משדרים בגאווה
בישראל יש חודש גאווה אבל בארצות הברית החגיגות נמשכות כל השנה, לפחות בכל הקשור לערוץ "לוגו" שהצליח ליצור תרבות צפייה שונה בקהילה. לרגל ביקור צוות הערוץ בישראל, הנה תמונת מצב ורודה על הנעשה מעבר לים. בקרוב אצלנו?
הטלוויזיה בישראל יכולה להתגאות בעצמה. כפי שכתבנו כאן בעבר, אין לנו מה להתבייש בייצוגים השונים על מסך הטלוויזיה. ועדיין, למרות הגאווה והליברליות, אין כרגע בישראל ערוץ יעודי לקהילה ההומו-לסבית, כזה שמרכז אליו תכנים רלוונטים לקהל זה מסביב לשעון.
יוצאים מהמסגרת, נכנסים לטלוויזיה (צילום: Getty Images Imagebank)
בארצות הברית, כפועל יוצא של נתוני שוק גדולים בהרבה, המצב ידידותי יותר לקהילה. כרגע פועלים מעבר לאוקיינוס שני ערוצים גאים, מלאים בתכנים שאמורים לפנות ישירות ללב (ולכיס) של הומואים ולסביות. בנוסף, ערוץ הכבלים האמריקאי Bravo, בעבר הבית של תוכניות כדוגמת "פרויקט מסלול", מזוהה אף הוא עם הקהילה, אבל לא מצהיר על עצמו כערוץ נישה.
ויוה לה דיוות
מבין שני הערוצים שמכוונים ישירות לקהל הוורוד, הערוץ הבורגני יותר והמצליח פחות הוא "!Here", ערוץ כבלים בהזמנה שמפעיל גם שירות VOD. למרות היומרה האיכותית איתה הוזנק הערוץ ב-2002, כולל תמיכה כספית ורוחנית במטרות גאות, עם השנים הפך התוכן לטראשי מעט.
"Guys and Balls". סרט משעשע על נבחרת כדורגל הומואית
תוכלו למצוא בו סרטים כמו “Guys and Balls", על נבחרת כדורגל הומוסקסואלית, או את אופרת הסבון הגאה "Dante's Cove" העוסקת בחייהם ובחיי המין של הבחורים המאכלסים עיירת נופש פסטורלית.
הערוץ השני והבועט יותר הוא "Logo" מבית "ויאקום", חברת האם של MTV. הערוץ מציע ערבוב של סרטים דוקומנטרים, תוכניות ריאליטי (למשל "Transgeneration", על צעירים שמשנים את מינם, או "ויוה לה דיוה", הריאליטי של מלכת הדראג רו-פול, שנחשבת לתוכנית המצליחה ביותר של הערוץ.
עוד תמצאו שם תוכניות תיירות גאות כמו "!Bump" (בהנחיית צ'רלי דיוויד הגאה והנאה) שגם הוצגה בארץ, תוכניות אנימציה וסרטי דרמה. במשך השנים הצליח הערוץ לזכות בהצלחה יחסית, וכיום הוא אוחז בכ-40 מיליון בתי אב מנויים בארצות הברית.
"הקהילה בישראל מעניינת את אמריקה"
"אני חושב שהוכחנו את הכדאיות שלנו בשוק", אומר המנהל הקריאטיבי של "לוגו", ג'רט וגנר, ששהה השבוע בישראל. וגנר, בליווי משלחת מטעם הערוץ, הגיע לישראל לתעד את מצעד ואירועי הגאווה בתל אביב, לצורך הכנת קטעי וידיאו שישולבו בלוח המשדרים של "לוגו". בנוסף, רואיינו על ידי הצוות אושיות גאות בתרבות הישראלית, כגון עברי לידר וגל אוחובסקי.
אוחובסקי ולידר. התעניינות בקהילה מעבר לים (צילום: רפי דלויה)
"ישראל היא בינתיים המדינה היחידה שזכתה אצלנו לתיעוד כזה", אומר וגנר. "קיבלנו הזמנה לבבית מאוד מאנשי MTV בישראל והחלטנו להיענות לאתגר. חוץ מהעובדה שיש בארצות הברית יהודים רבים שמתעניינים בנעשה בישראל, אני חושב שישראל באופן כללי מעניינת את קהילת הגייז והלסביות בארצות הברית, בגלל השונות הרבה שיש פה והפתיחות על אף המצב הלא פשוט".
בדרך כלל הקהל האמריקאי לא מתעניין בנעשה מעבר לגבולות היבשת.
"זה נכון, אבל אני חושב שקהילת הגייז והלסביות שונה במובן הזה. יש בגייז משהו שחושב מחוץ לקופסה. אני חושב שהקהילה מאוד סקרנית בהשוואה לקהילות אחרות. הצרכנים שלנו מתעניינים בהרבה דברים, ואוהבים לראות דוגמאות למה שקורה מסביב לעולם. אשמח אם זו תהפוך למסורת".
איך בונים לוח שידורים לערוץ גאה? מה הקווים המנחים?
