2010 בכנרת: פחות כסף - יותר חוף
אחרי שנים של גבייה פרועה ומחירים מופקעים מתכננת מינהלת הכנרת מהפכה סביב הימה: תשלום החניה ליממה יבוטל לטובת תשלום שעתי, חופים יאוחדו לרצועות, מספר הזכיינים יופחת בחצי ויוקמו חניונים ציבוריים. "אנו רוצים ליצור מציאות חדשה באזור", אמר מנהל מינהלת הכנרת
רוצים קצת לשכשך רגליים בכנרת אבל לא לשלם 70 שקלים על חניה עד למחרת? בקרוב זה יהיה אפשרי. תוכנית מרחיקת לכת שמקדם אגף ניהול החופים במינהלת הכנרת, תשנה את פניהם של החופים סביב הימה: תעריף החניה יהיה שעתי, מספר הזכיינים יצומצם בחצי ויוקמו חניונים פתוחים כדי לאפשר לרוחצים להכנס לחוף ברגל בחינם.
התוכנית, שמטרתה להסדיר את מצב הנגישות הפרוע סביב חופי הכנרת, כבר החלה לקרום עור וגידים. לאחרונה החלו לסלול באזור כבישי גישה נוחים לחלק מהחופים המוכרזים, ולשדרג את החופים הטבעיים בסיוע המשרד להגנת הסביבה. בהמשך מתוכנן גם שדרוג של כל מערכות הולכת הביוב ותחנות השאיבה בחופי הכנרת - מערכות ישנות ומתפוררות בחלקן, שסובלות כבר שנים מהזנחה ותקלות.
"מציאות חדשה באזור". הכנרת (צילום: אילנה פישר)
המהלכים השונים נכנסו להילוך גבוה מאז הקמת איגוד ערים כנרת לפני כשנה, אך המהפכה המשמעותית והנכספת ביותר - שתביא להפחתת התשלום בחופים - עומדת בפתח.
פנחס גרין, מנהל מינהלת הכנרת, סיפר ל-ynet כי הכוונה היא "ליצור מציאות חדשה באזור", שתתבטא בראש ובראשונה בשיפור הגישה לחופים - איחוד החופים השונים לרצועות, ושינוי שיטת התשלום בחניונים הצמודים.
החוף בחינם - החניה ביוקר
על פי המצב הקיים כיום, הגישה לחופי הכנרת אינה כרוכה בתשלום. כל מי שמגיע ברגל יכול להיכנס ולשהות בחופים המוכרזים ללא הגבלה. אבל הבעיה היא שמעטים מסוגלים להגיע למקום ברגל משום שהחופים מרוחקים מהכביש ואין חניונים ציבוריים קרובים. בלית ברירה נאלצים הרוחצים להגיע לשערי החוף במכונית ולחנות בחניון הצמוד שפועל על פי תעריף יממתי: כמה עשרות שקלים למכונית ל-24 שעות.
השינוי הצפוי כעת הוא מעבר לתעריף שעתי. ניתן יהיה להיכנס עם המכונית לחניון ולשלם עבור מספר שעות השהייה - כמו בחניון עירוני.
עוד על המאבק סביב חופי הכנרת:
- הכנרת תחזור לציבור: לא עוד "חוף גואטה"
- הפעילים פרצו לכנרת: "היא של כולנו"
- הסוף להפקרות: אושר חוק להגנת חופי הכנרת
- פעילים חסמו חוף בכנרת במחאה על דמי הכניסה
שינוי משמעותי נוסף קשור בחלוקה הגיאוגרפית של החופים. "כיום החלוקה היא שרירותית לחלוטין והכוונה שלנו היא לאחד את חלקם", אומר גרין. במסגרת המהלך הזה, צפויה מינהלת הכנרת לאחד למשל את חוף דוגית וחוף דוגה לרצועה אחת; גם חוף שקמים וחוף ברניקי הסמוכים יאוחדו לרצועה אחת.
התוצאה תהיה שבמקום ארבעה זכיינים שונים בארבעה חופי רחצה יהיו רק שני זכיינים שיתחזקו שתי רצועות חוף ארוכות. המשמעות היא כמובן "שניים במחיר אחד" - ניצול מקסימלי של החוף על ידי ציבור הרוחצים שממילא משלם עבור החניה הצמודה. "המטרה שלנו היא לאפשר כניסה בצד אחד (של רצועת החוף - י.ד) ויציאה בצד האחר באותו כרטיס". גרין צופה שבתום הרפורמה, במקום כ-16 חופים בכנרת יהיו כשמונה רצועות חוף בלבד.
