תורתם אמנותם
אצל אבי נשר הפסקול נולד כבר בשלב הכתיבה, רני בלייר ממליץ לקבל את אילוצי ההפקה כאתגר ולא כעונש ושניהם מדגישים: מלאכת הליהוק היא המפתח. עשרת הדברות בקולנוע ובטלוויזיה
עשרת הדברות של אבי נשר
1. תסריטאות דורשת איזון עדין בין מתמטיקה לבין פואטיקה. גם בבניין החריג ביותר של גאודי יש דלתות, חלונות, מדרגות ושירותים.
2. אם לא הצלחת לפענח את הפסקול של הסרט במהלך כתיבת התסריט, כנראה המרקם האמוציונלי של הסרט אינו נהיר לך. החיפזון מהשטן – חזור לתסריט ורקוד ריקוד גשם.
3. כל משגה קולנועי ניתן לתיקון, שיפור ושינוי במהלך מלאכת עריכת הסרט – מלבד הליהוק. גם כאן, החיפזון מהשטן (חברי מאיר סוויסה טוען שכשאני מלהק, אני גם עורך מפקד אוכלוסין באותה הזדמנות). כמו באהבה, גם בליהוק – הלב יודע לפני שהראש מבין.
4. אודישנים הם חוויה מורכבת, מפחידה ומתסכלת עבור השחקן. חובתך כבמאי להפוך את התהליך לאנושי, חברי וסימפטי ככל האפשר. אמר כבר המשורר, "כשאתה מהלך – עשה זאת בזהירות – כי אלה הם חלומותיי שאתה דורך עליהם".
"הסודות" של אבי נשר. הכל ניתן לתיקון - מלבד הליהוק
5. השחקן אינו קבלן דרמטורגיה שתפקידו לדקלם את הטקסטים הכתובים. השחקן הוא שותף ליצירה, חבר לדרך, ויש לאפשר לו חירות רבה ככל האפשר בכל הקשור להטבעת חותמו הייחודי (שלו!) על הדמות (שלך!). כל העושה שימוש רב מידי במילה "אני" בשעת עבודה עם שחקנים, אינו מבין שקולנוע, כמו מוזיקת ג'אז, נוצר תוך כדי עשייה.
6. יש להקשיב ברצינות ובכוונה מרובה להערות כל השותפים לדרך. אנשי הצוות, ההפקה, ההפצה, השחקנים, המוזיקאים ואפילו הניצבים – אמרו חז"ל: "מכל מלמדי השכלתי". יחד עם זאת, בסוף היום – אחרי שכל ההערות נלקחו בחשבון – על הלב להיות צייד בודד. האם אמירה זו סותרת את הדיבר הקודם? כאילו, אבל בעצם לא.
7. אלוהים נמצא בפרטים הקטנים – עליך להחדיר בשותפיך ליצירה מחויבות אבסולוטית למלאכת הקודש, מבלי להמאיס עליהם את חייהם.
8. בחיי שלי אני נוכח-צופה: משתתף בחוויה ובו זמנית גם צופה בה. הפעמים הבודדות בהן אני נבלע לגמרי בתוך מציאות נתונה מתרחשת כאשר אני צופה
9. יצירת קולנוע היא אקט של קשירת קשר, אמר ז'אן לוק גודאר. העורך יצחק צחייק – מבכירי עורכי הסרטים בארץ שהתגורר איתי בדירה השכורה ששימשה השראה במהלך כתיבת הסרט "דיזנגוף 99" – הוא קושר אהוב עליי במיוחד. החודשים שאני מעביר איתו בחדר עריכה מחזירים אותי לדירה השכורה ההיא ולשחר נעורים, אז הבנתי שאמנות הקולנוע היא אהבת חיי.
10. כשסרט חדש יוצא לאקרנים, יהיו אלה שיסגדו לו ויהיו אלה שינאצו אותו. זה טבעי – יש האוהבים גלידת טופי אגוזים ויש שטורחים לפרסם ברבים את סלידתם הגמורה. כך או כך, אין להפריז בשמחה כשסרט מצליח ואין לשקוע בדיכאון כשסרט נכשל: רק אחרי כ-20 שנה יכריע הזיכרון הקולקטיבי, באורח אקסיומטי ובלתי הפיך, בעניין חשיבותו או אי חשיבותו של הסרט.
אבי נשר, במאי, מפיק ותסריטאי, הוא אחד היוצרים הבולטים בקולנוע הישראלי, מסוף שנות ה-70 ועד היום. בין סרטיו הבולטים: "הלהקה" (1978), "דיזנגוף 99" (1979), "סוף העולם שמאלה" (2004) ו"הסודות" (2007). בימים אלה נמצא נשר בעיצומו של הליהוק לסרטו הבא "גמדים".
עשרת הדברות של רני בלייר
1. התסריט הוא אלוהים. במערכת מורכבת של הפקת סדרת דרמה ובימויה, כשעליך לביים בין 12 ל-15 דקות מסך ליום מפאת התקציב, העוגן היחיד שיש לך כבמאי הוא התסריט. בסדרת דרמה התסריט אינו משמש רק כתוכנית ליצירה האמנותית אלא גם כתוכנית אדריכלית המבטיחה שהיצירה אפשרית, עומדת בלוחות הזמנים ומספקת את כל האינפורמציה הדרושה לבימוי איכותי.
