ב-2008 נמכרו פחות מכוניות פרטיות מב-2007
סיכום שנה בשוק הרכב הישראלי, מגלה כי לראשונה מזה שנים נמכרו ב-2008 פחות מכוניות פרטיות מבשנה שעברה. כלל שוק הרכב צמח בפחות משני אחוזים, טויוטה ויונדאי יורדות, מאזדה מובילה שנה 13 ברציפות
194,226 מכוניות חדשות. זה המספר הסופי של כלי רכב שנמסרו בישראל במהלך שנת 2008, מספר המהווה גידול של פחות מ-2% לעומת 2007, אז נמסרו 191,121 מכוניות. ההערכות לפיהן נחצה השנה לראשונה את רף 200,000 המכוניות, התבדו. מנגד, התחזיות הקודרות לדצמבר התממשו כמעט במלואן: רק 6,964 מכוניות חדשות נמסרו בחודש האחרון של השנה, חודש המכירות הגרוע ביותר ב-2008. זאת, מתוך ציפייה לשנה קלנדרית חדשה, לאחר ששיטת שנת הדגם בוטלה בראשית 2008. כמו כן, לקוחות רבים המתינו בכדי לראות אם מחירי המכוניות החדשות יוזלו כפי שהעריכו בספטמבר באוצר - הערכה שלבסוף לא התממשה.
שוק הרכב ב-2008 במספרים:
- מאזדה מובילה שנה 13 ברציפות, הפעם עם 31,461 מכוניות
- טויוטה, יונדאי, פורד ומיצובישי מציגות ירידה של 6%-19%
- פלח המכוניות הפרטיות ירד בשליש האחוז
- 194,226 מכוניות חדשות עלו על הכביש
מאזדה. מסכמת 13 שנות הובלה ברציפות בשוק הישראלי
מבין הקטגוריות השונות, נרשמה השנה לראשונה מזה שנים רבות, ירידה במכירות רכב פרטי. 156,698 מכוניות נוסעים נמכרו ב-2008, ירידה של כשליש האחוז לעומת 157,221 בשנת 2007. ביתר הקטגוריות נרשמות עליות: צמיחה של 18% ברכבי השטח (16,100 לעומת 13,605), מוכיחה כי הציבור הישראלי עדיין לא מעודכן לחלוטין בנעשה בעולם. קטגוריית המיניוואנים צמחה ב-7% ל-15,455 (14,401), ופלח הטנדרים דרך במקום עם 5,973 יחידות, צמיחה של כאחוז בודד לעומת 5,894 ב-2007.
מאזדה במקום תשיעי
חודש דצמבר היה כאמור חלש במיוחד בענף הרכב. פחות מ-7,000 מכוניות חדשות נמסרו, כשהמותג המוביל היה טויוטה, עם 846 מסירות. יצרנית הרכב היפנית הקדימה את פולקסווגן, עם חודש מסירות חזק - 648 יחידות. במקום השלישי ניצבת יונדאי (564), לפני סוזוקי (548) וניסאן, עם 408 יחידות.
מאזדה, למי שתוהה, ממוקמת בדצמבר במקום התשיעי, עם 338 יחידות בלבד, אחרי סקודה (שישית, עם 400 יחידות), שברולט (שביעית, 398 יחידות), וסיטרואן עם 370 יחידות ומקום שמיני מכובד. את העשירייה סוגרת סובארו, עם 316 מסירות.
ומאזדה במקום ראשון
מראשית השנה ועד סופה, ממשיכה מאזדה להוביל את טבלת המסירות - זו השנה ה-13 ברציפות. 31,461 מכוניות חדשות מסרה כאן יצרנית הרכב היפנית הקטנה, שזכתה ב-2008 לעצמאות מידי פורד בעקבות המשבר בשוק האמריקני. מדובר בגידול של 12%, שמקנה לה נתח של 16% מכלל שוק הרכב הישראלי ב-2008. מאזדה הגדילה באופן דרמטי את הפער ממקומות שני ושלישי, והיא מובילה כעת בהפרש של יותר מ-11,000 מכוניות.
