שתף קטע נבחר

 

הרב מלמד: רוב הרבנים חושבים כמוני

"אף שידעתי שבעקבות גסותו של שר הביטחון הדברים יכולים להגיע להפסקת ההסדר עם ישיבת הר ברכה - הייתי מחויב לשמור על עמדה עצמאית ולא להיכנע לעריצות". הרב מלמד מתייחס להפסקת ההסדר עם ישיבת הר ברכה

סערת ההסדר – גרסת הרב מלמד: ראש ישיבת הר ברכה הרב אליעזר מלמד מתייחס לראשונה להפסקת ההתקשרות בין צה"ל לישיבתו, ואומר כי העמדות שהציגו ראשי ישבות ההסדר לשלטונות הצבא מקובלות עליו, אך "לא הסכמתי לחתום על שום דבר מפני שאני סבור שאסור להתבטא תחת לחץ שלטוני". לדבריו, "אף שידעתי שבעקבות גסותו של שר הבטחון, הדברים יכולים להגיע להפסקת ההסדר עם ישיבת הר ברכה, עם כל המשמעויות הקשות הכרוכות בזה, הייתי מחויב לשמור על העקרון של עמדה עצמאית ולא להיכנע לעריצותו".

 

במאמר שפרסם באתר ערוץ 7, המזוהה עמו, העריך הרב מלמד: "עמדותיי סבירות ומקובלות פחות או יותר על רוב הרבנים בישיבות ההסדר". לדבריו, העקרונות במכתב איגוד ישיבות ההסדר לראש אכ"א ולפיו הם מתנערים מהפגנות פוליטיות בצבא מקובלים עליו, אך הוא אינו מזדהה עם הסגנון הנחרץ שבו. "אני מבין ומכבד את המפגינים, וסובר שהם מפגינים על דבר צודק, ורק סברתי שעדיף לשמור את ההפגנות למסגרת האזרחית כדי שלא לפגוע במסגרת הצבאית", הסביר, "וכיוון שאני משתדל לכתוב תמיד את מה שאני חושב בכנות, ולכך אני מחויב בספרים ובטורים שאני כותב, לא יכולתי למעול בתפקידי המקודש".

 

לדברי מלמד,

"חובה על רב לומר את האמת הפנימית שלו. ובזה הוא מייצג את המורשת המקודשת של עמנו. ודברים אלו אמורים גם לכלל ראשי ישיבות ההסדר שאינם צריכים להיות כפופים למפקדי הצבא אלא לומר את דברם בחירות. ומה היה קורה אילו היה רב שסבור בכנות שחובה להפגין בטקסים, האם היה צריך לשתוק?! להעלים את דעתו?! הלא חובה עליו להביע את דעתו!".

 

עוד מוסיף הרב מלמד: "לא הסכמתי לבוא 'לשימוע' או 'זימון' תחת אולטימטום, ביטויים שאינם מכובדים כלפי מי שזכאי ומחויב לחירות מחשבה וביטוי... כפי הנראה ההחלטה הייתה גמורה אצלם, וכפי הנראה כמה סיבות לכך, שלא כאן המקום לפרטם".

 

בפתח המאמר מזכיר מלמד כי את עמדתו העקרונית העלה על הכתב מייד אחרי הנפת שלטי הסרבנות הראשונה, בגדוד שמשון, ו"בלא שום לחץ מצד השלטונות". במדורו בעיתון הדתי-לאומי "בשבע" כתב אז: "אילו היו מתייעצים איתי, הייתי ממליץ להימנע מכך, כי רק כאשר מחייבים חייל לסייע לגירוש עליו לסרב, אבל אין עליו חובה למחות דווקא בטכס ההשבעה ... בנוסף לכך, מן הסתם הייתי מניא אותם, מפני שיכולתי לשער שהמחאה תגרום לעגמת נפש רבה למפקדים הישירים שלהם". הוא הדגיש כי רק בדיעבד, אחר שעשו זאת, הוא "מכבד את מעשיהם ומכיר בתועלת שצומחת ממחאות פומביות שכאלה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יהונתן צור
הרב אליעזר מלמד
צילום: יהונתן צור
אילוסטרציה
צילום: AP
מומלצים