שתף קטע נבחר
 

קייטנת הורים: החופש הוא הזדמנות

הזדמנות ליצור, הזדמנות לקשר, הזדמנות לפגישה וגם הזדמנות לשעמום. במקום לחשוב על סיוט ועייפות, נסו לחשוב על החופש הגדול כעל הזדמנות ענקית להמון דברים חדשים

ההכנות לחופש הגדול מתחילות הרבה לפני שהוא מתחיל: מה נעשה עם הילדים, לאיזו קייטנה נרשום אותם, באילו בילויים נשתתף? מכל מקום קופצות פרסומות על תערוכות, מופעים, הצגות, פסטיבלים. אנחנו "מופגזים" במגוון אפשרויות מרגשות.

 

האמירה המוסווית היא: "בואו נעזור לכם למלא את הזמן המתיש עם הילדים", "נשחרר אתכם מהם לזמן מה". מכל אלה עובר מסר ברור, שלפיו "הורה טוב הוא מי שמעסיק את ילדו כראוי בחופש".

 

לפעמים גם אתם מרגישים שזה נכון, שעליכם לעשות יותר עם הילדים ולפצות אותם על כל מה שלא קרה במשך השנה בשל עודף עיסוקים (של שני הצדדים - ילדים והורים). יש לנו המון ציפיות מעצמנו להכין את הילד היטב לכיתה א', לקחת אותו לטיולים ברחבי הארץ או למצוא הזדמנות לבילוי תרבותי.

 

מעצם הציפיות נוצר לחץ שמוליד את המשפטים המוכרים מסוג "החופשה היא סיוט". אנחנו חוששים להעביר יום מלא עם הילדים, שכן חלקנו לא רגילים לכך. אימהות אומרות לי: "הפחד הכי גדול הוא מה יקרה אם אני לא אצליח, אם זה "ייהרס" ואהיה חסרת סבלנות. כל השנה הילדים מחכים לחופשה ואני עלולה לפגוע בהנאה".

 

השאלה היא, האם אפשר לחשוב על החופשה גם באופן אחר, אולי רדיקלי, ולראות בה הזדמנות - במקום סיוט. האם זו רק שאלה של זווית ראייה? לפעמים זה אכן כך, והדרך שבה אנו חושבים על המצב, יכולה לשנות אותו מהקצה אל הקצה. הנה כמה דוגמאות:

 

הזדמנות להיפגש

בניגוד לימים רגילים בשנה, בחופשה אנו נפגשים עם הילדים לאורך זמן, באינטנסיביות. מפחיד לפעמים להיפגש עם כל מצבי הרוח, עם כל הרצונות ועם כל התנודות, ועם זאת – יש כאן מקום להיפגש עם הילדים במלוא אורכם ורוחבם. זה יהיה מעניין בעיקר אם ניגש לכך ללא ציפיות מעצמנו או מהם. החופשה לא אמורה להיות רק "זמן של הנאה זה מזה", אלא גם זמן להיפגש.

 

אנחנו רואים אותם, וגם הם רואים אותנו ובמלוא גווני הקשת: ברגעים הנעימים וגם בזמנים שהכול נראה מעצבן ולא יודעים מה לעשות. זה אכן מפגיש אותנו עם המון צרכים ודילמות שצריך ללמוד לטפל בהן ומדגיש את הצורך לאזן צרכים שונים של הילדים עם אלה שלנו, אך יש לכך חשיבות גדולה בלימוד של כיצד להיות ביחד.

 

הזדמנות לשעמום

שעמום הוא הבסיס הטוב ביותר להתפתחות היצירתיות. כאשר ילד אומר "משעמם לי", אין צורך להיבהל. זו מתנה שעוזרת לו להכיר את האפשרויות הטמונות בו. אפשר לפרוש בפניו אלטרנטיבות, אבל אפשר גם לשהות בכלום: יום שלם על חוף הים, יום שלם בבית "סתם". ליצור יש מאין, ללמוד לחיות באווירה של רוגע במקום במשימתיות היום-יומית, להבין את מה שיכול לצמוח מתוך ה"כלום", ומה אפשר לעשות בכוחות עצמנו, בלי תיווך.

 

הזדמנות ליצור יחסים

כאשר אנו עם הילדים בבית, יש אפשרות ללמוד וללמד מהי המהות העמוקה של מערכת יחסים. מה קורה כשילד אחד רוצה ללכת למקום אחד והילדה האחרת לא מוכנה לבוא? איך יוצרים משא ומתן ואיך מאפשרים חופש לצד גבולות. בקבוצות הורים שעוסקות בנושאים אלה, אנחנו מרבים לשמוע את הקשיים לתאם יחסים. הורים שיוצאים מהקבוצות אומרים לא פעם, שמה שעזר להם יותר מכל הייתה ההבנה שהורות היא תהליך נלמד, ותמיד יש אפשרות לתקן. החופשה היא רגע מיוחד בנושא זה – היא יכולה להיות בית ספר ליחסים ולהבנה חדשה.

 

הזדמנות ליצירה משותפת

הורים לילדים קטנים יותר (פעוטות וקטנטנים) יכולים להיות מודאגים במיוחד מהחופשה. אימהות מספרות שהן חוששות לאבד סבלנות. כמו שאמרה אמא אחת: "אני לא גננת ולא רוצה להיות". היא צודקת, וזה לא פשוט, אבל גם כאן ראייה אחרת יכולה להפוך חוויה מכבידה לקלה ואפילו מענגת.

 

בדרך כלל לא צריך לעשות הרבה. מספיק לשבת ביחד, עם כמה חומרים פשוטים (בצק, חומר, פלסטלינה לגדולים יותר, צבעי ידיים), ולתת לדברים לקרות מעצמם. אפשר להחליט שהיצירה היום היא להוציא את כל הצעצועים ולמיין או לאפשר קצת בלגן במטבח ולהכין כדורי שוקולד. ושוב, לא מתוך אמביציה להוציא משהו מושלם, אלא כדי להיות ביחד ולהתנסות בחיים.

 

כאמא לילדים גדולים יותר, אני יכולה להוסיף שהפרספקטיבה משתנה כל הזמן. היום קורה שאני רוצה בקרבתם, שיתנו לי להיות איתם, "להריח" אותם. סתם כך, בלי מטרות "גדולות". אבל הם כבר לא ממש בסביבה. כך שאולי כדאי לזכור גם את זה: כשאתם יחד, זו הזדמנות נהדרת, פשוט להיות ביחד. ממילא זה לא לאורך זמן.

 

  • רננה צימבלסיטה, רכזת מקצועית של תחום ההורות ב"דיאדה".

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים