שתף קטע נבחר
 

האוצר שוקל לחלט מיליונים מהרכבת הקלה

המדינה נותנת, המדינה לוקחת? באוצר שוקלים לדרוש את דמי הערבות מהזכיינית של הרכבת הקלה, בראשותה של אפריקה ישראל, בגלל אי עמידה בתנאי ההקמה

ימים ספורים לאחר ביטול מכרז הכלא הפרטי, שישאיר לפחות 150 מיליון שקל פיצוי לאפריקה ישראל, עלול לב לבייב לספוג מכה נוספת מהמדינה בעקבות שימוע גורלי שייערך מחר מול האוצר.

 

ל"ממון" נודע כי האוצר בוחן אפשרות לחלט 120 מיליון שקל ערבות ביצוע שהפקידה חברת MTS בידי המדינה. הסיבה: אי עמידה בתנאים להקמת הרכבת הקלה בת"א. כך נודע ל"ממון".

 

 

במשרדי האוצר והתחבורה כבר החלו לדון בשבוע האחרון בחלופה התקציבית לביצוע הפרויקט באמצעות פרסום מכרזים קבלניים לביצוע עבודות התשתית וההפעלה של הפרויקט במימון תקציב המדינה. בשלב הזה, הקבוצה שהתמודדה בעבר מול לבייב על מכרז הרכבת הקלה, בראשות שרי אריסון (שיכון ובינוי), החליטה כי לא תיגש מחדש לפרויקט.

 

ראשי זכיינית פרויקט הרכבת הקלה, MTS בראשות אפריקה ישראל, זומנו להופיע מחר לשימוע מיוחד לפני החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, הממונה על התקציבים, אודי ניסן, ומנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות. המדינה תבחן את המשך ההתקשרות עם MTS לנוכח אי יכולתה להציג עד כה סגירה פיננסית כמתחייב בהסכם הזכיינות.

 

MTS חידשה באחרונה את ערבויותיה בסך 120 מיליון שקל מול המדינה עד סוף השנה הנוכחית. בעלי המניות האחרים בקבוצה הם סימנס (גרמניה), CCECC (סין), SDCC (פורטוגל), ואגד (ישראל).

 

בדיון שקיים שר האוצר, יובל שטייניץ, בראשית החודש הוחלט כי נציגי הזכיינית והבנקים יידרשו להוכיח את יכולתם לבצע את הפרויקט ולהגיע לסגירה פיננסית בלוח זמנים קצר. לפי התשובות שיתקבלו בשימוע יוחלט אם להמשיך במגעים לסגירה הפיננסית עם MTS, או לבטל את הסכם הזיכיון ואולי לחלט את הערבויות.

 

המו"מ עם MTS הגיע למבוי סתום, ובגלל המצב שאליו נקלעה אפריקה ישראל, השותפה (20%) ב-MTS, ספק אם יהיה ביכולתה של החברה להמשיך ולתמוך בפרויקט, האמור להיות המורכב והיקר בתולדות הפרויקטים הנוגעים לתשתית בישראל, שהיקפו כ-10 מיליארד שקל.

 

הסכם הזיכיון של MTS עם המדינה נחתם ב-28 במאי 2007, ועל פי לוח הזמנים המקורי, הליך הסגירה הפיננסית היה אמור להסתיים אחרי שנה. באחרונה הודיעה המדינה לאפריקה כי היא בוחנת את עתיד ההתקשרות עם הזכיינית.

 

אפריקה ציינה בתגובה כי השימוע אינו לגיטימי. MTS ביקשה כי המדינה תתחייב לקיים סדרת פגישות בלוחות זמנים קבועים כדי להשלים את הסגירה הפיננסית לפרויקט.

 

פרויקט הרכבת הקלה הוא אחד ממיזמי ה-BOT (בנייה, הפעלה, העברה) שמקדם החשב הכללי. הקו האדום של הרכבת יחל בתחנה המרכזית בפתח-תקווה ויסתיים בדרום בת-ים. בדרך תעצור הרכבת בתחנות בבני-ברק, רמת-גן ותל-אביב.

 

ב-MTS אומרים כי אין הפרה של ההסכם עם המדינה, וחילוט הערבות אינו במקומו.

 

הידיעה פורסמה לראשונה במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביגיל עוזי
לב לבייב אפריקה ישראל
צילום: אביגיל עוזי
מומלצים