שתף קטע נבחר
 

הצרות של האמר תמו? כלל לא בטוח

הכותרות על מכירת האמר לידי הסינים עדיין מוקדמות - כך על-פי מומחים בתעשיית הרכב, שמעריכים כי לטנגזהונג יש מכשול לא פשוט לעבור לפני שהיא מטפלת בבעיה האמיתית - מותג האמר עצמו

סיצ'ואן טנגזהונג, החברה הסינית שזכתה במותג האמר, מקווה לסגור את העסקה עד ראשית שנת 2010. אלא שבדרך מצפים לה קשיים לא מעטים - העיקרי שבהם דווקא מהממשל הסיני, שצפוי להציב שורה של מכשולים. סיצ'ואן טנגזהונג תעשיות מכניות כבדות זקוקה לאישור של הממשל בבייג'ינג, לעסקה שנוגדת את מדיניות האנרגיה הסינית, שמנסה לצמצם את זיהום האוויר. להאמר, מותג שהתפרסם תודות לרכבי שטח גדולים ובזבזניים, תדמית הפוכה מהרצוי.

 

ואם היא תקבל את האישור הנכסף, זו לא תהיה סוף הבעיה. טנגזהונג תצטרך למצוא דרך להפוך את המותג לידידותי יותר לסביבה, מה שיצריך ממנה השקעה מסיבית בפיתוח טכנולוגיות חדשות, ללא מקורות מימון ידועים או ידע בנושא. מכירות האמר צללו השנה בלמעלה מ-60%, עם ירידה של יותר מ-50% גם בשוק הישראלי.


להאמר יש עוד דרך ארוכה (צילום אילוסטרציה: AFP) 

 

 

"טנגזהונג עשויה ליפול לתוך חור שחור, בגלל הקושי לממן פיתוח של האמר ידידותי לסביבה, אלא אם תקבל סיוע חיצוני", אומר ג'ון זנג, אנליסט מחברת IHT גלובל אינסייטס. "יהיה לה קשה לקבל הלוואות מבנקים סיניים. במקרה כזה, אני לא חושב שהממשל ייתן אור ירוק (לעסקה)".

 

יצרנית המכונות הסינית שאינה מוכרת במערב, נמצאת במגעים עם הממשל מאז חתמה בראשית חודש יוני על הסכם הצהרת כוונות לרכישת האמר מידי ג'נרל מוטורס, כך על-פי דוברת טנגזהונג. "התחלנו בתקשורת עם הגורמים הרגולטוריים הרלוונטיים, ונמשיך בתהליך בהתאם לדרישות", אמרה, והוסיפה כי טנגזהונג מצפה לסגור את העסקה מאוחר יותר השנה או בראשית 2010. בעתיד, טנגזהונג עשויה להקים מפעל ייצור להאמר בסין, עבור דגמים שישווקו בשוק המקומי - בו המותג עדיין לא מיוצג.

 

ג'נרל מוטורס וטנגזהונג בחרו לשמור את פרטי העסקה לעצמם, ולא מפרסמים כמה שילמו הסינים עבור המותג, שרק לפני ארבע שנים היה מהמבטיחים בתעשייה. "כל מה שאנחנו יודעים זה שטנגזהונג קיבלה את הזכויות למותג האמר, ולטכנולוגיות שלו, שעל פניו לא נשמע כמו עסקה טובה, אם לוקחים בחשבון שחלק מהדגמים הם מיושנים", אמר זנג.

 

העסקה שחתמו טנגזהונג וג'נרל מוטורס ביום שישי, מדגישה את הנחישות של תעשיית הרכב הסינית להפוך לגלובלית. נחישות אותה מציגות יצרניות רכב מקומיות כמו ג'ילי, שנגחאי אוטומוטיב (SAIC) וב.י.ד (BYD). העסקה מסמלת את הפעם הראשונה בה משקיע סיני רוכש יצרנית רכב אמריקנית גדולה יחסית, לאחר שיצרניות סיניות כבר השתלטו בעבר על יצרניות רכב מערביות - רובר ו-MG הבריטיות. סין הפכה לאחרונה לשוק הרכב הגדול בעולם, בעקבות הצמיחה האדירה במכירות במדינה רבת התושבים, והירידה החדה בארה"ב בעקבות המשבר הכלכלי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בכירי האמר וטנגזהונג מעבירים בעלות - לפי שעה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים