חידה: איך דוחסים 840 נוסעים במטוס?
התשובה: מבטלים חלק מתאי השירותים, מחליפים אותם במשתנות לגברים ומרוויחים עוד מקומות למושבים. כך לפחות לפי תכנון של כמה חברות בעניין איירבאס 380A
קופסת סרדינים מעופפת? חברת התעופה "אייר אוסטרל" הזמינה שני מטוסי נוסעים ענקיים מדגם איירבאס 380A, שבכל אחד מהם יותקנו לא פחות מ-840 מושבים. מחירו של מטוס אחד - כ-325 מליון דולר.
המטוסים יופעלו בעיקר בטיסות בין האי ראוניון שבאוקינוס ההודי - שבו בסיס חברת התעופה - לפריס, בירת צרפת, אך גם ליעדים אחרים.
חברות התעופה שמפעילות כבר את המטוס התקינו בו עד כה כ-450 מושבים. לדברי "אייר אוסטרל", ההחלטה להתקין במטוסים מספר שיא של 840 מושבים נועדה לאפשר מחירים נמוכים ביותר בקו העמוס.
איירבאס 380A של אייר פראנס נוחת בניו יורק בסופ"ש (צילום: רויטרס)
הכניסה ההדרגתית של מטוס הענק הדו-קומתי לשימוש מעוררות סוגיות מעניינות. כמה חברות תעופה ביקשו להתקין בו, במקום חלק מתאי השרותים הרגילים, משתנות לגברים. צעד אפשרי זה נועד לחסוך מקום במטוס, המסוגל להטיס עד 600 נוסעים.
החברות שהזמינו את המשתנות חוסכות המקום לא חושפות את העובדה הזו, אבל הפרטים דלפו מכמה חברות לתכנון תאי נוסעים של מטוסים. אלה הציעו לחברות תעופה שרכשו את מטוס הנוסעים הענק כמה צורות של משתנות. לדברי החברות האלה, המשתנות חוסכות כ-50% מהשטח שגוזל תא שרותים מלא, ולכן ניתן להתקין מספר גדול יותר שלהן לאורך של תא הנוסעים הענק.
לפי הבדיקות של החברות שמציעות משתנות לגברים במטוסים, 70% מנוסעי מחלקת התיירים הם גברים, ולכן הפתרון המוצע יעיל ביותר. לדברי המתכננים, במקום שיחסך ניתן להתקין עוד ארבעה מושבים במחלקת התיירים - רווח נקי לחברת התעופה.
מטוס איירבאס 380A הוא מטוס אדיר ממדים. אורכו של המטוס החדש כ-75 מטר, אורך כנפיו 80 מטר וגובהו 24 מטר. משקל ההמראה של המטוס מתוכנן להיות כ-550 טונה. לשם ההשוואה, אורכו של מטוס ה-747-400 68 מטר, אורך הכנפיים 64 מטר וגובהו 19.4 מטר.
הגודל של המטוס מאפשר גמישות רבה בתחום השירות, בעיקר לנוסעי מחלקות היוקרה; תאי שינה כבר הותקנו.
מומחים אומרים כי עם סיומו של המשבר הכלכלי העולמי, יש לצפות שחלק מחברות התעופה שרכשו את המטוס יתקינו בו, בין היתר, בתי קפה, פיאנו בר, אזורי ישיבה, חדרים עם ג'קוזי ואפילו מיני קזינו. כל האפשרויות האלה יאלצו את חברות התעופה השונות לקבוע תנאי התנהגות במחלקות השונות של המטוס, שלא היו קיימות עד כה.