רק 1 מכל ארבעה בתי מלון בישראל נגיש לנכים
מבדיקת "נגישות ישראל" ביותר מ-100 מלונות עולה כי 76% מהם לא נגישים בצורה מלאה לנכים. כפי שפורסם ב"ממון" של "ידיעות אחרונות", רק 6% מהמלונות נגישים לחירשים
אנחנו מבלים בבתי המלון, נהנים מהחדרים ומהבריכה המפנקת ומשלמים לשם כך ממיטב כספנו. אלא שבעבור עשרות אלפי נכים שמבקשים ליהנות אף הם בבתי המלון, הבילוי נהפך לעתים לסיוט של ממש.
בדיקה שערכה עמותת "נגישות ישראל" בבתי המלון ברחבי הארץ לרגל יום הנכים הבינלאומי שיצוין מחר, ואשר נחשפת בראשונה, מגלה כי 76% מבתי המלון שנבדקו לא נגישים בדרגה זו או אחרת לנכים. 41% מבתי המלון אינם נגישים בכלל, ורק 24% נגישים לחלוטין לנכים.
בישראל חיים כ-720 אלף אנשים עם מוגבלויות, בהם נכים, חירשים, עיוורים, מוגבלים, נכי צה"ל, נכי פיגועי איבה, נכי תאונות עבודה ונכים ממחלות. בניגוד לאדם בריא, הם זקוקים לאמצעי נגישות בבתי המלון שיקלו עליהם את השהות במקום.
4 דרגות נגישות
תקנות התכנון והבנייה של משרד הפנים קובעות כיצד אמורים מקומות הלינה הציבוריים, בהם בתי מלון, להיות מונגשים לציבור הנכים. אלא שתקנות לחוד ומציאות לחוד: בחצי השנה האחרונה ביקרו סוקרים מטעם עמותת "נגישות ישראל" ב-111 בתי מלון בכל רחבי הארץ. הסוקרים עברו בין בתי מלון, חלקם מהמפורסמים והמפוארים בישראל, ובדקו את הנגשתם כפי שהם אמורים להיות על פי התקנות.
בין היתר, הם בדקו כמה חדרים מונגשים לנכים יש בכל בית מלון לפי מפתח שנקבע בתקנות, האם יש באמבטיות ובשירותים מתקני עזר לנכים, האם הכניסות לבתי המלון ולמעליות מונגשות והאם הבריכות מונגשות לנכים.
הצוות דירג את בתי המלון לפי 4 דרגות נגישות: דרגה 5 קובעת כי המלון נגיש לחלוטין. דרגה 4 קובעת כי המלון נגיש, למעט אבזור חלקי במקלחות. דרגה 3 קובעת כי קיימת בעיית נגישות לחדר ולבריכת השחייה. דרגה 2 קובעת כי החדר והבריכה לא נגישים כלל.
כאמור, רק 24.3% מבתי המלון נגישים לחלוטין (דרגה 5). 23.4% מבתי המלון נגישים חלקית (רמה 4). 10% מבתי המלון נגישים חלקית מאוד (רמה 3). 42.3% מבתי המלון לא נגישים כלל (רמה 2). רק 6% מבתי המלון נגישים לכבדי שמיעה וחירשים.
רק ב-47% מבתי המלון מספר חדרי הנכים הקיימים בפועל עמד בתקן ביחס לכמות החדרים במלון. מתוך בתי המלון שנסקרו, ל-80 יש בריכת שחייה, אך רק ב-34 היה מעלון להורדת נכים למי הבריכה.
"פרט קטן שחסר יכול להפוך את הנופש לסיוט גדול"
יו"ר עמותת "נגישות ישראל," יובל וגנר: "מדובר בהתעלמות מציבור שלם של נכים שמבקש גם הוא לנפוש וליהנות כמו כל אדם אחר. פרט קטן שחסר, אפילו אביזר באמבטיה, יכול להפוך את הנופש שלהם לסיוט גדול".
רבים מהמלונות המוכרים והגדולים היו מונגשים במידה רבה או לחלוטין. בין המלונות המונגשים: דן כרמל בחיפה, גני ים המלח, קראון פלאזה ים המלח, ישרוטל המלך שלמה באילת, דן אילת, הנסיכה באילת, המלך דוד בירושלים, מצודת דוד בירושלים, דן אכדיה בהרצליה ומלונות הילטון, אינטרקונטיננטל והולידיי אין בתל-אביב.
עם המלונות הלא מונגשים נמנים דן פנורמה בחיפה שבו לא היו מספיק חדרים לנכים, וקרלטון בתל אביב שבו לא היו מספיק חדרים לנכים ולא הייתה נגישות לבריכה.
דובר מלונות דן מסר: "מהדו"ח עולה שהרוב המוחלט של מלונות דן שנבדקו נמצאו מונגשים. רשת מלונות דן רואה חשיבות עליונה בנושא הנגישות ומשקיעה משאבים רבים בתכנון ובהתאמת המלונות לבעלי צרכים מיוחדים. בנוסף, מקיימת הרשת שיתוף פעולה ותומכת בעמותות העוסקות בנגישות. עד היום לא נתקלנו בתלונה מאורחים במלונות הרשת, כולל דן פנורמה חיפה, אשר היו זקוקים לחדר נגיש ולא נענו.
"אם יעלה הצורך במלון זה, נבחן את הפתרון הטוב ביותר לאורח ובמידת הצורך נשקול לשכנו בדן כרמל הסמוך".
ממלון קרלטון בתל אביב נמסר: "המלון עבר לאחרונה שדרוג כולל של השטחים הציבוריים והחדרים בהשקעה של למעלה מ-20 מיליון שקל. כמלון הפונה למגזר העסקי מהארץ ומחו"ל, אנו רואים חשיבות רבה במתן מענה אישי לצורכיהם של כלל האורחים, ובכלל זה ציבור הנכים. לכן, במסגרת השדרוג והעיצוב החדש של המלון ניתן דגש, בין השאר, להנגשת המלון לציבור הנכים, וכעת מרבית המלון נגיש גם לבעלי מוגבלויות פיזיות. עם זאת, אנו מודעים לכך שלא כל המלון נגיש עדיין, כפי שהיינו רוצים שיהיה. נמשיך לטפל בנושא בשנה הקרובה".