במסגרת השינויים החלו במינהלת הכנרת לחפש גם שטחים אפשריים שניתן יהיה לשנות את ייעודם ולהופכם לחניונים ללא תשלום לציבור הרחב. "החניונים הללו יהיו מרוחקים מעט, אך עדיין יאפשרו לציבור הרחב לחנות וללכת ברגל לחוף - ואז להיכנס בחינם", אומר גרין.
המהלך כרוך במהפכה תיכנונית לא קטנה, ובשינויים בתוכנית המתאר לאזור. דרוש גם שינוי של תמ"א 13 (תוכנית מתאר לחופים - י.ד), הכנה של תוכנית סטטוטורית לאזור וגם חקיקה של חוק עזר עירוני אחד - במקום השלושה שקיימים כיום.
ארגוני הסביבה "פתחו את החופים"
כל זה מתאפשר, בין היתר, בזכות הקמת איגוד ערים כנרת אשתקד - איגוד בו חברים נציגי משרדי ממשלה, נציגי הרשויות המקומיות באזור וגם נציגי ציבור וגופים ממשלתיים נוספים - אך גם בשל הלחץ המתמשך של ארגוני הסביבה בנושא. מי שניהלו מאבק עיקש סביב נושאי התשלום בכנרת ופתיחתם לציבור, ותרמו רבות לשינוי המצב הם אנשי עמותת "אדם טבע ודין" והחברה להגנת הטבע.
ב"אדם טבע ודין" טוענים כי את השינוי המסתמן בכנרת ניתן לזקוף לזכות הליך משפטי לא מתוקשר שהסתיים לפני כשבועיים בבית המשפט העליון. בהחלטה כמעט טכנית החליט בית המשפט למחוק את עתירת נציגי העמותה בנושא תשלום בחופי רחצה.
העתירה הוגשה כבר לפני כארבע שנים ועסקה בגביית התשלום בחופי הים התיכון והכנרת. בית המשפט מחק אותה אמנם, אך נימק זאת בכך שמאז שהוגשה הספיקה המדינה לחולל שינוי במציאות בים התיכון. "בית המשפט הכיר במציאות החדשה שנוצרה בעקבות העתירה, וביקש להחיל אותה גם בכנרת", הסביר ל-ynet סמנכ"ל העמותה, עו"ד עמית ברכה.
תעריף החניה - עוקף גבייה בכניסה (צילום: חגי אהרון)
השינוי עליו מדבר ברכה מורגש על ידי כל מי שהולך לים בקיץ. בשנת 2007, בהחלטת ביניים בעתירה, קבע בית המשפט כי חופי הרחצה בים התיכון צריכים להיות פתוחים לציבור ללא תשלום, פרט למקרים חריגים שבהם מותר לגבות סכום מוגבל.
בעקבות ההחלטה גובשה במשרד הפנים רשימה של עשרה חופים בים התיכון שרק בהם מותרת גבייה. בהמשך התעדכן החוק וקבע גם כי הסכום המקסימלי שמותר לגבות יהיה עשרה שקלים בלבד וכי הגבייה תחול על בני 13 ומעלה בלבד.
הזכיינים לא יוותרו בקלות
אלא שהחוק לא חל, כאמור, על חופי הכנרת, והגבייה שם הייתה פרועה ומופקעת במשך שנים תחת הכותרת של "תשלום עבור חניה". "אנחנו מכירים את השיטה. זהו תשלום עוקף שלמעשה לא מותיר ברירה אלא לשלם בכניסה לחוף. מדובר בסכומים לא מבוטלים שנגבים גם עבור שהייה של שעה", אומר ברכה.
| ||||||
|
בעמותה מברכים על השינוי המיוחל בשיטת הגבייה אך יודעים ש"זה לא ילך בקלות". מרבית הזכיינים בחופי הכנרת פועלים שם כבר שנים ארוכות, והרפורמה המתוכננת כבר מעוררת אצלם התנגדות עזה.
במינהלת הכנרת נערכים לקרב התשה. "אנו מכינים את עצמנו למאבק משפטי מול חלק מהזכיינים בחופים. חלקם כבר הודיעו שהם לא יוותרו בקלות וחלקם בוודאי ידרשו פיצויים על הכסף שהשקיעו בחופים לאורך השנים. בכל מקרה, גם אם זה יהיה תהליך ארוך, אנחנו רוצים לשנות פה את המציאות ומאמינים שאת התוצאות כבר ירגישו בשנת 2010", מבטיח גרין.