המותג | מסירות | שינוי מ-2007 |
1. מאזדה | 31,461 | 12% |
2. טויוטה | 20,334 | 6%- |
3. יונדאי | 20,024 | 11%- |
4. שברולט | 13,680 | 28% |
5. הונדה | 12,699 | 32% |
6. פורד | 10,928 | 19%- |
7. מיצובישי | 8,421 | 7%- |
8. פולקסווגן | 8,128 | 2% |
9. סוזוקי | 8,076 | 1% |
10. סיטרואן | 7,877 | 6% |
אל המקום השני הגיעה בשנה החולפת טויוטה, עם 20,334 יחידות - ירידה של 6% לעומת 2007. גם יונדאי, במקום שלישי, יורדת בשיעור ניכר - 11% - ל-20,024 יחידות - 2,500 פחות משמסרה ב-2007.
במקומות רביעי וחמישי יכולים לפתוח בקבוקי שמפניה, עם צמיחה מרשימה מאוד במסירות. שברולט, במקום רביעי, עם צמיחה של 28% (13,680 יחידות), והונדה - שזינקה ב-32% ל-12,699 יחידות. בשני המקרים מדובר בצמיחה מרשימה מאוד בהתחשב במצבו של שאר שוק הרכב. פורד, במקום שישי, נופלת ב-19% ונעצרת ב-10,928 יחידות. אחריה מיצובישי, עם ירידה של 7% ו-8,421 יחידות, פולקסווגן, עם גידול של 2% ל-8,128 מכוניות, וסוזוקי במקום תשיעי ו-8,076 יחידות - צמיחה של אחוז אחד. את עשרת הגדולות סוגרת סיטרואן, עם צמיחה של 6% ו-7,877 יחידות, כ-400 יותר מבשנת 2007.
האמר. המכירות בישראל נפלו ב-50%
ציון לשבח, ציון לגנאי
מלבד שברולט והונדה, נרשמה עלייה מרשימה במכירות של מספר מותגים נוספים. הבולטת מכולן היא סקודה הצ'כית, עם 5,289 מסירות - זינוק של
127%. וולוו הכפילה את מכירותיה השנה, ונעצרה ב-1,003 יחידות. גם ניסאן וקיה רושמות הצלחה, עם צמיחה של 79% (5,559 יחידות) ו-53% (3,146) בהתאמה. בצד האיזוטריה, רושמת קאדילק זינוק של 113% במסירות, עם 134 יחידות לעומת 63 בשנת 2007.
מנגד, נרשמו השנה גם כמה ירידות כואבות. סובארו למשל, איבדה 27% והסתפקה ב-7,327 יחידות. ירידה משמעותית יותר נרשמה באחד מלהיטי 2007, דייהטסו, שנפלה ב-32% ל-6,644 מכוניות חדשות. גם פיאט התרסקה (38%-), ואיתה ביואיק (29%-) והאמר (50%-).
הקונצרנים הגדולים: שוב מאזדה
ואיזה קונצרן רכב מכר בישראל הכי הרבה מכוניות ב-2008? מאזדה, כמובן. 16% מהמכוניות החדשות בישראל הגיעו מבית היצרנית הקטנה - לפני טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, ששלטה ב-14% מהשוק עם מותגי טויוטה, דייהטסו ולקסוס. אחריה, במקום שלישי יונדאי, שיחד עם קיה מחזיקה ב-12% מהשוק.
הקונצרן | מותגים | מסירות (נתח שוק) |
1. מאזדה | מאזדה | 31,461 (16%) |
2. טויוטה | דייהטסו, טויוטה, לקסוס | 27,373 (14%) |
3. יונדאי | יונדאי, קיה | 23,170 (12%) |
4. GM |
אופל, ביואיק, האמר, סאאב, קאדילק, שברולט | 14,942 (8%) |
5. פולקסווגן | אודי, סיאט, סקודה, פולקסווגן | 14,891 (8%) |
6. הונדה | הונדה | 12,699 (6.5%) |
7. פורד | וולוו, פורד | 11,931 (6%) |
8. PSA | סיטרואן, פיז'ו | 11,807 (6%) |
9. מיצובישי | מיצובישי | 8,421 (4%) |
10. סוזוקי | סוזוקי | 8,076 (4%) |