נסיעות האוצר להנפקות מומנו על ידי החתמים
מבקר המדינה מצא ליקויים במימון הנסיעות של עובדי אגף החשב הכללי להנפקות בחו"ל, בעת כהונתו של ירון זליכה. "המימון לא הוסדר באופן שימנע חשש לניגוד עניינים ופגיעה בטוהר המידות בבחירת החתמים, אפילו למראית עין"
הביקורת שנערכה באוצר, באגף החשב הכללי בשנים 2005/6 (תחת ירון זליכה), חשפה ליקויים בהסדרת מימון הנסיעות של עובדי האגף לחו"ל לצורכי שיווק הנפקות האג"ח של המדינה לגיוסי האשראי הממשלתי. מבקר המדינה מצא כי החתמים הזרים של ההנפקות הם אלה שמימנו את הנסיעות.
עוד בדו"ח מבקר המדינה:
- המבקר: שליש מהאסירים בכלא צבאי - עולים הפרטת הבריאות לתלמיד: חסכון? ההוצאה גדלה
- כשל מתמשך בהסברה בערבית
- ליקויים בגיוס בכירים לנמל אשדוד
- זיהום הקרקע בתעש לא טופל: כל הגופים כשלו
המבקר מצא כי המימון לא הוסדר באופן שימנע חשש לניגוד עניינים ופגיעה בטוהר המידות בבחירת החתמים, אפילו למראית עין.
המבקר קובע כי האוצר לא פעל בכלל להסדיר בנוהל קבוע את הנסיעות לחו"ל במימון זר של עובדיו, למרות שנציבות שירות המדינה הסבה את תשומת לב המשרד לחשיבות העניין. התיעוד של הנסיעות לקה בחסר והתגלו ליקויים בחוות הדעת המשפטיות בדבר היעדר ניגוד עניינים ואי פגיעה בטוהר המידות ובסדרי המנהל התקין. המבקר מסביר את רגישותו בסוגיה זו בכך שמימון הנסיעות נבלע בעמלת החתמים המנוכה מתמורת ההנפקה.
אי סדרים במתן אישורים לעבודה פרטית
ליקויים רבים התגלו בכל אגפי המשרד בהליכי מתן היתרים לעבודה פרטית לעובדים בכירים וזוטרים. באוצר חוגגים על ההטבה הזאת בחסות הפיקוח הרעוע של הנציבות. כך מצא המבקר כי העובדים הזוטרים כלל לא חייבים לספק אישור של המעסיק הנוסף, לא מראש ולא בדיעבד, כתנאי לקבל ההיתר לעבודה נוספת. הבכירים קיבלו היתרים על סמך אישורי מעסיקים לוקים בחסר.
משתי הדוגמאות שמביא המבקר המיוחסות לשני בכירים עולה כי העבודות הפרטיות הן בתחום האקדמאי. בהיתרים שקיבלו – אחד מהם למשרת ניהול גבוהה ומקבילה לתפקידו הבכיר באוצר – נמצאו ליקויים בהתאמת גובה השכר והיקף עבודתם במוסד האקדמאי למגבלות העבודה הנוספת הקבועות בתקשי"ר. אישור הבקשות גם נעשה בהיעדר חלק מהתיעוד הנדרש.
הדו"ח מגלה צפצוף ארוך של האוצר על הוראות התקשי"ר המחייבות לבקש את ההיתר לפחות 30 יום לפני מועד תחילת העבודה הפרטית, לבדיקה יסודית של הבקשה. רוב הבקשות הוגשו תוך זמן קצר מהנדרש ואפילו לאחר שהעובד החל בעבודתו הפרטית.
ההיתרים ניתנים לשנה אחת עם אפשרות להארכה. כך או כך – היתרים אושרו או הוארכו מבלי שהגורמים המקצועיים המאשרים קיבל את כל החומר הדרוש, לרבות בקשות שהיו טעונות אישור היועץ המשפטי של המשרד.
המבקר לא מסתיר את אכזבתו מהתנהלות האוצר והנציבות, המסכלים את תקינות הסדרי העבודה הפרטית. "ניתן היה לצפות מהם להקפדה יתרה באישור הבקשות לעבודה פרטית לפחות של העובדים הבכירים אשר אמורים לשמש דוגמה אישית כמי שמאשרים בעצמם בקשות דומות של עובדים הכפופים להם".
היעדר פיקוח על קידום עובדים
ליקויים רבים נחשפו באגפי משרד בהליכי הערכת העובדים לצורך קידומם. המבקר קובע שקיים "כשל בהטמעת התהליך וכתוצאה מכך מוחמצות מטרותיו".
משמעות הערה זו היא שקידום עובדים באוצר או עיכוב בקידומם לא נעשה בדרך הרצויה והראויה לפי הנוהל שנקבע להערכת איכות תפקודם. כל זה בהיעדר פיקוח סדיר של הנציבות.
הליקויים נמצאו במילוי טפסי ההערכה ועדכונם, שנעשו לא אחת בידי העובדים עצמם; ברישום לא מדויק של תקופת ההערכה; באי מתן ציון לעובד המוערך במשבצת המתאימה בטופס; ובאי רישום של פרטי שיחות המשוב שבין העובד לממונה עליו. המבקר מציין כי באוצר לא מפיקים מסקנות מתהליך ההערכה ולא משתמשים בהערכות בניהול כוח האדם.