מדרג תלונות חברות הביטוח: הפניקס בראש
מבין 5 חברות הביטוח הגדולות בשוק, היחס הגרוע ביותר ללקוח ניתן בחברת הפניקס, והיחס הטוב ביותר ניתן בחברת הראל, כך עולה ממדרג חברות הביטוח על-פי תלונות הציבור שפרסם המפקח על הביטוח. עלייה חלה בתלונות בכל התחומים
המפקח על הביטוח, ידין ענתבי, פרסם היום (ג') מדרג של חברות הביטוח והשוואה ביניהן על-פי תלונות הציבור כלפי החברות ב-2008. מהשוואת כל ענפי הביטוח עולה כי מבין חמש חברות הביטוח הגדולות בשוק, היחס הטוב ביותר ללקוח ניתן בחברת הביטוח הראל, והיחס הגרוע ביותר - בחברת הביטוח הפניקס.
המדרג בכללותו בודק את התייחסות חברות הביטוח ללקוחותיהן והטיפול בהם. ככל שהדירוג שניתן לחברת ביטוח נמוך יותר, הוא מעיד שהחברה טיפלה טוב יותר בפניות הציבור.
המדרג מתבסס על תלונות שהוגשו למפקח ונמצאו מוצדקות, בשקלול גודלה של החברה. בהתאם לתלונות הציבור נערכו שני סוגי מדרגים: אחד המשותף לכל ענפי הביטוח, למעט ביטוח רכב חובה וחבויות, וכן מדרג מפוצל - לכל ענף ביטוח בנפרד, במספר ענפי ביטוח: ביטוח חיים, ביטוח רכב (רכוש) ודירות וביטוח בריאות (כולל תאונות אישיות).
עלייה במספר הפניות בכל התחומים
ב-2008 נתקבלו ביחידה לפניות הציבור שבאגף שוק ההון, הביטוח והחיסכון, 6,162 פניות (תלונות ובקשות לקבלת מידע) סך הכל - כ- 40% פניות יותר מאשר אלו שנתקבלו בשנת 2007.
בתחום הביטוח נתקבלו 3,837 פניות שהן 62% מסך הפניות, בתחום הגמל נתקבלו 1,595 פניות שהן 26% מסך הפניות, ובתחום הפנסיה 730 פניות, שהן 12% מסך הפניות. חלה עליה במספר הפניות שנתקבלו בכל התחומים, ובפרט בתחום הגמל - למעלה מ-400% במספר הפניות.
ב-2008, המפקח על הביטוח טיפל ב-3,411 תלונות על הגופים המוסדיים. מסך כל התלונות שטופלו בשנה זו 1,249 תלונות היו מוצדקות, מתוכן 1,007 תלונות בתחום הביטוח. לפי המפקח, במקרה של תלונה מוצדקת הוא התערב וסייע למתלונן.
נתונים נוספים הקשורים לתלונות ציבור יפורסמו במסגרת דו"ח הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון שיפורסם בקרוב.
נתוני המדרג
מבין החברות הקטנות נראה ששומרה מפגינה ממוצע תלונות נמוך. ש.שלמה חברה לביטוח בע"מ אינה נכללת במדרג, כיוון ששנת 2008 היתה השנה הראשונה לפעילותה. במדרג ביטוח החיים לא נכללו החברות AIG , IDI ביטוח ישיר ושירביט, כיוון ששיעור הפרמיות של כל אחת מהן בענף זה נמוך מ-1%. כל החברות הללו והכשרה ביטוח לא נכללו גם במדרג ביטוח בריאות, מאותה סיבה.
מדרג חברות הביטוח בכל ענפי הביטוח לשנת 2008 שמספר התלונות עליהן נמוך מממוצע הענפי ב-2008 (בסדר יורד)
1. שומרה
2. הראל
3. כלל בריאות
4. אליהו
5. מגדל
6. איילון
7. כלל
מדרג חברות הביטוח בכל ענפי הביטוח שמספר התלונות עליהן היה גבוה מממוצע הענפי ב-2008 (בסדר יורד)
1. ביטוח ישיר
2. דקלה
3. איי.אי.ג'י
4. שירביט
5. הכשרה ביטוח
6. הפניקס (הדר)
7. מנורה
8. ביטוח חקלאי
מדרג חברות הביטוח בענף ביטוח חיים שמספר התלונות עליהן היה נמוך מהממוצע הענפי ב-2008 (בסדר יורד)
1. הראל
2. אליהו
3. מגדל
מדרג חברות הביטוח בענף ביטוח חיים שמספר התלונות עליהן היה גבוה מהממוצע הענפי ב-2008 (בסדר יורד)
1. הכשרה ביטוח
2. מנורה
3. הפניקס
4. איילון
5. כלל
מדרג חברות הביטוח בענפי רכב (רכוש) ודירות שמספר התלונות עליהן היה נמוך מהממוצע הענפי (בסדר יורד) לשנת 2008
1. שומרה
2. הראל
3. מנורה
4. אליהו
5. הכשרה ביטוח
6. איילון
7. הפניקס
מדרג חברות הביטוח בענפי רכב (רכוש) ודירות שמספר התלונות עליהן היה גבוה מהממוצע הענפי (בסדר יורד) לשנת 2008
1. ביטוח ישיר
2. שירביט
3. ביטוח חקלאי
4. אי. איי. ג'י
5. כלל
6. מגדל
מדרג חברות הביטוח בענף ביטוח בריאות (כולל תאונות אישיות) שמספר התלונות עליהן היה נמוך מהממוצע הענפי (בסדר יורד) לשנת 2008
1. מגדל
2. כלל
3. כלל בריאות
4. הראל
מדרג חברות הביטוח בענף ביטוח בריאות (כולל תאונות אישיות) שמספר התלונות עליהן היה גבוה מהממוצע הענפי (בסדר יורד) לשנת 2008
1. דקלה
2. איי.אי.ג'י
3. איילון
4. הפניקס
5. מנורה
6. אליהו