"כמו שאמרתי, אני מאמין שגייז ולסביות יודעים ואוהבים לחשוב מחוץ לקופסה, וזה מה שאנחנו מביאים. הכוונה לא רק לתכנים שעוסקים ישירות בהומואים ולסביות, למרות שאלה רוב התכנים שלנו. הכוונה היא לדברים אחרים, קיצוניים אולי, מעניינים, לא שגרתיים.
"כרגע, המגמה שלי היא לפתוח את הערוץ לאו דווקא להעדפה מינית מסוימת, אלא לקהל מסוים: ליברלי, מודרני, שאוהב לחגוג את החיים ואת המיניות שלו. אנחנו מאמינים בחשיבה מתקדמת, שונה.
"התוכנית של רו פול למשל, בה הוא בוחר מלכת דראג שתירש את מקומו, הפכה ללהיט בארצות הברית גם בקרב צופים סטרייטים שהתחברו להומור".
בכל בית שביעי
גם בקנה מידה ארצי בארצות הברית, ראשי "לוגו" מציגים נתון מרשים לפיו הם נמצאים ב-40 מיליון בתי-אב. "זו ללא ספק הפתעה משמחת", אומר וגנר.
הלוגו של "לוגו". חשיפה מפתיעה
"כשהערוץ הוזנק, לפני ארבע שנים, היו קשיים וחוסר ודאות. למרות זאת, מהר מאוד הרגשתי שאנחנו עולים על הפסים הנכונים. התברכנו בכך שאנחנו חלק ממשפחת MTV, כך שהערוץ משווק כחלק מחבילה שכוללת את כל הערוצים של MTV. אם המנוי מזמין את החבילה הוא מקבל גם אותנו, וכך הצלחנו להגיע לכמעט שליש מצרכני הכבלים האמריקנים.
"ללא ספק הוכחנו שיש ביקוש לערוץ כזה, גם מבחינת מספר המנויים וגם מבחינת ההיענות החיובית לתכנים. בנוסף, הערוץ מתקיים גם מפרסומות, וכמעט כל החברות הגדולות מפרסמות אצלנו, כדוגמת "ליווי'ס", "אמריקן אקספרס" ועוד, מה שמראה גם את הביקוש והפתיחות לקהילה הגאה".
ואתה חושב שיש מקום לערוץ גאה גם כאן?
"בתל אביב? בטוח שכן. בשאר המדינה אני לא יודע, אבל לדעתי אין סיבה שלא. הבעיה היחידה פה היא כמות האנשים. בארצות הברית אנחנו משווקים עם MTV ומגיעים למיליוני בתי אב. פה אין לכם את הכמות הזו של האנשים, כך שאני לא יודע אם זה משתלם, אבל לדעתי חשוב שיהיה ערוץ כזה.
מצעד הגאווה. גם לישראלים מגיע "לוגו" (צילום: עופר עמרם)
"כשאני הייתי צעיר לא היו כמעט תכנים גאים בטלוויזיה. זה חשוב מאוד שלקהל יהיה ייצוג על המסך, שיידע שהוא חלק מקהילה, שיש לו בית. זו חוויה מאוד מעשירה ומאוד חשובה, בכל העולם".
גאווה ישראלית
לערוץ "לוגו" יש גם נקודה ישראלית. את סדרת הפתיחה שלו, “The Evolution will be Televised" ערכה מיה שטרק הישראלית, הפועלת כבר 14 שנים כקולנוענית בניו יורק.
בהמשך ערכה מיה פרויקטים שונים עבור הערוץ, וכעת היא שוהה בניו מקסיקו לצורך צילומי סרט בבימויה. "הגעתי לערוץ במסגרת חברת ההפקות שעבדתי בה באותו זמן", היא מספרת בשיחת טלפון.
"זו היתה חוויה מעניינת מאוד. עבור שידור הפתיחה עשינו עבורם סקירה מקיפה של ייצוג הגייז והלסביות בטלוויזיה האמריקאית לאורך השנים, מסיקור המהומות בסטונוול בשנת 1969 ועד ימינו.
"ראיינו אנשים רבים, מג'ודית לייט מ'מי הבוס' דרך קייט קלינטון, הסופר אמיסטד מופין ועוד. את הקריינות עשתה השחקנית פארקר פוסי, ששיתפה פעולה באופן מעורר הערצה. למדתי המון מהסרט הזה על הדרך בה גייז ולסביות הוצגו לאורך השנים. המסקנה הסופית היתה שעכשיו אנחנו מתחילים את השלב הבא - ערוץ 'לוגו', שהוא ההתפתחות האבולוציונית המתבקשת לכל השנים בהן גייז ולסביות הודחקו או הוצגו באופן מוטעה בטלוויזיה".
בתור ישראלית, את חושבת שיש מקום לערוץ כזה בישראל?
"בפירוש כן. יש מקום לכל ערוץ שנותן נקודת מבט שונה על החיים ושמספק תכנים רלוונטיים לקהל שצורך אותו. יש ערך מוסף כל כך גדול לתכנים שמייצרים שם, הן מבחינת הידע והן מבחינת הנראות של גייז ולסביות על המסך הקטן. אני מקווה שיבוא יום וגם בישראל יהיה ערוץ כזה".