פרשת שבוע כלכלית - פרשת ויחי
ההיסטוריה מלמדת כי אנשים יהיו מוכנים לנקוט בכל האמצעים על מנת להימנע מתשלום מסים הנראים להם בלתי ראויים. המסר העולה מדברי התוכחה של יעקב בפרשת ויחי הוא שאין להשתעבד לשלטון, וגם לא לקבל כמובן מאליו את נטל המס
פרשת ויחי עוסקת בדברי יעקב האחרונים ל-12 בניו. חלק מהבנים זוכים לביקורת גלויה מיעקב. בעיקר דברים אמורים בשמעון ולוי, שזוכים לגינוי על הענישה הקולקטיווית נגד אנשי שכם. בנים אחרים זוכים לביקורת מוסווית.
אחד הבנים הנתונים לביקורת נסתרת הוא יששכר, עליו נאמר "ויט שכמו לסבול ויהי למס עבד". כפי שאסביר בהמשך, משפט זה משקף מציאות היסטורית בלתי-מחמיאה ביחס להתנחלות של שבט יששכר בארץ ישראל במאה ה-13 לפני הספירה.
אם נקביל את שתי צלעות המשפט האמור, נראה כי קיימת הקבלה בין "סבל" ל"מס עובד". ה"מס" שבו מדובר אינו מס במובנו המודרני של תשלום כסף לממשלה, אלא מייצג עבודות כפייה לצורכי השלטון.
מעניין לציין כי בתעודות אכדיות שימשו המונחים מס (massu) וסבל (sablu) לציון עבודות כפייה. כך הם פני הדברים גם בפסוק בספר שמות, שבו נאמר "וישימו עליו שרי מסים למען ענותו בסבלותם". הביטוי "מס עובד" משמעו השתעבדות פיזית לשלטון.
הממונים מטעם השלטון על אותן עבודות כפייה, נקראו שרי מסים. בתקופת דוד המלך, אדונירם היה שר המסים. אדונירם שביקש להוביל מדיניות מסים מעיקה, נרגם באבנים ומת על ידי שבטי הצפון, מעשה שגרם לפילוג הממלכה. ההיסטוריה מלמדת כי אנשים יהיו מוכנים לנקוט בכל האמצעים על מנת להימנע מתשלום מיסים הנראים להם בלתי ראויים.
מסתבר כי יש אנשים שלא נאבקים בהשתעבדות לשלטון. כזה היה שבט יששכר, שלא הצליח להתבסס בנחלתו, והשתעבד לכנענים. הביקורת על יששכר היא על כך שלא התאמץ מספיק כדי להלחם בכנענים ולא ראה כל פסול בהיותו מס עובד.
העובד השכיר הוא הביטוי המודרני ל"מס עובד". השכיר משועבד למעבידו מצד אחד, ולממשלה מצד שני. השכיר משועבד לממשלה שכופה אותו לשלם לה מס על מרבית הכנסתו. המסר העולה מהתוכחה של יעקב הוא שאין להשתעבד לשלטון, וגם לא לקבל כמובן מאליו את נטל המס.
הכותב הוא ד"ר למשפטים , עו"ד למיסוי ישראלי ובינלאומי ומרצה בבתי-הספר למשפטים ולמנהל עסקים במסלול האקדמי, המכללה למינהל
פורסם לראשונה 01/01/2010 18:05
בניין רשות המס בירושלים
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים