רבנים, די לעקרות ההלכתית
"אחת מכל ארבע עקרות היא עקרה הלכתית, כלומר, מישהי שהביוץ שלה חל ב"שבעת הנקיים". הסבל הגופני והנפשי, הכמיהה לילד, מפח הנפש, הסיבוכים שבנטילת הורמונים, כל אלה יכולים להיפתר בדרך פשוטה שאינה סותרת את התורה". קרני אלדד מחפשת רב אמיץ שירים את הכפפה
בתורה נאסר לקיים יחסי מין עם אישה במחזור. לפני כ-1500 שנה בא רבי זירא והחמיר ותיקן שבעה ימים נוספים לאחר תום הוסת בהם אסורה הביאה - הימים המכונים "שבעה נקיים". רוב הציבור הדתי מקפיד לקיים אחר תיקון זה.
אחת מכל ארבע עקרות היא עקרה הלכתית, כלומר, מישהי שהביוץ שלה (הזמן בו היא יכולה להתעבר) חל ב"שבעת הנקיים". הסבל הגופני והנפשי, הכמיהה לילד, מפח הנפש, הסיבוכים שבנטילת הורמונים, כל אלה יכולים להיפתר בדרך פשוטה שאינה סותרת את התורה. ההיפך, ייתכן שמי שמקיימת את גזירת רבי זירא ובכך מונעת הריון עוברת על המצווה הראשונה בתורה; מצוות פרו ורבו.
בפסח האחרון נכנסתי למכולת באחד היישובים. אדם אחד פנה לבעל המכולת ושאל אותו אם יש חשש לפתית בדיאט ספרייט. קשה לי להאמין שכשהתקינו חכמים את איסור אכילת קטניות בפסח (לאשכנזים בלבד, אגב) הם צפו שבכל שנה תועלה חומרה לחדשה ושאנשים ינוסו ממכולות בבהלת לפתית.
לא. לא הוסמכתי לרבנות. לאחרונה אני אפילו ממעיטה להסתובב בקרב רבנים. אבל אני מוכנה לא לאכול קטניות כל השנה אם יקום רב בעל תואר ושם, אומץ וחזון ויהפוך את ההלכה למה שהיא אמורה לעשות: ללכת. ללכת עם הידע החדש שיש לנו, לבטל איסורים שגזרו חכמים שהתאימו לדורם, להתקין תקנות חדשות. ולא, אני לא מחפשת קיצורי דרך או חיים קלים: ההיפך! אקבל על עצמי החמרות של אותו רב בעל חזון ודרך. אבל לא ייתכן שציבור שלם, חכם, עמוק, הוגה, יוזם, יסבול כל כך משום שאין לו מנהיג אמיץ. ולא מגיע ליהדות שלנו, שהיתה אור לגויים, להתכסות בשכבות אבק ופלפולים והחמרות.
ובשטח...
מכון פוע"ה (פוריות ורפואה ע"פ ההלכה) אמור להיות אמון על בעיות עקרות הלכתית. במכון פוע"ה ממליצים לעיתים לנשים, שכל בעייתן היא ביוץ בזמן שבעת הנקיים, לקחת הורמונים שעלולים לגרום לסרטן השד, סרטן הרחם ושבץ מוחי.
ד"ר דניאל רוזנק, גניקולוג ואדם מאמין,
נלחם בכל כוחו להתיר לנשים אלו להקדים את הטבילה ליום השמיני ולא להחמיר עם עצמן עפ"י רבי זירא ולאחר את הביוץ ע"י נטילת הורמונים. ד"ר רוזנק קובל על כך שרבנים בעלי שיעור קומה אינם מוכנים להתמודד עם הבעיה ההלכתית ומגלגלים את הכדור למגרש הרפואי. בעשותם כך הם מודים ומקבלים את המצב הקיים: הרפואה התקדמה, אך לא ההלכה. אין לרבנים אלו שום בעיה עם העובדה שבעיה הלכתית נפתרת בעזרת תרופות. הרי עקרות הלכתית אינה בעיה רפואית, היא בעיה הלכתית!
במהלך השנים השתנו הלכות רבות בישראל. לפעמים על-ידי רבנים, לפעמים הציבור כפה שינוי זה עליהם. הלוואי ושינוי זה שמהותו פיקוח נפש, יבוא מפיו של מנהיג יהודי, ובמהרה.