72 ק"מ לליטר - מציאות ב-2013?
חזון מכונית הליטר ל-100 ק"מ של פולקסווגן, שיצא לדרך עוד בשנת 2002, עשוי להפוך למציאות בשנת 2013. או כך לפחות מבטיחים הגרמנים, שבינתיים מציגים מכונית "ליטר" נוספת
בשנת 2002, הפתיעה פולקסווגן עם מכונית תצוגה נוסעת שצרכה רק ליטר אחד של דלק ל-100 ק"מ, והשנה היא עושה זאת שוב. ה-1L היא דור שני למכונית התצוגה מ-2002, והיא משלבת את הטכנולוגיות החדשות שהוצגו מאז. אמנם היא לא צפויה להגיע לייצור, אך בעוד ארבע שנים תוצג מכונית סדרתית ברוח דומה - כך מצהירים הגרמנים.
פולקסווגן 1L. צורכת ליטר סולר לכל 72 ק"מ (צילומים: רועי צוקרמן)
הרעיון של המכונית שנחשפה השנה בתערוכת פרנקפורט דומה לזה שהוצג בעבר, אך מתקדם יותר: מכונית דו-מושבית במבנה טנדם (נהג מלפנים, נוסע מאחוריו), ועם מרכב קטנטן. שימוש במרכב פלסטיק מחוזק בסיבי פחם, הוריד את המשקל העצמי ל-380 ק"ג בלבד - גוף המכונית שוקל 124 ק"ג בלבד.
ה-1L מציגה אורך של 381 ס"מ (בדומה למכונית סופר-מיני קטנה), גובה של 114 ס"מ בלבד, רוחב של 120 ס"מ - צר אפילו מאופנוע עם סירה - ומקדם גרר נמוך מאוד (0.195Cd). הפרופורציות יוצרות עיצוב ייחודי, המזכיר - ייתכן שלא במקרה - את המסרשמיט הקלאסית.
ה-1L היא מכונית כלאיים עם מנוע טורבו-דיזל קטנטן, הממוקם מאחור. יחידת הכוח, בנפח 0.8 ליטר, מספקת 27 או 39 כ"ס בהתאם לדרישה הרגעית - חסכון או ביצועים - ותאפשר מהירות מרבית של 160 קמ"ש. זאת, בסיוע תיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת-מצמד.
בפולקסווגן טוענים כי המכונית תצרוך 1.38 ליטר של סולר לכל 100 ק"מ (72 ק"מ לליטר), וכתוצאה מכך פליטת ה-CO2 נמוכה במיוחד - 36 גרם לק"מ בממוצע. היא גם מצוידת במערכת עצור-סע, המדוממת את המנוע בזמן עצירה. פולקסווגן אינה מפרסמת מפרט טכני מלא של המכונית.
תצורת "טנדם" למושבים
צילום: רועי צוקרמן
שוקלת רק 380 ק"ג
צילום: רועי צוקרמן