שתף קטע נבחר
 

הגזענות של הקטניות

"אשכנזיה שהתחתנה עם ספרדי יכולה לאכול קטניות. וההיפך? אולי נשאל את הרב עובדיה? והמשפחה שלה, יכולה לאכול אצל המשפחה שלו"? יעל משאלי נגד איסור הקטניות

כמה בדיחות עוד אפשר לספר על פסח? נראה כי ככל שחולפות השנים יותר ויותר. במגמה הפוכה למה שהיה מצופה בדרך הטבע, למרות כל התפתחות האינטיליגנציות האנושיות השונות והמגוונות, טכנולוגיה מופלאה, חקלאות חדשנית שאין בה צורך במגע יד אדם ברגבי האדמה ומוצריה, דבר אחד נותר קפוא כמו שקיות סנפרוסט מפסח שעבר, הלכות הפסח ומנהגי החג המאובנים.

 

בבני ברק של ילדותי למדנו את הלכות הפסח כמו שלמדנו הלכות שור מועד. יהודי ספרדי לא נראה משום גבעה בעיר, ולכן האמנו למורה שזה חשוב ללמוד את מנהגי החג המוזרים "שלהם", כמו שיכול להיות שכשנצא לרחוב ר' עקיבא נראה פתאום שור שכבר ראינו שלוש פעמים והוא שוב נגח מישהו, ככה סתם באמצע היום,ועל אף שריח כבד של חמץ עלה מדפי הקיצור שולחן ערוך בסעיפים הנוגעים למנהגי היהודים האחרים. קטניות? בפסח? לא רק שבימות החול לא הכרנו שום קטניה חוץ מאורז לבן חסר טעם, אלא שכל השמות האחרים נשמעו לנו בלתי אכילים בעליל. ושוב חשבנו לעצמינו שאיזה מזל שנולדנו ליוצאי פולניה ואין אנו נאלצים להתמודד עם מיני פול וגרגירים מוזרים ירוקים אחרים.

 

בכלל בכל ערב פסח רגשה בני ברק וסערה. בעוד דפי הספרים מתאווררים על סורגי המרפסת, חצאיות נפרמו עד לחוט האחרון וגם מכפלות מכנסי הגברים, כיסים הוצאו ונוערו עד מוות, התרוצצו כולם אחוזי אמוק.

 

ברחוב על יד ראה מישהו שהשכן פירק והוציא החוצה ארון אמבטיה ישן וכל מוצריו הונחו כאבן שאין לה הופכין בחוץ. והשכן, לא סתם שכן ככל השכנים, ממובהקי תלמידיו של הרב לנדא (נניח) הוא, ואם הוא יודע שזה מה שצריך לעשות, לפרק ממש ארון ולהפקיר את כל מוצרי הנקיון שבו, אין זאת אלא כי הלכה מפי רבו היא זו וכל בני ברק מיהרה לעשות כך. ומאז, מוצרי אקונומיקה ופנטסטיק ככל שאר מוצרים שאינם ראויים למאכל כלב או חיות שפויות אחרות, מתהדרות בתווית "כשר לפסח הרב לנדא". ובכל שנה נוספות שמועות (נייר כסף על הגה המכונית...), הלכות (בליל הסדר רק מצה שמורה שנאפתה ביד), איסורים ומנהגים להחמיר. מי בכלל טרח לשמוע שאותו ארון אמבטיה של אותו תלמיד מובהק התפרק והוצא אל מחוץ לבית מטעמים של איקאה?

 

וככל שבבני ברק, ירושלים, עמנואל ובית"ר הולך הטירוף האביבי ומתגבר משנה לשנה, הרי שבמקומות אחרים הולכים ופוחתים איסורי החג. אף אחת כבר לא מחרפת את נפשה להילחם באבק (הלכה שנפסקה "אבק זה לא חמץ!" תפסה מעולה אצל דתיות לייט בעלות נטיות רפורמיות), את המטבח כבר לא שורפים ומטביעים במים שלנו, ואת הילדים כבר לא מעמידים שיתלשו מהמחברות דפים שנכתבו בדיו שיש בה ספק חמץ.

 

רק סוגיית הקטניות טרם נפתרה.

 

אשכנזיות כבר מתחתנות (לא בבני ברק ושלוחותיה חס וחלילה, שם יש הפרדה גזעית גם בשאר ימות החול) עם ספרדים, והפוך גם, פה ושם אפשר אפילו לראות זוגות של אתיופי ולבנה (גם תימניה בעניין זה היא לבנה) ובכלל, לא יאמן כי יסופר, עדות ישראל כבר מתחתנות זו בזו והשמיים לא נפלו.

 

רק בסוגיית הקטניות

אין מושיע.

 

אשכנזיה שהתחתנה עם ספרדי, יכולה לאכול קטניות. והפוך? לא כדאי לשאול את הרב עובדיה. והמשפחה שלה? יכולה לאכול אצל המשפחה שלו? והם אצלם? והנכדים?

 

תעזבו אותנו מסוגיות של גיור, ברית הזוגיות, הומואים ומעמד האישה. נתפשר אתכם על חומוס בפסח. לא כי אנחנו לא יכולים שבעה ימים בלי זה, אלא כי זה אידיוטי. וגם, כי אנחנו באמת מעדיפים שכולנו נוכל לאכול אחד אצל השני בלי חשש ובלי זכרונות הילדות הגזענית.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: index open
בשר עם אורז. לספרדים
צילום: index open
יסתפקו בביצים? אשכנזים
צילום: ירון ברנר
מומלצים