שתף קטע נבחר
 

בין גזר המכשיר לשוט המחיר

למרות הוראת משרד התקשורת ממשיכות חברות סלולר להציב תנאים שונים בפני הרוכשים מכשיר מדור 3. יש פתרונות, לתשומת לב משרד התקשורת

למעלה משבעה חודשים חלפו מאז הודיע משרד התקשורת כי הוא אוסר על חברות הסלולר להתנות קניית מכשירים מדור 3 ברכישת חבילת גלישה באינטרנט. אז עברו. תלונות שמגיעות למערכת ynet מלמדות, שכמעט אין חדש תחת השמש. לכן החלטנו לבדוק בעצמנו מה באמת קורה. התקשרנו למוקדי המכירות של שלוש חברות הסלולר הגדולות. והנה מה שענו לנו כאשר ביקשנו לדעת האם רכישת מכשיר מדור 3 תחייב אותנו לרכוש גם חבילת אינטרנט.

 

בפלאפון הסבירו, שישנם שני מסלולים: אפשר לרכוש מכשיר מדור 3 עם חבילת גלישה, ואז המכשיר יהיה זול יותר, ואפשר להודיע שמוותרים על חבילת הגלישה, ואז המכשיר יהיה יקר יותר. במילים אחרות, הצרכן יצטרך לעמוד ולחשב מה יעלה לו יותר: המסלול המשוחרר מרכישה כפויה של מרכיב שהוא לא מעוניין בו, או המסלול הכפוי, כולל חבילת הגלישה שאחרת לא היה רוכש.

  

בסלקום ענו לנו חד וחלק, שאצלם אין אפשרות לקנות מכשיר מדור 3 בלי לרכוש חבילת אינטרנט. (מסלקום ביקשו להבהיר כי זו אינה התשובה הנכונה, וכי ישנן חלופות - האחת כרוכה בתשלום דמי שימוש חודשיים והאחרת אינה כרוכה בתשלום כזה. פירוט ראו בהמשך).

 

בפרטנר היו שלוש אפשרויות: שתיים מהן זהות לאלו הנהוגות בפלאפון - מכשיר במחיר מופחת עם חבילת גלישה כפויה או מכשיר במחיר גבוה יותר למי שמוותר על הצורך לרכוש חבילת אינטרנט. האפשרות השלישית מתאימה למי שברשותו כבר מכשיר מדור 3: ניתן להחליף רק את כרטיס הסים, ואין חובה לרכוש חבילת אינטרנט.

  

האם יש חלופה אמיתית? 

הבדיקה הזאת נעשתה גם כדי לראות, האם קיים המרכיב שמשרד התקשורת ציין בהודעתו כי אם יתקיים, מבחינתו זה בסדר: "ככל שקיימת לצרכן חלופה כלכלית אפקטיבית, שבה לא מתקיימת התניית שירות בשירות, הרי המשרד לא יראה בפעולה משום התניית שירות בשירות". כבר בשעתו תהינו מהי בדיוק אותה "חלופה כלכלית אפקטיבית" לחבילות הגלישה היקרות שחברות הסלולר כפו על רוכשי המכשירים מדור 3, ואיך מודדים, אם בכלל, חלופה כזו. כעת הגיע הזמן לבדוק, נוכח הממצאים, האם יש בכלל חלופה.

 

לגבי סלקום, לטעמנו, ספק אם המסלול הכולל דמי שימוש ברשת שתמורתם הלקוח מקבל הטבה לבחירה אכן עומד בדרישות משרד התקשורת. זו יכולה להיות גברת דומה באדרת דומה.

 

אשר לפלאפון ולפרטנר, ככל שהדברים אמורים בבחירה בין מחיר המכשיר למחיר חבילות האינטרנט, ספק אם זו חלופה אמיתית. כי הרי אם הצרכנים נדרשים לבחור בגזר שהוא תשלום שיוציאו על מרכיב שאינם מעוניינים בו, כיוון שהשוט מנגד יהיה מכשיר שיעלה יותר - קצת קשה לראות בזה בחירה חופשית מאילוצים. אז נכון, זה שוק חופשי ואיש הישר בעיניו יעשה, אבל גם לכך יש גבולות. לזה נגיע מייד.

