שתף קטע נבחר

 

לרגל הימים הנוראים: "תקנון צניעות" חרדי

שהפאה לא תיראה פרועה, חולצה צמודה אסורה בהחלט ואורך הגרביים – לפחות עד למעלה מהברך. בית הדין המיוחד, בנשיאות בכירי הרבנים החרדים, ניסח מסמך צניעות לציבור ומדגיש: "מדובר בעיקרי תורה ויסודות היהדות, כשכל המוסיף סייגים - תבוא עליו הברכה"

הימים הנוראים כבר כאן, ובציבור החרדי מחזקים את גדרי והצניעות: בית דין מיוחד הפועל בנשיאות בכירי הרבנים החרדים, ניסח באחרונה תקנון הקובע את כללי הלבוש לנשות המגזר. במסמך, שהגיע לידי ynet, התייחסות מפורטת לכיסוי הראש, לסוג החולצה ולמידתה, לשסע החצאית וגם לאורך הגרביים. בנוסף, במודעה שפורסמה הבוקר (יום ג') בעיתון "יתד נאמן" הודגש כי אין מדובר ב"חומרות או מנהגים" אלא ב"עיקרי תורה ויסודות היהדות", וכי חובת אכיפתם מוטלת גם על הגברים – הבעל, האב או המוכר בחנות הבגדים. "כל המוסיף גדרים וסייגים לעצמו – תבוא עליו ברכה".  

 

"בדורנו, שלא כבדורות קודמים, נפרצו סכרים רבים ובפרט בענייני צניעות הלבוש", מסבירים חברי בית הדין בהקדמה לתקנון את הצורך בחיבורו, "בזמננו נשתנו

הדברים וישנן השפעות חיצוניות רבות החודרות, לצערנו, גם לבתים הטובים ביותר". בהמשך מוזהר הציבור להקפיד על הכללים, ונכתב כי "במקומות בהם נפרצו רח"ל (רחמנא ליצלן) גדרי הצניעות אבדו מתוך הכלל ולא נשאר מהם שארית ופליטה".   

 

בית הדין - "משמר התורה" שמו – הוקם לפני כשנתיים, חברים בו עשרה רבנים, דיינים ומורי הוראה ידועים בציבור החרדי, ונשיאיו הם בכירי הרבנים החרדים, בהם הרב יוסף שלום אלישיב, הרב שמואל הלוי ואזנר, הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן והאדמו"ר מגור.  

 

עיקרי התקנון  

כיסוי הראש  

 

"הנוהגות לחבוש פאה צריכות להקפיד שלא תיראה ח"ו כפנויה אלא יהיה ברור וניכר לכל שהיא נשואה. על כן יש להימנע מכל דבר שמטרתו לשוות לפאה מראה טבעי כגון שביל לבן או צבע הרשת כחיקוי לצבע הקרקפת ותסרוקות כדרך הנערות".

  

"שלא תיראה הפאה פרועה וכן לא ארוכה (שעל כגון דא התבטאו גדולי הדור שזו פריצות). מאחור – האורך המקסימלי לא יותר מכיסוי הצוואר ובשום אופן לא יעבור את קו הכתף. מצד הפנים – השערות לא תכסינה את הלחיים".  

 

"הנוהגות לחבוש מטפחת צריכות להקפיד ולהיזהר מפני הפרצות המצויות: מטפחת 'בנדנה' בדרך כלל קטנות ואינן מכסות את השיער כדין". 

 

החולצה  

 

"גבולות הצוואר: מהצדדים – מתחילת שיפוע הכתפיים, מאחור – מאחור – מהעצם הראשונה שבחוליות (מיקומה של השרשרת מהווה הגבול המדובר), מלפנים – מעל שתי עצמות הבריח אשר שקע קטן ביניהן. (במצבים מסוימים עלול להתגלות הטעון כיסוי בצדדים, כגון: נושאת תיק צד, מרימה תינוק וכד'. גם בסגירת 'הכפתור השני' בחולצה בעלת צווארון גברי עלול להתגלות הטעון כיסוי מקדימה)".  

 

"אורך החולצה: ארוכה דיה באופן שלא יתגלה הטעון כיסוי בכל מצב, גם כשיש בגד מתחתיה (לפחות 10 ס"מ למטה מהמותן). אורך השרוול וצורתו: יהיה ארוך דיו כדי שהמרפק יכוסה בכל מצב. אין ללבוש בגד עם שרוולים מהודקים".

  

"חולצה צמודה אסורה. על כן אריגים הנצמדים לגוף (כגון: לייקרה, טריקו וכד') נאסרו בלבישה ואין ללובשם אף תחת ז'קט או אפודה. אין ללבוש חולצה נוספת בעלת שרוול קצר על גבי חולצה בעלת שרוול ארוך. מידת החולצה: אין לסמוך על התווית המוצמדת לבגד ומורה על מידתו. יש למדוד ולוודא שהבגד אכן רחב דיו".  

 

חצאית  

 

"אורך החצאית לא יפחת מחצי הרגל שבין הברך לעקב. הגזרה תהא רחבה דיה באופן שלא תהיה ניכרת צורתה בהליכה. התחלת החצאית תהא מהמותניים (לא למטה מהמותניים ולא מעליו). שסע – אסור אף מתחת לברך".

  

גרביים

  

"אורך הגרביים – לפחות עד למעלה מן הברך".  

 

הבוקר פורסמו ביומון החרדי-ליטאי יתד נאמן "החלטות כינוס החירום שנערך בערב ראש השנה תש"ע לחיזוק הצניעות, בראשות מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א". הרבנים מטילים על האברכים את האחריות "לעמוד בפרץ בצניעות הלבוש של נשותיהם ובנותיהם" ועל מוכרי הבגדים את החובה "שלא למכור בגד שאינו צנוע".

  

עוד הוחלט בכינוס כי "במקומות שיש פיקוח על חנויות (כגון כאן בעיר התורה בבני ברק), חובה לקנות אך ורק במקומות אלו. מי שנכנס למקום שאין בו פיקוח, אף שקנה בגד כשר, הרי זה בגדר מחלל שם שמים בפרהסיה, שעונשו הכבד מבואר בחז"ל".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מה מותר, מה אסור. אילוסטרציה
פאות
צילום: ישראל ברדוגו
מומלצים