אל על: הפסד שנתי של 38.8 מיליון דולר
מכירות חברת התעופה גדלו ב-9% והסתכמו ב-2.1 מיליארד דולר, אבל החברה רשמה הפסד בגלל התייקרות הדלק במחצית הראשונה של השנה ופעולות גידור שביצעה על מחירי הדלק ומנעו ממנה להנות מירידת מחיר הדלק בחצי השני שלה
חברת התעופה אל על רשמה בשנת 2008 הפסד של 38.8 מיליון דולר. זאת, בהשוואה לרווח נקי של של 44.8 מיליון דולר בשנת 2007.
ההפסד נרשם למרות שהכנסות החברה גדלו ב-9% והסתכמו ב-2.1 מיליארד דולר, ולמרות ששיעור התפוסה במטוסים, מבין הגבוהים בענף התעופה, הסתכם ב- 82.3%. הגידול בהכנסות נובע בעיקר מעלייה של כ- 12% בהכנסות מנוסעים, וכן גידול של כ- 34% בהכנסות אחרות כגון מכירת מוצרים פטורים ממכס. ההכנסות ממטען קטנו כתוצאה מפעולה ייזומה של החברה להפסקת פעילות מטוסי המטען למזרח.
בחברה מסבירים את ההפסד בהתייקרות הדלק, תיסוף השקל מול הדולר והתחרות עם החברות הזרות. עיקר הגידול בהוצאות החברה נבע מגידול של כ- 45% בהוצאות על דלק סילוני מ-532.8 מליון דולר בשנת 2007 ל-771.2 מיליון דולר בשנת 2008.
במהלך שנת 2008 האמירו מחירי הנפט עד לשיא של כ-147 דולר לחבית שנרשם ביולי. החל מנקודה זו החלה ירידה תלולה ופתאומית עד לכ-33 דולר לחבית באמצע דצמבר. אלא שאל על ביצעה במהלך התייקרות הדלק פעולות גידור על מחיר הדלק כדי להגן על עצמה מהתייקרות נוספת, ולאחר שהחלה ירידת המחירים נאלצה לשלם על הדלק מחיר אפקטיבי גבוה יותר ממחיר השוק.
בנוסף להתייקרות הדלק ולהוצאות הגידור על הדלק, הוציאה החברה 50 מיליון דולר על שינוי ברישום החשבונאי שלה ו-15 מיליון דולר על קנס ששילמה במסגרת הסדר עם משרד המשפטים בארה"ב בנושא חקירה בתחום שירותי הובלה אוירית של מטענים. גורם נוסף לגידול בהוצאות החברה נובע מתיסוף האירו והשקל מול הדולר, שהגדיל את הוצאות השכר - למרות פיטורים של 180 עובדים.
ההפסד התפעולי הסתכם ב- 1.6 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 94.7 מיליון דולר בשנת 2007. הרווח הגולמי השנתי של החברה הסתכם ב- 325.2 מיליון דולר, לעומת רווח גולמי של 414.8 דולר ב-2007.
הוצאות ההפעלה של החברה הסתכמו ב- 1,775.8 מיליון דולר, גידול של 17% לעומת שנת 2007, בשל התייקרות הדלק.
תזרים המזומנים מפעילות שוטפת של החברה לשנת 2008 הסתכם ב- 118.9 מיליון דולר.
הרבעון הרביעי - גם ההכנסות ירדו
במהלך הרבעון הרביעי של השנה רשמה החברה הפסד של 9.4 מיליון דולר, לעומת הפסד של 5.3 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2007 - בעיקר עקב המשבר הכלכלי.
ההכנסות ברבעון הרביעי של 2008 הסתכמו ב- 465.3 מיליון דולר, קיטון של כ- 11% לעומת הרבעון המקביל ב-2007, כתוצאה מירידה בהכנסות נוסעים ומטען בשל המשבר הכלכלי. הוצאות ההפעלה הסתכמו ב- 402.0 מיליון דולר - קיטון של כ- 4.6% לעומת הרבעון המקביל ב-2007.
הרווח הגולמי ברבעון הרביעי הסתכם ב- 63.3 מיליון דולר (שיעור של כ- 13.6% מהמחזור), לעומת רווח גולמי של 103 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד (שיעור של 19.7% מהמחזור), קיטון של 38.6%.
ההון העצמי של החברה הסתכם ב-31 בדצמבר 2008 ב- 161 מיליון דולר, לעומת 319 מיליון דולר ב-31 בדצמבר 2007.
רומנו מוותר על הבונוס
בעקבות ההפסד, הודיע מנכ"ל אל על, חיים רומנו, כי הוא מוותר על כמליון ורבע שקלים, שהם כ- 30% מסך המענק לו היה זכאי על פי הסכם ההעסקה שחתם עם החברה. מדובר בוויתור על 20% מהשכר ברוטו ומהמענקים להם היה זכאי בגין שנת 2008. זאת, בנוסף להודעתו כי הוא מוותר על 15% מהשכר השנתי הכולל אותו הוא יהיה זכאי לקבל מאת החברה בגין שנת 2009 (למעט הפרשות ותנאים סוציאליים).
"אל על מוכיחה שוב את יכולתה של אל על להתמודד עם השינויים בענף התעופה העולמי והמקומי והמשבר הגלובלי", אמר רומנו בתגובה לפיטורים.
סמנכ"ל הכספים של אל על, ניסים מלכי, ציין: "החברה מציגה חוסן ויציבות כלכלית ומסיימת את שנת 2008 עם תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת, לאחר שהשקענו במהלך השנה ברכוש קבוע ואחר סך של כ-165 מליון דולר ופרענו הלוואות לזמן ארוך בסך של כ-65 מליון דולר. החברה נוקטת בכל הפעולות המתחייבות מהמשבר הפיננסי העולמי ומתאימה את עלות הקיום שלה להכנסותיה כך שבתום המשבר נהיה ערוכים טוב יותר להתמודדות מתוך בסיס יציב וחזק".
ואילו יו"ר אל על, עמיקם כהן, הוסיף: "חברת אל על השכילה בשנת 2008 להתמודד עם האתגרים הרבים שהוצבו בפניה, עם המשבר הכלכלי ועם הוצאות הביטחון. אל על מתאימה עצמה למציאות הדינמית בשוק העולמי ותמשיך להתמודד עימה בהצלחה גם בשנת 2009." ואילו המנכ"ל, חיים רומנו, הוסיף כי: "אל על מוכיחה שוב את יכולתה של אל על להתמודד עם השינויים בענף התעופה העולמי והמקומי והמשבר הגלובלי".