מילה על טכנולוגיה
איך פועלת מערכת הכלאיים, ומה השתנה בחדשה לעומת הישנה. כמה מילים על הטכנולוגיה שמאפשרת לפריוס להיות המכונית הכי פחות מזהמת בישראל
מערכת כלאיים נועדה לנצל את יתרונותיו של כל סוג הנעה. המנוע החשמלי מאפשר פליטת מזהמים אפסית בעת פעולתו, ומומנט רב יחסית, המסייע לביצועים ביומיום. מנוע הבנזין מאפשר ביצועים טובים במהירויות גבוהות, וטווח נסיעה בלתי-מוגבל - כל עוד זוכרים לתדלק.
מה חדש בפריוס?
למרות שמערכת הכלאיים של הפריוס, המכונה "הייבריד סינרג'י דרייב" (Hybrid Synergy Drive), אינה חדשה בדרך פעולתה, בטויוטה מבטיחים כי היא חדשה במרבית רכיביה. היפנים מבטיחים שחלקים רבים תוכננו מחדש, כך שיהיו קלים וקומפקטיים מבעבר, לטובת חסכון נוסף באנרגיה.
מערכת הכלאיים החדשה מציעה יותר כוח מבעבר, מה שמאפשר לה - לטענת טויוטה - להיות גם חסכונית יותר. מנוע הבנזין מציע 99 כ"ס, ועם נפח של 1.8 ליטר (1.5 ליטר ו-76 כ"ס בעבר), נועד להציע שיוט בינעירוני חסכוני יותר.
גם המנוע החשמלי חזק יותר, והוא מייצר 82 כ"ס לעומת 68 - שיפור של כ-21%. זה אומר שהפריוס אמורה, על-פי ההצהרות והנתונים, לנסוע זמן רב יותר בעזרת המנוע החשמלי בלבד, ולהקטין את צריכת הדלק והמזהמים עוד יותר. למנוע זה עדיין תיבת הילוכים עם מעין שני יחסי העברה, למעשה ממיר מתח. תיבה זו מאפשרת למנוע להפיק 55 קג"מ במהירות עבודה נמוכה, ו-21 קג"מ במהירות גבוהה, מה שמאפשר להציע הספק גבוה דווקא בתחילת העבודה (עקרון הפוך למנוע בנזין, שבו ההספק עולה יחד עם המומנט).
בדומה לעבר, הפריוס מצוידת במערכת עצור-סע, המדוממת את שני המנועים בכל עצירה. מערכת זו (שממשיכה לספק כוח לצרכני אנרגיה כמו מזגן ואורות), מאפשרת לחסוך בדלק ברמזורים ופקקים. היא מניעה את המנוע אוטומטית ברגע שהנהג עובר מהבלם למצערת.
כמו-כן, הפריוס מנצלת את אנרגיית הבלימה כדי לטעון את המצברים, בתהליך שמאפשר גם לחסוך בשימוש בבלמי הדיסק השגרתיים ומאריך את אורך חייהם.