חי את החלום
בעוד חבריו בארץ עובדים בפרסומות, לאנימטור טל שוורצמן יש עבודה חלומית באולפני "דרימוורקס". בראיון הוא מספר על האווירה המשפחתית בעבודה והשאיפות לעתיד וחושף פרטים ראשונים על "שרק 4", הטוב ביותר בסדרה לטעמו
ב-2001, כשסרט האנימציה "שרק" הגיע לבתי הקולנוע, אם מישהו היה אומר לטל שוורצמן - אז אנימטור צעיר וחסר ניסיון שזה עתה סיים את לימודיו - כי תוך פחות מעשור הוא ימצא עצמו עובד על הסרט הרביעי בסדרה, סביר להניח שהוא היה פוטר את הנבואה בגיחוך.
אלא שהגורל רצה אחרת וכיום, בגיל 31, שוורצמן מגשים את החלום האמריקני, או לפחות את גרסת האנימטורים שלו. בעוד שרוב האנימטורים בארץ נאלצים להסתפק בעבודה על פרסומות וסרטים קצרים, שוורצמן עובד מזה שלוש שנים כאנימטור דמויות בחברת "דרימוורקס", אחת המובילות והמצליחות בתחום, שחתומה בין היתר על סרטים כמו "מדגסקר", "כוורת בסרט" ו"קונג פו פנדה". אבל שוורצמן לא מעוניין לעצור במקום, גם אם המקום הזה הוא חלומו של כל אנימטור.
"שרק". חכו-חכו, הרביעי עוד יותר טוב
"אנשים חושבים שהחלק הקשה ביותר הוא להתקבל, ואחר כך הכל מסתדר", אומר שוורצמן בראיון ל-ynet. "אין ספק, צריך הרבה מזל בשביל להתקבל. אבל אחר כך, מה שחשוב זה לשרוד, ללמוד ולהמשיך להתפתח - תמיד יש לאן להתקדם. אני עובד עם אנשים מאוד מקצועיים ומאוד מנוסים, ובכל יום אני מרגיש שלמדתי משהו חדש".
אהבה ממבט ראשון
"Shrek Forever After", הסרט הרביעי בסדרה הפופולרית שצפוי לצאת לאקרנים בקיץ 2010, הוא הפרויקט השלישי של שוורצמן במסגרת עבודתו בחברה. קדמו לו "קונג פו פנדה" (2008) ו"מפלצות נגד חייזרים" (2009) - שני סרטים שזכו להצלחה מרשימה בארצות הברית ומחוצה לה. אבל שוורצמן מבטיח ששניהם מתגמדים לעומת "שרק" הבא - אותו הוא מתאר כ"טוב ביותר בסדרה עד כה, ואולי אף הסרט הטוב ביותר של 'דרימוורקס'".
"בזמן העבודה על 'מפלצות נגד חייזרים' יצא לי להשתחל להקרנת הסטוריבורד (סקיצת אנימציה בסיסית) של 'שרק 4'", נזכר שוורצמן. "הסרט כבר היה די גמור מבחינת הסיפור והמבנה העלילתי, והוא פשוט היה מקסים. נדיר מאוד לראות סרט מוצלח כל כך כבר בשלב הסטוריבורד, ואני בכיתי בהקרנה מעוצמת הרגש שהיתה בו. מיד ידעתי שאני חייב לעבוד על הסרט הזה".
"מפלצות נגד חייזרים". להביא את הידע והניסיון לישראל
בסרט הרביעי, הוא חושף, ניתנת לשרק, שמאס בשגרה המשפחתית שלו עם פיונה, הזדמנות לראות כיצד יכולים היו חייו להראות אם היה בוחר באורח חיים עוֹגי מסורתי. מעין גרסת אנימציה ל"אלו חיים נפלאים" של פרנק קפרה, אם תרצו. "זה סרט שנותן פחות דגש על הצד הקומי ועוסק יותר במלודרמה הרגשית שביחסים בין פיונה ושרק", הוא מוסיף.
איך העבודה עם השחקנים שמדבבים את הדמויות? יוצא לך לראות אותם בפעולה?
"את שלב הדיבוב משלימים עוד לפני שהמחלקה שלנו נכנסת לתמונה, אבל אנחנו עובדים עם צילומי וידאו שלהם - בין היתר כדי שנוכל להשתמש בהבעות הפנים ובמחוות שלהם, וזה מאוד מבדר ומהנה. יצא לי לעבוד על הדמות של החתול במגפיים, אותו מגלם אנטוניו בנדרס - והוא פשוט גאוני בסרט הזה. גם עם מייק מאיירס ואדי מרפי זה מדהים, הם קומיקאים נפלאים".
לא אחת דובר על סביבת העבודה במקומות כאלה, שתוארו כמעין גן עדן עלי אדמות. עד כמה זה באמת כך במקרה של "דרימוורקס"?
