שקדי מתחיל להרגיש את לחץ העובדים
מנכ"ל אל על החדש לא קיבל 100 ימי חסד: נציגי העובדים הודיעו כי אם יגיע עמם להבנות - חייו יהיו קלים. לחילופין, רמזו, חייו יכולים להיות קשים אם ההבנות לא יושגו
לאליעזר שקדי, המנכ"ל החדש של חברת אל על, אין אפילו 10 ימי חסד; שלא לדבר על 100. האלוף במילואים הכין את חיל האויר לכמה סוגים של מלחמות. למלחמה שלתוכה הוא נזרק בשבוע שעבר לא ניתן להתכונן. ניתן ליישם חלקית לגמרי לקחים מניהול ארגונים עיסקיים אחרים, אך בטח לא את אלה הנלמדים בחיל אוויר.
שקדי הגיע לאל על בתקופה בעייתית מאוד. לכך יש להוסיף את העובדה שלמרות שאל על כיום היא חברה ציבורית יש בה עדיין, כמעט בכל הרבדים, תרבות התנהגות של חברה ממשלתית או ליתר דיוק "הסתדרותית".
אל על נתונה כיום במשבר שחלקו נגרם על ידי המשבר הכלכלי העולמי וחלקו על ידי הצורה שבה החברה נוהלה בשנים האחרונות. את תוצאות המשבר הכלכלי ניסו חברות תעופה בעולם למזער על ידי שיתופי פעולה רציניים, בעיקר בצורה של חברות בבריתות תעופתיות גדולות.
ואולם אל על לא הצליחה וכנראה גם לא תצליח להשתלב בברית תעופה כזו. אף אחד לא רוצה חברה שטסה חמישה וחצי ימים בשבוע ושיש לה דרישות בטחון כמו לאל על.
אבל הבעיה העיקרית של אל על, היא חוסר תכנון לטוח בינוני וארוך ותגובות אמוציונליות לכל מיני התפתחויות בשוק התעופה. אל על היתה צריכה את האישור לבצע טיסות מנתב"ג לאילת, כמו קוץ ברגל או בחלק אחר בגוף. אבל ראשיה החליטו להעניש את שתי חברות התעופה הישראליות האחרות - ארקיע וישראייר - שה"העזו" לנגוס בזכויות הטיסה שלה ליעדים בינלאומיים עם תנועה סבירה.
חברה שההחלטות של הנהלתה מתקבלות על בסיס אמוציונלי, מצויה בבעיה גדולה. את האנרגיה בהכנת הבקשה לטוס לאילת, וזו שתלווה את הפעלת הטיסות כשהן יאושרו סופית, יכלה אל על לתעל למקומות אחרים. אבל באל על כמו באל על הדברים לא נעשים כמו שכתוב בספרי הניהול הפופולריים.
ויש כמובן את הבעיה של יחסי העובדים. כמה התבטאויות פומביות יותר ופומביות פחות חשפו שוב את העוצמה של עובדי אל על בתחומים שבהם בדרך כלל עובדים לא אמורים להתערב. כמה מנציגי העובדים דאגו להסביר לשקדי כי אם הוא יגיע עמם להבנות חייו יהיו קלים. לחילופין הם רמזו, חייו יכולים להיות קשים מאוד אם ההבנות לא יושגו, וכאשר אומרים הבנות, הכוונה למילוי כל דרישות העובדים.
לשקדי ייקח לפחות שנה להבין מי נגד מי בשוק התעופה, ובעיקר מי נגד מי בתוך אל על. לחברה אין את האפשרות לתת למנכ"ל החדש את תקופת הלימוד הזו. שקדי ילמד מהר, אבל בכל פעם יופתע מחדש כמה שונה התנהלותה של חברה מסחרית, בעיקר חברת תעופה, מכפי שהיה רגיל בחיל האויר. שם אומרים משהו והוא מתבצע. כאן יש מרחק אדיר בין מה שהמנהל רוצה לבין הביצוע.
אחד הדברים שגרמו לנתק בין ההנהלה לעובדים בשנים האחרונות, היה פעם השכר העצום ביניהם. העובדים לא מקבלים את העובדה שדורשים מהם לוותר על הטבות כחלק מתוכנית התייעלות, בעוד המנהלים הבכירים, גם אחרי ויתורים סמליים, מקבלים משכורות עתק.
אל על תצטרך לקבל בקרוב החלטות אסטרטגיות בעיקר בתחום רכישת מטוסים חדשים. מדובר בהשקעות עתק של מאות מיליוני דולרים. החלטות כאלה יצטרכו להתקבל כשמועצת המנהלים של החברה כמעט שלא מורגשת, וכאשר רבים בהנהלה הבכירה לא ממש נהנים מידע גדול בתחום.
ימים לא פשוטים מצפים לאל על ולמנכ"לה החדש. הענף כולו ובעיקר צורת הניהול של אל על בשנים האחרונות, לא עושים את העסק לפשוט יותר עבור טייס הקרב, שבא לתחום תעופתי, אבל שונה כיום מהלילה, מכפי שהוא עשה טוב כל כך בשנות שירותו הארוכות בחיל האויר.