 

האפשרות השלישית שמציעה פרטנר היא היחידה שניתן לראות בה חלופה אמיתית. אלא שהיא מתאימה רק למי שמוכן לרכוש מכשיר שלא באמצעותה, או שכבר יש לו מכשיר כזה והוא מבקש להתנייד מחברה אחרת. נכון להיום זו אפשרות ריאלית רק עבור לקוחות סלקום המבקשים להתנייד, ולאותם לקוחות של פלאפון המעטים שכבר נהנים משימוש בשיטת הג'י-אס-אם שהחברה השיקה באחרונה.

 

סעיף ישן וטוב

אבל בעצם, תהה אחד מגולשי ynet שהתריעו על בעיה מתמשכת זו, הרי ברשיונות חברות הסלולר יש סעיף ותיק שאמור להסדיר את הבעיה הזאת. והנה הוא: "בעל הרשיון לא יספק, בתמורה או שלא בתמורה, שירות משירותיו שהמנוי לא ביקש במפורש לקבלו, למעט שירות הניתן חינם לכלל המנויים, ולא יאפשר אספקת שירות של ספק שירות שהמנוי לא ביקש במפורש לקבלו".

 

לנו אין אלא להצטרף לדעתו של הגולש, ולהוסיף שגם סעיף זה אינו נאכף.

 

הפתרון בידי משרד התקשורת

אם כן, נראה שציפיות משרד התקשורת לא התגשמו ברובן, ואנו רחוקים למדי מן האפשרות שצרכנים המבקשים לרכוש מכשיר מדור 3 אכן ייהנו מחופש בחירה אמיתי. אך גם לכך יש פתרון, וכדאי להתחיל לשנן זאת: גם בשוק חופשי יש מקום להתערבות ולהסדרה ברגע שמתגלה כשל שוק הפוגע בצרכנים. המצב שתיארנו כאן מגלה לכאורה כשל שוק, ולמשרד התקשורת יש די והותר כלים להתמודד איתו.

 

כבר לפני חודשים אמרנו כאן במפורש, כי משרד התקשורת יכול היה לפעול באחת הדרכים האפקטיביות העומדות לרשותו במסגרת הסדרת שוק התקשורת והפיקוח עליו. כלומר, לקבוע הוראה רלבנטית ברשיונן של חברות הסלולר שתאסור עליהן להתנות, בצורה זו או אחרת, רכישת מכשיר בהצטרפות לחבילת אינטרנט. הרי רק באחרונה עשה זאת משרד התקשורת בנוגע לאיסור העלאת מחירים מצד חברות הסלולר במהלך תקופת התחייבות של הצרכנים.

 

אין ספק שזו התערבות בשוק, אך זו התערבות נדרשת לאור התנהלות חברות הסלולר, ובדיוק לשם כך קיימים הרשיונות ושאר ההסדרים.

 

וישנה כמובן דרך נוספת שעשויה לאלץ את חברות הסלולר לחדול מהפרקטיקות הללו - הכנסת מתחרים נוספים לשוק. במקרה זה - הכנסת מפעילים וירטואליים. אין כמו ריבוי מתחרים בשוק כדי לגרום לשחקנים הוותיקים בו "להתיישר" על פי כללי משחק חדשים. תראו מה קרה למחירי השיחות לחו"ל.

 

תגובות חברות הסלולר

פלאפון

"אנו פועלים על פי הוראות הרישיון והחוק ומאפשרים ללקוחותינו לבחור בין רכישת מכשיר דור 3 הכולל חבילת גלישה לבין רכישת מכשיר בלבד. בנוסף, לקוחותינו ברשת החדשה יכולים לרכוש סים בלבד במחיר של 99 שקל".