"אני חושב שכל מי שעבד או ביקר שם, יגיד שזה הקמפוס הכי מדהים. הם באמת רוצים ליצור אווירה משפחתית ומאוד מתאמצים לשמור על העובדים שלהם. ולפחות במחלקה שלי, רוב העובדים הם אירופאים, אז יש שם אווירה יותר ישראלית כזאת, רגועה, לא אווירה אמריקאית של קצב עבודה היסטרי.
"בשנה הראשונה שהייתי שם היה את המונדיאל, אז הציבו ארבעה מסכי פלזמה ענקיים בתוך חדר האוכל, וכל החבר'ה האירופאים – צרפתים, ספרדים ואיטלקים – ישבו וראו את המשחקים כל הקיץ. כמעט לא נעשתה עבודה בתקופה הזאת. למזלנו, המונדיאל נגמר בסוף וכולם חזרו לעבוד, אבל זה בטח יקרה שוב בשנה הבאה".
להגיע לממדים חדשים
שוורצמן התעניין באנימציה מאז ילדותו, וכבר במהלך לימודיו בתיכון אלון לאמנויות החל להתנסות בתחום. הוא למד אנימציה במכללת שרידן שבקנדה, ובתחילת העשור הנוכחי חזר לישראל - אז גילה שהלימודים שלו הפכו במידה רבה ללא רלוונטיים. "באותה תקופה, לימדו בשרידן רק אנימציה דו ממדית", הוא מספר. "כשחזרתי לארץ, גיליתי שהתחום הזה די מת. בהתחלה לא ממש רציתי להתעסק באנימציה תלת ממדית, אפילו היה לי אנטי לזה. אבל כשהתחלתי לעבוד בארץ התחילה אצלי גם האהבה לתחום הזה".
"קונג פו פנדה" של "דרימוורקס". סביבת עבודה חלומית
העבודה הראשונה שלו היתה ב-"DPSi", חברת הפקות ישראלית שניסתה ליצור סדרת טלוויזיה וסרט אנימציה באורך מלא אך לא האריכה ימים. אחרי קריסת החברה, שוורצמן עבד מספר חודשים בחברת "גראוויטי פוסט פרודקשן" הישראלית, אבל הטעימה הקולנועית שלו בעבודה הקודמת לא הניחה לו לחזור לפרסומות וסרטונים.
שוורצמן החליט לנדוד לארצות הברית, שם מצא עבודה בחברת "Blue Sky" הניו יורקית. הפרויקט הראשון שלו שם היה על "עידן הקרח 2" - והתוספת המשמעותית הזו לתיק העבודות שלו היא שסייעה לו להתקבל לעבודה כאנימטור ב"דרימוורקס", שם החל בעבודה על דמויות רקע (ב"קונג פו פנדה") ומאוחר יותר עבר לאנימציית דמויות.
במהלך שהותו הנוכחית בישראל, שוורצמן יעביר הרצאה על קטע עליו עבד מתוך "מפלצות נגד חייזרים", במסגרת ערב מיוחד בהפקתו של האנימטור הישראלי דרור לזר, שיוקדש לאנימציה ואפקטים מיוחדים ויתקיים ביום ג', 28 ביולי, במרכז "יפה לי" בגני יהושע שבתל-אביב. "כשהתחלנו לעבוד כאן, מה שהיה חסר זה אנשים עם ניסיון שיעשירו את הידע שלנו", מסביר שוורצמן. "אף אחד לא חלק את הידע וכל אחד שמר על הסודות שלו. עכשיו, אחרי שצברתי ניסיון וידע, אני דווקא מרגיש צורך להעביר את זה הלאה".
ומה השאיפות להמשך הדרך? היית רוצה לביים סרט בעצמך?
"לא כרגע. אני לא ממש שואף להיות במאי, אלא רוצה להתקדם בתחום האנימציה. יש לי עוד הרבה מה ללמוד בתחום ויש עוד תפקידים שאפשר להתקדם
אליהם. אני נמצא בחברה שלוש שנים, ויש שם אנשים שעובדים שם אפילו 13 שנה, ואלה אנשים שבגיל 23 כבר היו אנימטורים מנוסים ומחוננים.
"יש אנשים שכל העיסוק באנימציה בא להם מאוד בטבעיות, ויש אנשים שצריכים לעבוד יותר קשה. יש אנשים שהגיעו לחברה ישר אחרי הלימודים, ויש אנשים כמוני, שהיו צריכים להתנסות במקומות אחרים, להגיע ל'דרימוורקס' כשהם קצת יותר מוכנים. אני, אישית ,מעריך את הזמן שלקח לי להגיע לשם. נראה לי שזה גם גורם לי להעריך יותר את העובדה שאני בכלל שם. ואני חושב שבאיזשהו מקום, זה דוחף אותי קצת יותר מאחרים לנסות ולהתקדם".