מי אתן, רחל ולאה?
רחל פוגשת את יעקב לפני לאה, מבוקשת ונאהבת לפניה. יעקב עבד ארבע עשרה שנים למען רחל. מדעתו, אף לא יום אחד למען לאה. מי קודמת למי? ומה בין דרך האל לדרך הטבע? רוחמה וייס הפקידה את פרשת השבוע בידי חברת בית המדרש לטוקבקים - "מים שקטים"
האחים והאחיות
פרשת ויצא מביאה רובד נוסף ליחסי האחים. כל הבנים מהווים חלק מעם ישראל ויש להם חלק ונחלה בירושת אביהם. גם הכוח הנשי הולך ומתלכד. ארבע הנשים, רחל, לאה, בלהה וזלפה, מצטרפות ליעקב. הקשרים ביניהן החלו לפני שהכירו אותו. רחל ולאה אחיות, בלהה וזילפה שפחות המשפחה. לבן, האב והאדון, משביע את יעקב לא לקחת נשים נוספות ומבסס את מעמדן. לסיפורי האחים מצטרף גם סיפור האחיות.
מי קודמת למי?
לאה בכירה מרחל. נולדה לפניה, נישאה לפניה והפכה לאם לבנים לפניה. לאה פורייה, זכתה ללדת ששה משנים עשר ראשי השבטים. צאצאה, דוד, אבי שושלת מלכות בישראל. אף על פי כן, בכותבנו את רשימת האמהות שרה, רבקה, רחל ולאה, אנו מקדימים את אחותה. לא רק בגלל חרוז ומשקל, אלא גם כביטוי לקדימותה של רחל בתודעה.
רחל מופיעה בתורה לפני לאה, פוגשת את יעקב לפניה, מנושקת, מבוקשת ונאהבת לפניה. יעקב עבד ארבע עשרה שנים למען רחל. מדעתו, אף לא יום אחד למען לאה. מי קודמת למי? אם יש שאלה, היא עדיין פתוחה.
מי אתן, רחל ולאה?
רחל רועת צאן ושמה מהצאן, סוג של כבשה. התורה מבהירה היטב קשר הדוק זה. פעמיים נכתב על רחל "באה עם הצאן" (פרק כ"ט, פסוקים ו', ט'). בניסוח תגובתו של יעקב לצאן ולרחל יש ביטויים דומים: "ראה יעקב את רחל בת לבן אחי אמו ואת צאן לבן אחי אמו" (שם, י'), "וישק את צאן לבן אחי אמו" "וישק יעקב לרחל" (שם, י'-י"א).
רחל מוחשית מאד. היופי שלה ברור וגלוי "ורחל היתה יפת תאר ויפת מראה" (שם, י"ז). בקובץ הפסוקים שלפנינו נכתב מספר פעמים שרחל היא בת אביה לפני שמישהו בכלל שמע על לאה, והרי היא בתו גם כן. לאה יותר נסתרת. חודש חולף מאז הגעת יעקב לבית לבן ואיננו מבחינים בה, עד שהתורה מסבירה לנו "וללבן שתי בנות שם הגדולה לאה ושם הקטנה רחל" (שם, ט"ז).
השם "רחל" בא ככתבו מהטבע. השם "לאה" הוא כתב חידה, בו נמצא "האל".
הצד השני של הטבע
דרך האל ודרך הטבע אחיות הן. הטבע מוחשי, אלוהים יותר נסתר, כאן גם כשלא רואים אותו. מה הצאן מונהג, אף הטבע מונהג. גם אם נדמה שאת הטבע אנו מבקשים, בעבודתנו גם את אלוהים אנו
מקבלים.
דרך האל רוצה אהבה באמצעות הטבע. "וירא יהוה כי שנאה לאה ויפתח את רחמה" "ותלד בן ותקרא שמו ראובן" "כי ראה יהוה בעניי כי עתה יאהבני אישי" (פרק כ"ט פסוקים ל"א, ל"ב, ל"ג). תקוותה של לאה לאהבה ממשיכה גם בבנים הבאים.
נראה שהטבע מתקיים מאליו, אך הוא זקוק ליותר מאשר פעולתם המושלמת של המנגנונים. "הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי" (פרק ל' פסוק א'). "התחת אלהים אני אשר מנע ממך פרי בטן" (שם, פסוק ב'). "ויזכר אלהים את רחל וישמע אליה אלהים ויפתח את רחמה" (שם, פסוק כ"ב).
"ועיני לאה רכות" (פרק כ"ט פסוק י"ז). בדרך האל ניתן להתבונן מעבר לתבניות היומיומיות. להמיס את שולי התודעה, ולהיכנס.
אחדות הטבע והאל תופיע במלכות "יפה עינים וטוב ראי" (שמואל א' פרק ט"ז פסוק י"ב).
תודה ד"ר וייס. תודה מיוחדת על כתיבתך שהביאה אותי להתבונן בפרשות השבוע במבט זה.