הפצצה החברתית של מיסוי הפירות והירקות
ביטול הפטור ממע"מ יפגע בעיקר ב-6 העשירונים התחתונים המקדישים את רוב שכרם לצריכה. בניסיון לבטל את הפטור, צפוי לאוצר מאבק קשה עם מפלגות הקואליציה והאופוזיציה כאחד. זו אף הסיבה שבאוצר שוקלים, במקביל, סיוע נקודתי לחלשים
הפצצה החברתית שמתקתקת היום בדיוני האוצר על כיסוי הגירעון בתקציב הדו-שנתי איננה תוספת המס לבנזין. משקלה זניח ולא יורגש בתנודות התכופות במחירי הדלקים. הפיצוץ הגדול המסתמן טמון בעצם בחינת האפשרות לבטל את הפטור ממע"מ על ירקות ופירות טריים, שתפגע במיוחד בבעלי ההכנסות הנמוכות.
המיסוי - שיקפיץ את מחירי התוצרת החקלאית ב-15.5% - אמור להוסיף להכנסות המדינה עד כ-5 מיליארד שקל בשנה; כמו גם להעלות מחאה ציבורית קשה לקראת הקיץ - המסמן בכל שנה את הירידה העונתית העמוקה ביותר במחירי הירקות והפירות.
בפרק הפסדי ההכנסות שנגרמים כתוצאה מעשרות הטבות מס היסטוריות (סך הכל כ-35 מיליארד שקל), בתקציב 2008, מעריך האוצר את עלות הפטור בין 2 מיליארד ל-5 מיליארד שקלים. האוצר יסתפק ב-2 מיליארד שקל בלבד.
אין זה השינוי היחיד במבנה המסים העקיפים שנשקל בדיוני התקציב. אבל ביטול פטור זה הוא השינוי הבעייתי ביותר והוא עלול לעורר התנגדות פוליטית עזה, ולא רק מספסלי האופוזיציה. מיסוי הירקות והפירות הוא מהלך סמלי שילחץ על עצב חברתי רגיש לא פחות מניסיונות הנפל האחרונים לייקר את מחיר הלחם.
על חשבון השכבות החלשות
על אף שהמס מוטל על כל הצרכנים, מי שמקדיש את עיקר משכורתו לצריכה, 6 העשירונים התחתונים בעיקר, ייפגע יותר מצעד זה. כך, בעוד העמותות והארגונים החברתיים נאלצים לקצץ בפעילותם בשל ירידה בתרומות, הממשלה נערכת לקיצוץ בתקציבי המשרדים, וההאבטלה עולה - יגדל עוד יותר הנטל על השכבות החלשות כמו גם אי השיוויון במשק. לפיכך, להשלכות הפוליטיות יהיה משקל כבד בהחלטות האוצר בנוגע לשינויים שיובאו לאישור הממשלה והכנסת בתוך שבועיים-שלושה.
הצעת ביטול הפטור ממע"מ על ירקות ופירות איננה חדשה. היא חוזרת ועולה אחרי שנים רבות שבהן נזהרו בממשלה מלגעת בנושא הטעון הזה. החשש נבע מהשלכותיו החברתיות הקשות, אך לא פחות בגלל הקושי לגבות את המס הזה כשרוב התוצרת החקלאית נמכרה בשווקים הפתוחים. בדיוני האוצר נמסר לאחרונה כי קשיי הגבייה הצטמצמו מאחר שרוב התוצרת נמכרת היום ברשתות השיווק ובמרכולים קטנים.
בדיונים באוצר נטען כי בהתחשבנות הטכנית של רשות המסים עם הרשתות והמרכולים אין משמעות לתוספת המע"מ שתוטל על הירקות והפירות. הרי מדובר בסך הכל בפריט נוסף החייב במס שאיננו שונה במהותו ממצרכי היסוד האחרים שנמכרים שם ואינם נהנים מהפטור. עוד נטען, כי הרשויות יכולות להתמודד גם עם הרוכלים בשווקים שבעבר התקוממו נגד המיסוי בגלל הסרבול הכרוך בהוצאת החשבוניות.
הגבייה קלה - החקיקה לא
לעומת זאת, התמודדות מקבלי ההחלטות עם ההשלכות החברתיות של הצעד תהיה קשה יותר. באוצר טוענים כי טרם בדקו את האפשרות שצריכת הירקות והפירות תרד כתוצאה מעליית המחיר, אבל נשקלים פתרונות לצמצום הפגיעה בבעלי ההכנסות הנמוכות שרוב הכנסתם מופנית לרכישות "הכרחיות" כגון מזון. כך, במטרה להקדים רפואה למכה, נבדקת האפשרות להציע סיוע נקודתי לזכאי קצבאות הביטוח הלאומי, בהנחה שההוצאה הנדרשת תשתלם למדינה בחשבון הסופי של עלות-תועלת.
הגדלת המיסוי העקיף (כגון מע"מ המוטל על מוצר, ולא על פרט במדינה) שתביא להפחתת המיסוי הישיר (מס הכנסה) חוזרת ועולה בכל דיון על רפורמה במסים. בעיני הכלכלנים נחשב המע"מ למס פרוגרסיבי (התורם לשיוויון), ועל הפגיעה בחלשים, ניתן לכפר בסיוע נקודתי על חשבון קצבאות שאינן מבחינות בין עני לעשיר.
יש היגיון כלכלי בדיון זה, בצל הדבקות שמגלה ראש הממשלה בנימין נתניהו במתווה הפחתת המסים, למרות הגירעון והירידה בהכנסות ממסים בשל המיתון. אבל היגיון כלכלי לחוד ופוליטיקה חברתית לחוד - וביניהם רובצת תהום עמוקה שיהיה קשה לגשר עליה.
לקראת מע"מ באילת?
ערב הגשת תקציב 2008 לממשלה דלפה מהאוצר הכוונה לבטל את הפטור ממסים על רכישות בדיוטי-פרי עד 200 דולר. הסערה שחולל פרסום הכוונה ב-ynet, אילצה את האוצר להסתייג מהרעיון בטענה שהוא בחזקת "ביצה שלא נולדה". במקומו הוצע לבטל את הפטור ממע"מ לתושבי אילת, אבל את הרעיון הפילה הכנסת אחר-כך וברעש גדול.
כעת חזר לשולחן הדיונים ביטול הפטור לאילת, שיוסיף לאוצר הכנסה של חצי מיליארד שקל. בעיני האוצר שווה לקחת את הסיכון הציבורי שנלווה גם להצעות לייקר את המס על הבנזין והסיגריות, בעטיפת ההגנה על בריאות הציבור והסביבה.
על ביטול הפטור לדיוטי-פרי לא חזרו בטענה שמדובר ב"כסף קטן שלא שווה את הרעש". הוא מתגמד ליד ביטול הפטור על ירקות ופירות שיכניס כסף יותר גדול אבל גם הצער שיביא בעקבותיו עלול להיות כגודל השכר.