2. יש להשקיע זמן רב בליהוק. צריך לזכור שליהוק שחקן או שחקנית לתפקיד דרמטי כלשהו אינו קשור רק להתאמת השחקן לתפקיד אלא גם להתאמת השחקן לבמאי ולהיפך. אודישנים, מבחינתי, תפקידם לבדוק אם ביני ובין השחקן/ית נוצרה כימיית עבודה, ומעבר לכישרון זה הדבר היחיד שמנחה אותי.
3. הבמאי הוא התרמומטר של הסט. בהיותך מנהל העבודה הראשי בסט של כ-30 איש שיום-יום עובדים במשך 12 שעות, מצב הרוח שלך בבוקר יקבע את מצב רוחו של הסט כולו. אתה שמח - כולם שמחים, אתה מריר - כולם מרירים.
4. המתכון להצלחה הוא צוות קבוע ונאמן. בעשר השנים בהן אני מביים, הצוות שיוצר איתי את הסדרות הוא די קבוע. עם השנים הפכנו למשפחה שניפגשת גם בסופי שבוע, בשבתות ובחגים. צוות קבוע הוא ערובה לאווירה חיונית ומשעשעת על הסט, תפוקה טובה של דקות מסך איכותיות והרבה רגעים של צחוק ונחת.
מתוך "פרשת השבוע" של רני בלייר. על הסט, כולם יוצרים
5. אילוצי ההפקה יהוו קודש לרגלי הבמאי. כאשר אתה כבמאי הסדרה מקבל את אילוצי ההפקה או ההנחתות הבאות מצד ההפקה כאתגר יצירתי ולא כעונש, כאשר אתה כבמאי מבין שעמידה בלוחות זמנים ובשינויים אפשריים היא ערובה ליציבות מערכתית והמשכיות, אתה מבין שחלק מתפקידך כבמאי הוא לתת את השירות המקסימלי להפקה. הפקה עם חריגה תקציבית היא הפקה כושלת, ורק אתה יכול להכריע את הדבר.
6. דרמת טלוויזיה היא אומנות הפשרה. אם אין לך היכולת להתפשר ולנתב את רצונותיך להפתעות הבאות מהשטח, אם כל שינוי או סטייה מהתוכנית נופלים עליך
כעונש משמיים, מוטב שלא תביים סדרות דרמה.
7. המעט בחזרות. מניסיוני גיליתי שבחזרות עם שחקנים, משהו בטריות וברעננות של היצירה מתמסמס. אני מביע כאן את דעתי האישית בלבד ואת דרכי כבמאי - איני עושה חזרות. הטקסט הוא אלוהים והשחקנים כולם שחקנים טובים ממני. יש משהו קסום בעבודת שחקן שיש בה חוסר ביטחון וחיפוש, לפסוסים, גמגומים קלים ועצירות מפתיעות, שנובעים מכך שלא נעשו חזרות אבל מביאים את ארומת החיים אל התמונה המצטלמת ויוצרים אמינות.
8. המעט בטייקים. מה שלא השגת בטייק השלישי, לא תשיג ברביעי וסטטיסטית, הטייק הראשון הוא לרוב המוצלח ביותר. אל תתיש את הצוות והשחקנים ותזכור שהיום עוד ארוך ושוטים רבים לפניך.
9. אינך היוצר היחידי על הסט. הדבר היפה בצוות של סט קולנועי הוא שכולם יוצרים: מהצלם ועד אחרון הגריפים, כולם שותפים לתחושה אמיתית וכנה שהם
עושים אמנות, וכולם ללא ספק מבינים קצת יותר ממך בתפקיד עליו הם אמונים. אל תכפה סמכות על היוצרים שמסביבך אלא הטל סמכות ותקבל מכל אחד מאנשי הצוות שלך את מקסימום היצירתיות שלו.
10. עשה לך עורך וקנה לך חבר. שלב העריכה הוא השלב באחרון בו ישנה האפשרות לתקן את הטעויות שהיו בצילומים. עורכים קבועים שמכירים את סיגנון העבודה שלך הם אחת הערובות הבטוחות ביותר להצלחת היצירה. כל יצירות הטלוויזיה שיצרתי נערכו על-ידי דב שטוייר ונילי ריכטר, ורק הם יודעים אילו פשלות נוראיות אני עושה על הסט ואיך ניתן לתקנן.
רני בלייר הוא יו"ר איגוד הבמאים הישראלי ואחד היוצרים הבולטים בטלוויזיה הישראלית. בין יצירותיו לאורך השנים: "שבתות וחגים", "פרשת השבוע" כמו גם תוכניות שונות לערוץ 8 וקליפים מוזיקליים רבים. בשנה האחרונה נודע כמוביל מאבק היוצרים לשמירה על זכויותיהם.
עוד בפרויקט:
- עשרת הדברות במוזיקה ובמחול / מוקי וסהר עזימי
- עשרת הדברות לסלב המתחיל / דודי מליץ
- עשרת הדברות בספרות ובתיאטרון
/ יורם קניוק וסביון ליברכט