בנק ישראל: העמלות ירדו עבור 70% ממשקי הבית
לפי הבנק המרכזי, בנק הפועלים ובנק לאומי מציעים את העמלות הנמוכות ביותר, והבנק הבינלאומי הוא היקר ביותר למשקי בית. המועצה לצרכנות דוחה את הממצאים: ל-68% מהצרכנים התייקרו עמלות הבנקים ב-14% בממוצע
עוד קובע בנק ישראל כי לאחר הרפורמה בעמלות, בנק הפועלים ובנק לאומי הם הזולים ביותר, ולעומתם - הבנק הבינלאומי הוא היקר ביותר למשקי בית.
לפי הנתונים, לאחר הרפורמה בעמלות הבנקים, כ-80% ממשקי הבית משלמים בממוצע כ-15.3 שקלים בחודש עבור שירותי עו"ש (כולל מסגרת אשראי), לעומת 21 שקלים לפני הרפורמה. הבנק הבינלאומי גובה מלקוחותיו 24.1 שקלים בחודש בממוצע.
עוד קובע הבנק המרכזי כי הרפורמה הגבירה את יכולת ההשוואה של הלקוחות, ובעקבות זאת נרשמה עלייה בהנחות הניתנות בעמלות למשקי הבית. שיעור ההנחה הממוצע עלה בעקבות הרפורמה ל-24% לעומת כ-18% לפני כן.
על פי בנק ישראל, ההוצאה הממוצעת על סל שירותי עו"ש (כולל מסגרות אשראי) והלוואות צרכניות - השירותים הנפוצים והבסיסיים ביותר בקרב משקי הבית ובהם התמקדה הרפורמה בעמלות – פחתה ב-22% בחמשת הבנקים הגדולים.
לפי הנתונים, ההוצאה על סל שירותי עו"ש (כולל מסגרת אשראי) והלוואות צרכניות בבנק הפועלים ירדה ב-39% בממוצע, ל-16 שקל בחודש. בבנק לאומי ההוצאה ירדה ב-25% ל-17.8 שקל לחודש. בדיסקונט נרשמה ירידה של 6%, ובמזרחי טפחות ההוצאה דווקא עלתה, ב-4%. בבנק הבינלאומי ההוצאה על סל זה זינקה ב-33%.
מנתוני בנק ישראל עולה עוד כי הרפורמה הוזילה את השירותים הבנקאיים הניתנים על ידי פקיד לאוכלוסיות החלשות; בעקבות הרפורמה, 80% ויותר ממשקי הבית מקרב האוכלוסיות החלשות משלמים בין 11 ל-13 שקל לחודש עבור שירותי עו"ש (כולל ארבע פעולות פקיד), לעומת כ-18-25 לפניה.
המועצה לצרכנות: נמשיך במאבק לביטול עמלות העו"ש
מהמועצה לצרכנות נמסר בתגובה, כי נתוני בנק ישראל אינם עולים בקנה אחד עם הממצאים שברשותה. המועצה ערכה באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה סקר שבדק את השינוי בגובה העמלות הנפוצות בעו"ש לאחר כניסת הרפורמה לתוקף, ב-1.7.08. מן הסקר עולה, כי ל-68% מהצרכנים התייקרו עמלות הבנקים בשיעור ממוצע של 14% של (שיעור ההתייקרות נע בין 8% ל 20%).
עוד עולה מהסקר, כי הרפורמה בעמלות הועילה רק לצרכנים המבצעים מספר רב של פעולות. בקבוצה זו אחוז בעלי ההכנסה הגבוהה הוא כפול לעומת בעלי ההכנסה הנמוכה, ועומד על 45% (לעומת 24%).
לטענת המועצה לצרכנות, "השוני המהותי בין הממצאים של בנק ישראל והמועצה לצרכנות נובע מהנקודות הבאות: "הרפורמה בעמלות נועדה בעיקרה לעמלות הנפוצות והבסיסיות של משקי הבית הכוללות עמלות בגין ניהול עו"ש (כולל מסגרת אשראי) ועמלות בגין כרטיס האשראי. פרסום בנק ישראל כולל רכיבים נוספים המקשים לדעת מהו השינוי האמיתי בעמלות כתוצאה מהרפורמה.
"לדוגמה, עמלות בגין נטילת הלוואות שנכללו בדו"ח בנק ישראל, שייכות לתחום ההלוואות ולא לסל השירותים הנפוצים, ולא ניתן, לדעת המועצה לצרכנות, לבודדן מהריבית על ההלוואה לצורך ביצוע תחשיבי השוואה בין סלי עמלות לפני ואחרי הרפורמה.
עוד נמסר מהמועצה לצרכנות, כי "עמלת עריכת מסמכים לפיה ערך בנק ישראל את התחשיב, מלכתחילה לא היה מוצדק לגבותה, ולכן אין להביאה לדעת המועצה לצרכנות, בפרסום הבנק. תחשיבי הבנק הביאו בחשבון הנחות הניתנות ללקוחות חזקים הנמצאים בעמדת מיקוח, ולא התבססו על העמלות התעריפיות אותן משלם הצרכן הממוצע.
"לאור זאת תמשיך המועצה לקדם את החקיקה הציבורית לביטול עמלות העו"ש, קריאה שזכתה עד היום לתמיכה של למעלה מ 400 אלף אזרחים".