצעי שיווק אחרים.
המשמעות של הוצאות נוספות בעידן הנוכחי – של מחנק אשראי, משבר כלכלי וירידה בביקושים – יכולה להיות הרסנית וקטלנית עבור חברות קטנות ובינוניות. בלי כוונה מראש יהפוך חוק הספאם ל"קש ששבר את גב הגמל" עבור חברות רבות, שייאלצו לפטר עובדים, להצטמצם ואולי אף להיסגר.
לכן, למרות שאני שונא דואר זבל, ולמרות שאני חושב שמי ששולח דואר זבל פוגע בפרטיות שלי – אני קורא למחוקק לבטל את החוק הזה ולחשוב על חלופות, שיפגעו פחות בעסקים הקטנים – הנחשבים ל"חמצן" של הכלכלה והמשק שלנו.
הכותב הוא מנכ"ל "דן אנד ברדסטריט ישראל"