ענתבי: כללים חדשים יחייבו את הייעוץ הפנסיוני
סוכני הביטוח והיועצים הפנסיוניים יחוייבו לתת ללקוח מסמך מנומק ומפורט להמלצתם, מעבר למה שהם מחוייבים היום. בין הייתר, סוכן הביטוח יידרש לגלות ללקוח מהו המוצר שעבור הפצתו הוא מקבל את התגמול הגבוה ביותר
הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ידין ענתבי, פרסם היום חוזר הקובע כללים הנדרשים מסוכני ביטוח ויועצים פנסיוניים, בדבר הגילוי הנאות כלפי הלקוח, במקרה בו הם ממליצים על הצטרפות למוצר פנסיוני (ביטוח מנהלים, קרן פנסיה, קופת גמל) או על החלפת מוצר פנסיוני אחד באחר.
הגילוי ייעשה במסמך בכתב (מסמך ההנמקה) הכולל את השיקולים שעמדו בבסיס המלצתם ויימסר ללקוח בסוף הליך הייעוץ.
במסגרת טופס ההנמקה, יחוייב היועץ או הסוכן למלא טבלת השוואה שתכיל נתונים כגון: גובה דמי הניהול, תשואה, מדד סיכון וגורמים נוספים שעשויים להשפיע על גובה הפנסיה של הלקוח בגיל פרישה.
עוד נקבע כי סוכן הביטוח יידרש לגלות ללקוח מהו המוצר שעבור הפצתו הוא מקבל את התגמול הגבוה ביותר וכן לדרג את הגופים המוסדיים שאת מוצריהם הוא משווק, לפי גובה התגמול הכספי שהוא קיבל מהם או לפי מספר המוצרים הפנסיוניים שהוא שיווק עבורם וזאת על מנת לאפשר ללקוח להכיר את מידת ההעדפה של הסוכן את המוצר הפנסיוני שעליו המליץ.
בנוסף, נקבע בחוזר, מנגנון בקרה של הגוף המוסדי על אופן הפצת המוצר הפנסיוני ללקוח. על פי המנגנון הגוף המוסדי יבצע בדיקות מדגמיות בנוגע לתקינות הליך גיוס הלקוחות שבוצע על ידי הסוכן וייצרף לקוח למוצר פנסיוני רק לאחר שקיבל לידיו העתק ממסמך הנמקה.
לדברי המפקח על שוק ההון, הסדרה זו צפויה להגביר את השקיפות והאובייקטיביות בהליך השיווק והייעוץ הפנסיוני ועל ידי כך להרחיב את הכלים העומדים לרשותו של הלקוח בבואו לקבל החלטות הנוגעות לחיסכון שלו. "מסמך ההנמקה ייצור מחויבות של הסוכן והיועץ להמלצה שנתן ללקוח ויבטיח שהגופים המוסדיים יפקחו על אופן צירוף לקוחות חדשים למוצר פנסיוני".
יש לציין כי מסמך הנמקה, אם כי במתכונת מצומצמת, מחוייב כבר כיום.
עד כה הוציא משרד האוצר כבר 3 טיוטות לנוסח הסופי של מסמך ההנמקה ותכניו, שאמור היה להיכנס לתוקפו כבר בתחילת פברואר. אולם בשל הערות רבות שהגישו היועצים הפנסיוניים - הבנקים וסוכני הביטוח על בעיות רבות, כלשונם, שיוצר המסמך, נדחה ישומו. אם לא יחול שינוי, המסמך החדש יכנס לתוקף כמחייב, החל מאוגוסט הקרוב.