"הנגיד זירז השגת המימון לתחנת הכוח דוראד"
מנכ"ל חברת דוראד, שמקימה את תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל באשקלון, אומר כי הזכרת הפרויקט על ידי בנק ישראל כמיזם ראוי לקידום, מסייעת לגיוס המימון בסך כ-2.6 מיליארד שקלים. המנכ"ל: נספק תעסוקה לאלפי עובדים
הסכם המימון להקמת תחנת הכוח הפרטית שמגבשת קבוצת דוראד, עם בנק הפועלים כמרכז המימון, בנק לאומי שהצטרף לאחרונה, ושותפות מוסדיים בחסות כלל מימון מקבוצת כלל ביטוח - קיבל רוח גבית גם מכיוון נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר.
דוראד מקימה באשקלון את תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל, בהספק של 818 מגה-וואט, המהווה כ-8% מצריכת החשמל בישראל. תחנת הכוח, המופעלת בגז טבעי, צויינה בתוכנית בנק ישראל שהציג פישר בשבוע שעבר, כאחד מ-3 פרוייקטים הראויים לקידום על ידי ממשלת ישראל.
בנק ישראל ציין שאלו פרוייקטים זמינים לביצוע, מייד לאחר שייחתם הסכם המימון. מנכ"ל דוראד, דורון גרופר, מעריך בראיון ל-ynet כי תוכנית הנגיד להיחלצות מהמשבר הכוללת השקעה בתשתיות, זירזה את התקדמות המגעים לקראת חתימת ההסכם.
גרופר הבהיר שלא נדרש מימון ממשלתי דה-פקטו לפרויקט, אלא אך ורק קביעת תעריפים והשלמת רגולציה שיניחו את דעתם של המשקיעים לגבי התשואה שתניב השקעתם ויכולת ההחזר על ההשקעה. היקף הפרוייקט נאמד בכ-3.3 מיליארד שקלים, כשהמימון הנדרש על ידי קבוצת המשקיעים המצויינת לעיל, הוא כ-2.6 מיליארד שקלים.
כיצד מתקדם הליך חתימת הסכם המימון?
"דוראד נמצאת בשלב האחרון של המימון, ואני מניח שבמאי-יוני כבר נוכל לברך על המוגמר. שני גורמים מובילים בתחום המימון, בנק הפועלים, וכלל מימון, ואנו מודים הן להם והן לבנק לאומי, שהחליט להצטרף למימון דוראד, על תמיכתם; כמו גם לגורמים הנוספים".
מהן הבעיות?
"כרגע אנו לא צופים בעיות מרכזיות. דוראד היא בין הגופים הבודדים במשק שמצליח לגייס מימון עבור מיזם בסדר גודל כזה. מצוקת האשראי אמנם מקשה על העניין - אך צלחנו זאת".
האם פרסום תוכנית בנק ישראל, שבה מוזכר עידוד המיזם, מקדמת את החתימה?
"אנו מקבלים בברכה את מה שראה גם בנק ישראל. והבעת המחוייבות הזו בוודאי יש לה משקל".
מהם הצעדים הנדרשים מהממשלה על מנת לקדם את החתימה?
"הממשלה עשתה ועושה את מירב המאמצים על מנת לפתור את הבעיות הרגולטוריות שעכבו את השגת המימון. הן ברובן נפתרו ואנו שמחים ומברכים על כך. יש לזכור שהפרוייקט עתיד לסייע רבות למצב התעסוקה במשק על ידי העסקת אלפי עובדים, והוא חיוני בייחוד בתקופה זו, ובמיוחד באזורים הפריפריה".
האם נפתרו הבעיות האקולוגיות הנובעות מהפרויקט?
"הפרוייקט הוא ירוק ועבר את כל האישורים הנדרשים להקמתו. הוא סביבתי במהותו".
כיצד תתמודד דוראד עם סכנת הקסאמים על אשקלון?
"הפרויקט ממוגן לפי הנחיות ממשלת ישראל".
מהן ההשלכות של השותפות האירנית בפרויקט, באמצעות החזקתם ב-50% מקצא"א (חברת קו צינור אילת אשקלון)?
"אין קשר בין קצא"א כשותפה עיקרית בפרוייקט, לבין האירנים".