מי מתנגד לטיילת לאורך ים המלח? בתי המלון
בעלי המלונות חוששים שלחופים שהם הפכו על דעת עצמם ל"פרטיים," יגיעו גם תיירים שאינם אורחי המלון. גם במפעלי ים המלח מתנגדים, כפי שפורסם ב"ממון" של "ידיעות אחרונות"
בעוד המדינה עושה מאמצים לקדם את התיירות בים המלח - דווקא המלונות בסביבה, וגם מפעלי ים המלח, פוגעים בתהליך. אלה מנסים למנוע את התוכנית להקים טיילת לאורך חוף הים, שאמורה למשוך תיירים ומטיילים רבים, וכן שביל אופניים.
המלונות מסתייגים מהקמת טיילת בשל חשש שהחוף ה"פרטי" שלהם ייפתח באופן חופשי לתיירים ומטיילים שלא לנים אצלם וכן שהסביבה תימלא אטרקציות שימשכו את האורחים אל מחוץ למלון, ואילו בים המלח חוששים שהתוכנית לסלילת שביל אופניים לאורך החוף תגרום לבעיות בפעילות התעשייתית שלהם במקום.
במפעלי ים המלח נוהגים להזכיר שבעצם רק בזכותם יש "ים" בחלק הדרומי של ים המלח - אזור המלונות, שכן לולא החזיקו באזור את בריכות האידוי התעשייתיות, השטח היה מתייבש. אלא שבניגוד לירידת המפלס הדרסטית בחלק הצפוני, בבריכות אלה מצטבר בכל שנה על הקרקעית מלח רב כתוצאה מתהליכי האידוי, והמפלס עולה ומאיים להציף את המלונות שעל חוף הבריכה המרכזית - בריכה מספר .5
ללא בריכות האידוי, השטח היה מתייבש. ים המלח (צילום: משמר המפלס)
המפעלים היו יכולים לשפר את המצב אם היו מפעילים הליך של גירוד הקרקעית מהמלח, והשארתה במפלס המקורי. בימים אלה נבחן מערך מיגון זמני חדש למלונות, אבל בינתיים טרם נקבע מהו הפתרון הרצוי לבעיה.
"מתייחסים לשטח הציבורי כאילו היה שלהם"
מבחינת המפעלים, אין לעסוק בתכנון שביל האופניים עד שתיפתר בעיית ההצפות שעלולות לגרום בעתיד הבריכות שלהם באזור, כיוון שפיתוח תיירותי עלול להתנגש בעתיד עם רצונם להתפתח מבחינה תעשייתית.
את התנגדות המלונות לתוכנית של המועצה האזורית תמר להקים טיילת לאורך כל אותו "חוף," קשה יותר להבין. ראש המועצה, דב ליטבינוף, אומר שחלק מהמלונות מתייחסים לשטח הציבורי הזה כאילו היה שלהם, ולעתים, בדומה למה שקרה בכנרת, מציבים גדרות כדי למנוע מעבר בין החוף שצמוד אליהם, לאזורים ציבוריים אחרים.
"המלונות שלא יושבים על החוף כמובן תומכים, מי שמתנגד זה אלה שיושבים על אותו חוף," מסביר ליטבינוף. "טיילת כזו תאפשר לטייל לאורך החוף, אפשר יהיה להקים בתי קפה, לרכוב על אופניים ולהסתכל על הים. יש לזה יתרונות עצומים לתיירות. חשוב להבין שהטיילת הזו גם תהווה הגנה זמנית מפני הצפות עד למציאת פתרון מלא להגנה על המלונות."
עו"ד גדעון פישר מסר בשם התאחדות המלונות בים המלח ש"במקום להתמקד בעניינים הקוסמטיים, ראוי שהמדינה תייצר הגנות ארוכות טווח מפני הצפה, כפי שהחליט גם בית המשפט."
ממפעלי ים המלח נמסר ש"אנחנו מפעילים את הבריכה שלאורכה מתנהלת תעשיית התיירות, ותומכים בפיתוח תיירותי, אך כדי שהפיתוח התיירותי יתאפשר, יש לבצע את ההגנות הנדרשו".