 

סלקום

"סלקום מקיימת את הנחיות משרד התקשורת במלואן ומעולם לא חייבה את לקוחותיה בהצטרפות לרשת הדור השלישי. החברה מציעה ללקוח שאינו מעוניין בשרותי הדור השלישי מגוון חלופות אטרקטיביות כגון רכישת כרטיס sim או רכישת מכשיר דור 2.5 או 2.75 מתקדם מתוך היצע מכשירים רחב (נוקיה 3610, נוקיה 7210, סוני אריקסון T303, סמסונג M310, מוטורולה M990, מוטורולה W375, ללקוחות העסקיים מוצע נוקיה 3109C וללקוחות החרדיים סמסונג B510, נוקיה 1208 ומוטורלה K1). גם ללקוחות הבוחרים להצטרף לרשת הדור השלישי ישנן חלופות להצטרפות, הראשונה במסלול הכולל דמי שימוש ברשת שתמורתם הלקוח מקבל הטבה לבחירה והשנייה במסלול ללא דמי שימוש ברשת".

  

פרטנר

"בניגוד לנטען בכתבה, משרד התקשורת לא אסר - ואין בסמכותו לאסור - על התניית רכישת מכשיר דור שלישי ברכישת חבילת גלישה באינטרנט. משרד התקשורת קבע, כי אסור להתנות קבלת שירותי דור שלישי ברכישת חבילת גלישה - ופרטנר אכן אינה עושה זאת. ברכישת מכשיר דור 3 / 3.5 ברשת orange, מאפשרת פרטנר ללקוח לבחור וליהנות מחבילת גלישה בתשלום חודשי קבוע או לשלם על פי צריכה בלבד. בנוסף, עומדת בפני הלקוח אפשרות לרכוש מכשיר שלא מפרטנר (לרבות מיבואני מכשירים או חנויות מתמחות), ולהתחבר לרשת orange באמצעות כרטיס USIM מבלי להיות מחויב עבור חבילת גלישה וליהנות משירותי הדור השלישי".

 

משרד התקשורת: אין כאן התניה אסורה של שירות בשירות

"לענין ההצעה לקבוע הוראה ברשיונות חברות הרט"ן האוסרת להתנות רכישת מכשיר טלפון בהצטרפות לחבילת גלישה, יצוין כי כעיקרון, ההסדרה ברשיונות התקשורת מתייחסת ל"שירותי בזק" הניתנים על ידי בעל הרשיון ול"פעולות בזק" המבוצעות על ידי בעל הרשיון.

 

לאור העובדה שמכירתו של מכשיר טלפון כשלעצמה אינה מהווה "שירות בזק" או "פעולת בזק" כהגדרתם בחוק התקשורת קיים קושי לקבוע הוראה כאמור במסגרת הרשיונות. כמו כן, קביעה כי נדרשת התערבות באופן המוצע על ידי הכותבת צריכה להיות מבוססת על חוות דעת כלכלית כי קיים כשל בתחום הדורש את התערבות המשרד באופן האמור.

 

"הצורך בחלופה אפקטיבית נועד למנוע מצב של התנייה. ככל שקיימת למנוי חלופה צרכנית כלכלית אפקטיבית, המאפשרת למנוי להשתמש בשירותי "דור שלישי" ללא חיוב בתשלום חודשי קבוע עבור גלישה, אין המשרד רואה בפעולה של שיווק תוכנית תעריפים במסגרתה נדרש מנוי המעוניין להשתמש בשירותי דור שלישי לרכוש אף חבילת גלישה באינטרנט תמורת תשלום חודשי קבוע, כהתניה אסורה של שירות בשירות.

 

"אשר להצעה להכנסת מתחרים וירטואליים, הרי שבהתאם להחלטת הממשלה מ- 24 באוגוסט 2008 פועל המשרד לשם הסרת חסמי כניסה רגולטוריים בפני כניסה של מפעילים וירטואליים, ולענין זה פורסם שימוע ב- 5 בינואר 2009.

 

"הסעיף המדבר על אי-מתן שירות שהצרכן לא ביקש נועד בעיקרו למנוע מצב שבו החברות מספקות למנוי שירות אשר הוא לא ביקש במפורש לקבלו. במקרה של התניית שירות בשירות אין המדובר באספקת שירות שהמנוי לא ביקש במפורש לקבלו, אלא בסיטואציה בה החברה מחייבת את המנוי לרכוש שירות כתנאי לקבלת שירות אחר". 

  

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אין דור 3 בלי חבילת אינטרנט. למה? ככה
צילום: index open
מומלצים